🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Брюксел обяви курс на връщане към бюджетните правила - какъв ще е ефектът им за приемането на еврото

Европейската комисия иска страните да оттеглят енергийните субсидии, но не и инвестициите в зелена енергия

Вицепредседателят на ЕК Валдис Домбровскис и комисарят по икономическите въпроси Паоло Джентилони обявиха предложението за по-строгите фискални правила в сряда
Вицепредседателят на ЕК Валдис Домбровскис и комисарят по икономическите въпроси Паоло Джентилони обявиха предложението за по-строгите фискални правила в сряда
Вицепредседателят на ЕК Валдис Домбровскис и комисарят по икономическите въпроси Паоло Джентилони обявиха предложението за по-строгите фискални правила в сряда    ©  European commission (audiovisual service)
Вицепредседателят на ЕК Валдис Домбровскис и комисарят по икономическите въпроси Паоло Джентилони обявиха предложението за по-строгите фискални правила в сряда    ©  European commission (audiovisual service)
Темата накратко
  • По-малко разходи за енергийни субсидии, повече инвестиции в зелена енергия иска Брюксел.
  • Досега правителствата са съсредоточили по-голямата част от подкрепата си върху нетаргетирани мерки, от който се възползват по-богатите в обществото, смятат анализатори.
  • Новите по-строги фискални правила ще имат отражение и за процеса на влизането на България в еврозоната.

Европейската комисия призова страните - членки на ЕС, да започнат постепенно да намаляват мащабните енергийни субсидии, които бяха едно от решенията за преодоляване на високите цени в енергетиката вследствие на ковид пандемията и руската инвазия в Украйна. Според Брюксел правителствата са похарчили 1.2% от брутния вътрешен продукт на ЕС през 2022 г. за енергийни субсидии и планират да похарчат 0.9% през 2023 г. Сега обаче с понижаващите се цени разходите за енергия спадат и съответно бюджетните дефицити трябва да бъдат свити.

Донякъде това би се постигнало и просто чрез възстановяване на суспендираните фискални правила. Като цяло обаче мисленето в Брюксел не е за рязко изтегляне на държавните разходи, а по-скоро за връщане на фокуса към инвестициите в Зеления преход. Той остана на заден план в началото на войната в Украйна заради очакванията, че намаляващите доставки от Русия може да предизвикат остра енергийна криза.

Очаква се финансовите министри на ЕС да обсъдят идеите на среща в Брюксел следващата седмица. А всичко това може да окаже влияние върху присъединяването на България в еврозоната.

Нов риск пред въвеждането на еврото

Т.нар. "Клауза за общо освобождаване", която бе въведена по време на ковид пандемията (и запазена в началото на руската агресия в Украйна), ще бъде "деактивирана" в края 2023 г., обяви Европейската комисия в сряда. С други думи, страните отново ще трябва да се върнат към спазване на правилата от Пакта за стабилност и растеж на ЕС за ограничаване на бюджетните дефицити до 3% от БВП и на дълга до 60% от БВП или по-малко.

Това би могло да се окаже допълнително препятствие за влизането на България в еврозоната, тъй като за 2022 г. страната успя да се вмести в лимита за дефицит, но за 2023 г., макар и все още без приет бюджет, очакванията са, че това ще е трудно постижимо. Текущото салдо е отрицателно още към февруари, като свиващата се инфлация по принцип се отразява негативно на приходите и финансовото министерство вече неколкократно каза, че трябва да се предприемат мерки.

Хърватия успя да се възползва от отворения прозорец и така въпреки по-високата си задлъжнялост успя да приеме единната валута на ЕС, като получи и леко изключение за инфлацията. България обаче се отказа от датата 1 януари 2024 г., тъй като заради политическата нестабилност не успя да приеме нужните законодателни промени, като също имаше и проблем с ценовия критерий.

Сега обаче се очаква от 2024 г. Брюксел отново да започне процедурите за прекомерен дефицит срещу държави членки, като комисарят по икономиката Паоло Джентилони обясни, че правителствата трябва да предоставят планове за това как ще се съобразят с фискалното затягане до април. Това все пак още оставя прозорец и на България да се вмести технически, ако целта ѝ остане до 1 януари 2025 г. Маастрихтският критерий изисква просто страната да не е в процедура за прекомерен дефицит. Дори и тя да прескочи тавана от 3% в края на 2023 г., то макроикономическите дисбаланси ще бъдат констатирани чак в началото на 2024 г., а до процедура може да се стигне най-рано в средата. Влошаващите се публични финанси обаче ще са негативен сигнал и получаването на политическа подкрепа може да е по-трудно.

Донякъде в полза на България е, че комисията прогнозира, че бюджетният дефицит и на еврозоната ще се разшири от 3.5% от БВП през 2022 г. до 3.7% тази година. А броят на държавите членки, които надхвърлят числото 3%, ще нарасне от 10 на 12 между 2022 г. и 2023 г. (заради Италия и Испания). Публичният дълг в еврозоната се очаква да падне до 92% от БВП през 2023 г.

Краят на енергийните субсидии, но не и на държавната помощ

"Тъй като цените на енергията се понижават, трябва да преминем към постепенно премахване на повечето от мерките за подкрепа, като започнем с най-малко насочените", каза заместник-председателят на ЕК Валдис Домбровскис. Според него, ако подкрепата беше дадена само на най-бедните 40% от гражданите миналата година, разходите биха били намалени с три четвърти.

Реално субсидиите в повечето страни облагодетелстваха непропорционално богатите, които консумират повече, коментират неофициално от комисията. "Мерките не бяха много добре насочени и направиха малко за намаляване на потреблението."

Според комисар Джентилони фискалното възстановяване на баланса "не трябва да бъде постигнато чрез съкращаване на инвестициите, а чрез ограничаване на растежа на текущите разходи", предвид необходимостта от финансиране на проекти за зелена енергия. "Нямаме нужда от строги икономии", добави той.

Междувременно Германия планира да предостави на индустрията си двуцифрена сума в милиарди евро, за да й позволи да преобразува конвенционалните промишлени инсталации в щадящи климата операции, съобщи министерството на икономиката в четвъртък, а Франция разглежда данъчни стимули за инвестиции в зелена индустрия.

Страните от Европейския съюз вече са заделили или разпределили 681 млрд. евро за преодоляване на енергийната криза. Германия оглави класацията за разходи, отделяйки близо 270 млрд. евро - сума, която засенчи всички други страни. Великобритания, Италия и Франция са следващите най-високи, въпреки че всяка е похарчила по-малко от 150 млрд. евро. Повечето държави от ЕС са похарчили малка част от това.

Комисията изготви своите насоки за публичните финанси през 2024 г. на фона на планирано преразглеждане на бюджетните правила на блока, което вероятно ще включва въвеждането на ново законодателство. Сред обсъжданите мерки са допълнителни вноски в европейския бюджет или теглене на общ заем за подкрепа на конкурентоспособността на икономиката чрез повече държавна помощ.

Тези планове предизвикаха опасения в някои столици на ЕС, че насърчаването на повече държавна помощ би създало проблеми във вътрешния пазар на блока. Тинк-танкът "Брюгел" твърди, че правителствата са съсредоточили по-голямата част от подкрепата си върху нетаргетирани мерки за ограничаване на цените на дребно, които потребителите плащат за енергия, като намаляване на ДДС върху бензина или тавани на цените на дребно на електроенергията.