Приходите в бюджета растат с по-бавен темп от заложения към март

Правителството в оставка започна да отпуска средствата за предвиденото увеличение на заплати в някои администрации, а ГЕРБ и ДПС поискаха великденски добавки за пенсионери

В края на миналата година се оказа, че постъпленията от данъци са с 1.2 млрд. лв. по-малко спрямо планираните
В края на миналата година се оказа, че постъпленията от данъци са с 1.2 млрд. лв. по-малко спрямо планираните
В края на миналата година се оказа, че постъпленията от данъци са с 1.2 млрд. лв. по-малко спрямо планираните    ©  Юлия Лазарова
В края на миналата година се оказа, че постъпленията от данъци са с 1.2 млрд. лв. по-малко спрямо планираните    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Още когато се приемаше бюджетът за тази година, една от основните критики към сметките на Министерството на финансите беше, че се залагат твърде оптимистични приходи. А отговорът на финансовия министър Асен Василев беше, че Бюджет 2024 е напрегнат, но реалистичен и изпълним.

Данните за изпълнението му за първите три месеца на тази година обаче показват, че данъчните постъпления нарастват с по-бавен темп спрямо заложения. Към март те са с едва 2.5% повече спрямо същия период на 2023 г., като тези от косвените данъци - най-големият приходоизточник, са близо до миналогодишните нива. В същото време тази година се очаква държавата да събере с 10% данъчни и осигурителни вноски повече спрямо миналогодишните, а от ДДС - с почти 15% повече.

Първите три месеца от годината традиционно са най-слабите откъм постъпления, въпросът е дали през следващите ще се навакса. От една страна, ръстът на пенсии и заплати ще продължи, което ще подкрепя потреблението, но от друга - Министерството на финансите залага инфлацията да падне до 2.3% в края на годината, което само по себе си поставя постъпленията от ДДС под натиск.

На плюс или на минус

По предварителни данни към март бюджетът е с касов излишък от около 400 млн. лв. (0.2% от прогнозния БВП). Само месец по-рано той беше на плюс от около милиард. Тук обаче има и една особеност - в края на миналата година Василев обяви, че е отделил и 1.2 млрд. лв. по специална сметка на МРРБ, които да се използват тази година за общинските проекти. Тъй като тези пари са "изписани" през миналата година, те се осчетоводяват като дефицит на касова основа през 2023 г. На начислена обаче (по методологията на ЕС) те се отчитат като разход в момента, в който е разплатено с тях.

През януари с решение на Министерския съвет тези 1.2 млрд. лв. се възстановяват на централния бюджет и ще се разходват и като касов разход, и като разход на начислена основа през 2024 г. Това според бюджетни експерти означава, че през февруари е отчетено намаление в капиталовите разходи за 2024 г. с 1.2 млрд. лв., което води до въпросния 1 млрд. лв. излишък през февруари. Както и че без тази счетоводна операция, бюджетът всъщност щеше да е на минус от 300 млн. лв. към февруари. Към март приходите общо са с 1.1 млрд. лв. повече, а разходите замръзват на приблизително същото ниво от миналата година. Което означава, че реалният дефицит би трябвало да се е свил спрямо предходния месец.

Но червена лампичка светва при постъпленията от косвени данъци, които се очаква да са с 12% повече спрямо миналогодишните, но към март според финансовото ведомство "косвените данъци са близки до отчетените за първото тримесечие на 2023 г".

Тази година целевите вноски от производителите на електрическа енергия по бюджета на Фонд СЕС намаляват заради нормализирането на цените на електрическата енергия. Има по-малко приходи и от временната солидарна вноска, въведена от ЕС заради войната в Украйна, която миналата година се плащаше основно от "Лукойл". За сметка на това през април трябва да постъпят 660 млн. лв. от реализираната от БНБ печалба от управлението на валутните резерви.

Бюджет 2024 е заложен с касов дефицит от 6.2 млрд. лв., или 3% от БВП, при очаквания той да надмине 205 млрд. лв. тази година. В новата си прогноза обаче министерството вече очаква той да е под 200 млрд. лв.

И още за заплати и пенсии

Междувременно правителството в оставка реши в последната си седмица да гласува всички разходи за увеличение на заплатите в определени ведомства. Това трябваше да се случи след анализ къде в администрацията възнагражденията изостават спрямо останалите административни звена. За целта в Бюджет 2024 бяха заделени 375 млн. лв. В понеделник на извънредно заседание кабинетът Денков гласува 32 млн. лв. за увеличение на възнагражденията на персонала в общинската администрация. Още 16.6 млн. лв. - за увеличение на заплатите на помощник-възпитателите в сферата на образованието.

Предстои и ново заседание на Министерския съвет в сряда, на което се очаква да бъдат гласувани още пари за вдигане на възнаграждения. Правителството отпусна и непредвидени 154.6 млн. лв. безлихвен заем на НКЖИ за два железопътни проекта.

Междувременно се задават избори и партиите в парламента започнаха отново да се сещат за пенсионерите. От ГЕРБ и ДПС внесоха проект, с който предлагат всички пенсионери под линията на бедност да вземат по 75 лв. добавка за Великден. Става въпрос за 534 хил. души с пенсия под 526 лв. Това означава още 40 млн. лв. разход, който не е предвиден в бюджета, който във втората половина на годината ще трябва да поеме и планирано увеличение на пенсиите по швейцарското правило с 11%.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    eli.mih avatar :-|
    Elena Mihailova

    Ще се дават Великденски добавки само на укривали доходи,пестили осигуровки...Отново обезсмислят осигуряването

    Нередност?
Нов коментар