Кой още е отговорен за водната криза в Перник

Документи доказват, че МРРБ не упражнява активно ролята си на принципал на ВиК-тата, а бившият кмет и областният управител са абдикирали от задачите си

Областният управител Ирена Соколова (вляво) и бившият кмет на Перник Вяра Церовска (вдясно) са знаели, че трябва да се въведе воден режим в Перник, но не са го направили, въпреки че имат тези правомощия
Областният управител Ирена Соколова (вляво) и бившият кмет на Перник Вяра Церовска (вдясно) са знаели, че трябва да се въведе воден режим в Перник, но не са го направили, въпреки че имат тези правомощия
Областният управител Ирена Соколова (вляво) и бившият кмет на Перник Вяра Церовска (вдясно) са знаели, че трябва да се въведе воден режим в Перник, но не са го направили, въпреки че имат тези правомощия    ©  Надежда Чипева
Областният управител Ирена Соколова (вляво) и бившият кмет на Перник Вяра Церовска (вдясно) са знаели, че трябва да се въведе воден режим в Перник, но не са го направили, въпреки че имат тези правомощия    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За кризата с водата в Перник официално засега има един отговорен - бившият екоминистър Нено Димов, който е в ареста с повдигнати обвинения от прокуратурата. Освен него обаче стана ясно, че отношение към водата имат ужасно много институции.

От официални отговори по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) до граждани на Перник и от отговори на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) до "Капитал" стават ясни две неща. Първото е, че две дирекции в МРРБ и съответните министри на регионалното развитие не са работили достатъчно активно по ВиК отрасъла. Второто е, че ВиК асоциацията в Перник в лицето на областния управител и бившия кмет на Перник не е обявила режим, когато е трябвало, а е чакала Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

"При създалата се ситуация, която се контролира лично от министър-председателя, вече са създадени ефективни междуинституционални контакти за бързи и гъвкави решения от компетентните органи и администрации във връзка с преодоляването на водния проблем", казва в отговорите си бившият областен управител Ирена Соколова. Тези думи най-добре обобщават ситуацията: защо са всичките тези хора по веригата, щом имаме премиер.

Неуспехът на регионалното министерство

В МРРБ има две дирекции с отношение към водата и Вик инфраструктурата. Първата е едноименната дирекция "Водоснабдяване и канализация". Една от функциите й е "да разработва и изпълнява мерки за изграждане и укрепване на административния капацитет на структурите, ангажирани с планиране и развитие на инфраструктурата, стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и предоставяне на ВиК услугите".

От отговори на МРРБ до "Капитал" става ясно, че през последните пет години тази задача е вършена основно с европейски средства по два проекта. През 2013 г. и 2014 г. по проект, финансиран със средства от оперативна програма "Околна среда" (ОПОС), са организирани обучения на близо 200 представители на асоциациите по ВиК, ВиК операторите и служители на МРРБ и текущо подпомагане на дейността им – организиране на семинари, работни срещи и изграждане на материално-техническата база на асоциациите по ВиК. През 2018 г. и 2019 г. пак по ОПОС са обучени още около 200 експерти в отрасъл ВиК. Тези обучения обаче имат невидим засега ефект.

Втората дирекция е "Търговски дружества и концесии", която "извършва текущ документален и последващ контрол по отношение на ВиК дружествата при упражняване на дейността, свързана с подпомагане на министъра на регионалното развитие и благоустройството при изпълнението на правата и задълженията му като представител на държавата в дружеството". На практика дирекцията основно разглежда финансови отчети.

Това обаче е и дирекцията, която

  • "избира и освобождава органите на управиления на дружеството",
  • "осигурява участието на представителите на държавата и контролира взетите решения в общите събрания на съдружниците или акционерите на дружествата",
  • "изисква справки за финансово-икономическо състояние и отделни аспекти от дейността на дружеството, извършва анализи и предложения за решения по дейността на дружеството".

Тоест, чрез това звено МРРБ би следвало да установява дали дадено ВиК дружество работи добре и дали хората, които го управляват, се справят. Случаят с Перник показва, че тези функции не се изпълняват ефективно. Вероятно подобен проблем има и на други места в държавата.

Министерството има и представител в отделните ВиК операторите. Представител на МРРБ в пернишкото дружеството е Огнян Деведжиев, назначен през август 2018 г. (До 2012 г. Деведжиев е управител на ВиК - Петрич, където по време на управлението си е бил сменил адреса за кореспонденция на дружеството с домашния си, твърдят местни медии. Справка в Търговския регистър наистина показва, че до 2008 г. дружеството е регистрирано на ул. "Екзарх" Йосиф 2, което Google Maps показва като жилищна зона, а не на своя си адрес - ул. "Оборище" 6. Въпреки това нарушение той е заслужил доверието на МРРБ.)

От отговори на МРРБ до граждани на Перник от началото на декември става ясно, че в министерството "не са постъпвали писма или сигнали от "ВиК" ООД, гр. Перник, както и от администрации или лица за проблемите с водоснабдяването". Първо, в началото на септември депутати уведомиха министър Петя Аврамова, че в Перник има проблем. Тя поиска конкретен сигнал от народните представители и диалогът приключи, докато не се разрази кризата.

Второ, не е ясно защо, след като имат човек във ВиК дружеството, той не може да съобщи на принципала за случващото се.

ВиК асоциацията: проспана функция

ВиК асоциацията е с председател областният управител, а нейни членове са кметовете на общините. В отговори, получени от бившия областен управител Ирена Соколова до граждани на 3 декември, става ясно, че още на 9 октомври 2019 г. е изпратено писмо (явно от ВиК - Перник) до нея, тогавашния кмет на общината Вяра Церовска и общинския съвет, че има проблем. Това писмо ги уведомява, че ще трябва да има режим на водоподаването, който и кметът, и областният управител имат правомощия да го обявят. Те обаче не го правят. В писмото си Соколова казва следното: "заявих на ръководството [на ВиК - Перник], че ако има индикации за необходимост от предприемане на спешни мерки, е наложително същите да бъдат изпратени и съгласувани от МОСВ".

На практика преди местните избори никой в Перник не е обявил режим, въпреки че всички са знаели за необходимостта от подобна мярка. Същото се потвърди от показанията на бившия областен управител пред прокуратурата.

И другият министър също

Законът за водите определя като отговорност на регионалния министър да "координира управлението на ВиК системите на национално ниво". От 2014 г. ресорен по ВиК е зам.-министър Николай Нанков, който през 2017 г. стана министър, но се наложи да подаде оставка покрай катастрофата край Своге. Докато той беше министър в третия кабинет на ГЕРБ, Малина Крумова, която застана начело на Държавната агенция по пътна безопасност, отговаряше за водния ресор.

Друга отговорност на министъра на регионалното развитие или негов заместник е да "създава и поддържа Единна информационна система и регистър на асоциациите по ВиК и ВиК операторите". В момента тепърва регистърът се изготвя. Съгласно графика на проекта крайният срок за готовност на информационната система е август 2020 година, уточняват от МРРБ в отговорите си.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis

    Пълен разплох.

    Нередност?
  • 2
    silvia.noteva avatar :-|
    Silvia Noteva
    • + 1

    От септември до средата на ноември, кмет на Перник е Севдалина Ковачева. Тя трябва да бъде подведена под отговорност.

    Нередност?
  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 2

    Най-общо казано виновна е демокрацията без лесни пари. Да сте видяли развита демокрация без да е яко задлъжняла/или да има петрол или газ/? Няма и да видите.

    За 30 години отказ от поддържане на инфраструктурата я докарахме до водна криза.. и това е само началото.

    Имаме голям БВП .. само дето с него целия можем да построим едва 5000 км. метра жп линии/при цена 400 милиона за 20 км/. Казано по друг начин уж голям БВП обаче за нищо не стига.. даже за "боядисване" на инфраструктурата. Обаче виж за саниране на частни имоти - правилните разбира се, има пари.

    Голямата лъжа с огромния БВП, дето никога сме го нямали досега.. стига само за 5000 км. жп линии и нищо повече. . Чакаме само на мижави европомощи.

    Нередност?
  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 1

    До коментар [#3] от "mickmick":

    Най-общо казано говориш пълни глупости. Това, че в България сме си избрали разсипници няма нищо общо с демокрацията, а в света има много повече преуспели демокрации, от колкото тоталитарни режими. И инфраструктурата им е по-добра, и дълговете са им по-малки.

    СССР защо се гътна? Дългове. Със всичкия нефт и природни богатства.

    Нередност?
Нов коментар