🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

АПИ обяви търг за над 67 млн. лв. за 6-километров обход на Пазарджик

Той ще има две платна с по две ленти, както и локални

   ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Агенция "Пътна инфраструктъра" (АПИ) обяви поръчка за западния обход на Пазарджик. Участъкът е дълъг 5.9 км и е с прогнозна стойност 67.35 млн. лв. без ДДС, или малко над 80 млн. лв. с ДДС. Отсечката ще бъде с две платна по две ленти за движение в посока и тротоари, както и локални платна. Ще има две нови съоръжения, както и ще се изпълни реконструкция на два моста. Финансирането на проекта е от държавния бюджет. Крайният срок за подаване на оферти е 12 март.

Цената на километър на западния обход излиза около 11.4 млн. лв. без ДДС, като това включва и четирите съоръжения. Всъщност това е втори опит за построяване на тази отсечка. През 2014 г. пътната агенция обяви търг за почти същото трасе, но малко по-дълго - около 9 км, обход на града 13 млн. лв. без ДДС или под 1.5 млн. лв. на километър. Седем години по-късно цената на строителството е повече от седем пъти по-висока. Търгът е прекратен през септември 2014 г. заради липса на финансиране.

Миналата година АПИ обяви поръчката за обход на Бургас, дълъг 4.7 км, за 52.9 млн. лв., което е 11.26 млн. лв. на километър, но след състезанието цената падна до 47.5 млн. лв., или около 9.5 млн. лв. на километър. В рамките на проекта ще се изгради един мост.

Наскоро пътната агенция обяви, но впоследствие прекрати търга за пловдивски обход за 42 млн. лв., или около 8 млн. лв. без ДДС на километър. През юли 2020 г. беше открит обходът на Поморие, но преди да получи разрешение за ползване, затова през есента беше затворен за довършване. Миналото лято беше завършен обходът на Габрово за близо 100 млн. лв., но впоследствие скали се срутиха на новото трасе.

Пазарджишкият проект

Въпросният Западен обход ще започва при 123-ти км на второкласния път Панагюрище - Пазарджик - Пещера преди северния вход на Пазарджик (откъм Панагюрище) и ще завършва при км 128+900 на второкласния път преди село Главиница, посочват от пътната агенция. "С изграждането на обхода интензивният тежкотоварен трафик, идващ от автомагистрала "Тракия", ще се изнесе извън центъра на града", пишат от АПИ.

Новината за тази иначе голяма поръчка за пътно строителство досега се отразяваше предимно от местните медии на Пазарджик. През юни 2020 г. кметът на града Тодор Попов обяви, че общината сключва споразумение с пътната агенция за изграждането на обхода, става ясно от сайта pzdnes.com.

В проекта има четири съоръжения - нов мост над напоителен канал, нов надлез над жп линията София - Пловдив, както и разширение на мост над р. Марица и реконструкция на мост над друг отводнителен канал. Проектирането и строителството по план трябва да отнемат общо две години и половина.

През 2014 г. АПИ обяви поръчка за сходна отсечка, част от която се припокрива с настоящия обход. След като са събрани офертите обаче, през септември същата година агенцията прекратява търгът, защото правителството е отпуснало средства, но те са недостатъчни.

"Предвид невъзможността на възложителя да осигури финансиране на обекта и по програма "Ново строителство" за 2014 г., тъй като в нея не са предвидени такива средства", пише в решението си тогавашният шеф на АПИ Лазар Лазаров. Министерският съвет е отнел финансирането за този участък със свое решение, тъй като все още не е имало изпълнител, и го е пренасочил към други проекти, става ясно от документа.