🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Хебърбус": Тролеен и автобусен транспорт ще има в Пазарджик, докато сме акционер

Никола Тиков обясни за "Капитал", че частният монополист в града ще инвестира в обновяването на транспорта сам, без средства от европрограми

И автобусният, и тролйебусният транспорт в Пазарджик са изцяло зависими от дружеството на Михаил Тиков "Хебърбус", чрез което той изпълнява първа и управлява втория
И автобусният, и тролйебусният транспорт в Пазарджик са изцяло зависими от дружеството на Михаил Тиков "Хебърбус", чрез което той изпълнява първа и управлява втория
И автобусният, и тролйебусният транспорт в Пазарджик са изцяло зависими от дружеството на Михаил Тиков "Хебърбус", чрез което той изпълнява първа и управлява втория    ©  Анелия Николова
И автобусният, и тролйебусният транспорт в Пазарджик са изцяло зависими от дружеството на Михаил Тиков "Хебърбус", чрез което той изпълнява първа и управлява втория    ©  Анелия Николова
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • "Хебърбус" ще инвестира собствени средства в обновяване на старите тролеи
  • Никола Тиков отрича "Хебърбус" да има намеса във вземането на решение за продажбата на общински акции
  • Той отдава липсата на други участници на влошеното финансово състояние на дружеството и нуждата от ежегодна дотация

Миналата седмица стана ясно, че общественият транспорт в Пазарджик става почти изцяло частен и то - под контрола на една фирма: "Хебърбус". Фирмата купи част от акциите на община Пазарджик в "Тролейбусен транспорт-Пазарджик", където до момента бяха притежател на 50% и така вече ще притежава 70% от последното дружество, което не е под неин контрол. Дружеството вече обслужва всички 14 автобусни линии в града, като има спечелена обществена поръчка до 2025 г.

Компанията на Михаил Тиков беше единствен участник в търга и на последната сесия на общински съвет беше одобрена за победител, като предстои до края на този месец да бъде сключен и договорът за прехвърляне на акции. "Капитал" изпрати въпроси до компанията, за да разбере мотивите ѝ, както и да попита за бъдещето на градския транспорт в Пазарджик (общината отказва да говори с изданието вече години наред).

В отговор, Никола Тиков - управител на компанията, както и на други фирми от групата около "Булфарма" обяви, че ще обновят превозните средства в града без европари, а със собствени средства и гарантират, че няма да се стигне до сценария в Пловдив, където тролеите изчезнаха. "Градски транспорт - тролеен и автобусен, ще има в Пазарджик, докато нашата компания-майка е акционер", подчерта Тиков.

Лошото състояние на дружеството

Дружествата на Михаил Тиков често са единствен участник в търговете и обществените поръчки в града, а нерядко сключваните договори изглеждат по-изгодни за частния интерес, отколкото за общината. По тази причина от опозицията на кмета в града в лицето на БСП изразиха съмнението си дали решението е взето с цел придобиване на средства, които общината да използва за разплащане на битови сметки, както каза кметът през февруари, или по други подбуди. Нещо повече, кметът Тодор Попов първоначално искаше да бъдат продадени не 20%, а 25%, с което общината щеше да загуби напълно контрола над дружеството.

Николай Тиков отрече всякаква намеса от тяхна страна за вземане на решение за продажба на общинските акции, като е категоричен, че нямат представа защо се е стигнало до провеждането на този търг и какво и кой го е продиктувал.

"Хебърбус" бяха единствен участник в надпреварата и доколкото търгът протече без наддаване, акциите ще бъдат продадени на началната тръжна цена от 620 хил.лв. или 0,65 ст/акция. "Взехме решение да участваме въпреки високата цена и ежегодната счетоводна загуба", обясни той. Според отговорите, компанията не предвижда за момента увеличаване на капитала, посредством каквото евентуално биха могли да вземат пълен контрол на дружеството. През такава скрита приватизация в Пловдив няколко дружества на Георги Гергов например, придобиха контрол над много общински имоти, както и над Панаира.

По думите на управителя на "Хебърбус" именно отчетите на "Тролейбусен транспорт-Пазарджик" са отказали потенциалните инвеститори, защото са осъзнали, че дружеството има нужда от ежегодна дотация.

Относно многото договори, които "Тролейбусен транспорт-Пазарджик" има сключени със свързани с "Хебърбус" фирми, Николай Тиков лаконично коментира, че "Тролейбусен транспорт има сключени договори с много контрагенти, изключително на пазарен принцип в рамките на закона до съответните прагове. Предполагам, че има и договори със свързани наши компании, което не е нарушение, но съм сигурен, че са за незначителни стойности."

През миналата година общата стойност на тези сделки е около 60 хил.лв., което е ⅓ от разходените 200 хил.лв за външни услуги за 2021 г.

Бъдещето на тролеите

Основен въпрос след провеждането на този търг е какво предстои да се направи за дружеството, така че да се подобри състоянието му и да се повиши качеството на предлаганата услуга. Велина Георгиева - съветничка от БСП коментира, че пред тях не са предоставени каквито и да е инвестиционни намерения от "Хебърбус". Много общини този период ще кандидатстват за електрифициране на транспорта си и средства за нискоемисионни превози, тъй като европрограмите имат специална насоченост натам. Тиков обаче отрече неговата компания да планира да взима такива пари.

"Не планираме за ползваме европрограми, сами ще се справим с инвестиционната ни програма, която включва ежегодна подмяна на остарелия автопарк", заяви управителят в отговор до "Капитал". "Ще продължим да инвестираме поради две причини - социалния елемент и големият брой наши работници в свързаните с компанията майка фирми, които ползват градски транспорт в Пазарджик", обяснява той.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар