🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пътната агенция ще търси пари от ЕС за магистралата от София до Белград

Агенцията ще избира консултант, който да изготви апликационната форма за европейско финансиране срещу 200 хил. лв.

Пътната агенция ще кандидатства за еврофинансиране по програмата за стария период 2014-2020 за магистрала "Европа"
Пътната агенция ще кандидатства за еврофинансиране по програмата за стария период 2014-2020 за магистрала "Европа"
Пътната агенция ще кандидатства за еврофинансиране по програмата за стария период 2014-2020 за магистрала "Европа"    ©  АПИ
Пътната агенция ще кандидатства за еврофинансиране по програмата за стария период 2014-2020 за магистрала "Европа"    ©  АПИ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) търси консултант, който да подготви документите за кандидатстване за европейски средства за общо 33 км от магистрала "Европа" от София до Белград. Агенцията обяви търг за над 224 млн. лв. без ДДС за последните недостроени 16.5 км, а останалите 17 км бяха завършени от "ГБС - Инфраструктурно строителство" през ноември 2020 г.

Прогнозната стойност на търга за консултант е 200 хил. лв. без ДДС, като крайният срок за оферти е 18 май.

АПИ ще изготвя и тепърва подава апликационна форма за европейско финансиране по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ). Това става в самия край на програмния период, след като Европейската комисия имаше сериозни забележки за друг проект, предвиден да получи пари - отсечката от "Струма" през Кресненското дефиле. След като стана ясно, че ще трябва да се изпълнят някои ангажименти, преди да започне строителството, освободеният финансов ресурс трябваше да се пренасочи към друг проект. Готовата отсечка, построена от ГБС, се финансираше с държавни пари.

Защо друг, а не АПИ

Консултантът трябва да изработи мултикритериален анализ, трафик модел, трафик прогнози, актуализация на анализа разходи/ползи и самата апликационна форма. Изпълнителят ще има четири месеца да изготви цялата документация. Единственият критерий за оценка на офертите ще е цената, която участниците в търга предлагат. Иначе кандидатите трябва да са изпълнили поне един проект за транспортна инфраструктура, свързана с разработване или актуализация на анализ "разходи-ползи" и изготвяне на формуляр за кандидатстване за финансиране през последните три години. Освен това трябва да има минимален общ оборот поне 200 хил. лв. за последните три финансови години.

На въпрос на "Капитал" защо се налага външен изпълнител да готви документите за парите, а не самата АПИ, от там обясниха следното: "Възлагането на външен изпълнител се налага и от спецификата, обема, сложността и мащаба на проекта, с оглед своевременното и съобразено със специфичните изисквания изготвяне на апликационната форма." Експертите на агенцията изготвяли апликационните форми за проекти, които съдържат значително по-малко информация като обем, съдържание и сложност - например за пътя Видин - Монтана - Враца, за магистрала Русе - Велико Търново и интелигентната транспортна система на "Тракия", твърдят от агенцията.

Външни изпълнители са изготвяли апликационните форми за "Струма". Формата за лот 3.2 от "Струма", т.е. през Кресненското дефиле, е била прогнозно 100 хил. лв., а крайно е струвала 88 хил. лв. с ДДС. Срокът е бил 190 дни, а изпълнител е "Армин консулт", избрана след обществена поръчка. Въпросната форма обаче беше посрещната от сериозни критики в Брюксел и имаше големи пороци.

За Лот 3.1, Лот 3.3 и тунел "Железница" е изготвена от "Обединение АНИСА-ИТК-ППМ 2014" ДЗЗД.

Нов проект на място на стария

Магистрала "Европа" беше включена в ОПТТИ спешно в края на миналата година, защото в противен случай България щеше да загуби европейски средства. От АПИ обясниха, че на 14-ото заседание на Комитета за наблюдение на ОПТТИ 2014-2020 г., проведено на 26 октомври 2020 г., е представено предложение за изменение на програмата, за да се включи именно проектът за магистралата до Сърбия вместо за отсечката при Кресненското дефиле.

За въпросния лот от "Струма" има избрани изпълнители на трасето, което минава източно от дефилето в едната посока. По тези две поръчки обаче не може да се подпишат договори все още. Общата стойност на 27-те километра е над 1 млрд. лв. В заданието на поръчката за едната част от лота в Кресненското дефиле се посочва, че пътят ще е с габарит Г10.50 м. За сравнение - магистралите "Хемус" и "Калотина" се строят с габарит Г27, или 13.5 м за едното платно. Така в участъка при дефилето реално "Струма" ще се стесни.

За проекта в момента "се изпълняват задължения, свързани с екологичното законодателство, поети като ангажимент към Европейската комисия по повод подадения в края на 2019 г. формуляр за кандидатстване за финансиране", пишат от пътната агенция. В момента фирмата "Интерхолд" изпълнява мерки за смекчаване въздействието на трафика върху дивите животни и птици в Кресненското дефиле бяха включени в решението за Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) от 2017 г., както и мерки за безопасността в критичния участък.

Затова и в рамките на този програмен период изграждането на проекта не може да се случи, като в началото на 2020 г. държавата оттегли апликационната форма за отсечката при дефилето.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    eu19821439 avatar :-|
    EU Fighter
    • + 2

    Като се сетя през 1995 Сърбия каква магистрала имаше до Белград, а БГ пътищата приличаха на кози пътеки....

    Нередност?
  • 2
    dias avatar :-|
    dias

    Тя не е до Белград,а от с.Мрамор до с.Храбърско.И да попитам за печатницата за пари,тол системата, печатницата за приходи и ли печатница за разходи е?!

    Нередност?
Нов коментар