България в Европа: Защо в Северозапада стават толкова много катастрофи?
В серия от въпроси поглеждаме към годишните статистики на ЕС и обясняваме няколко от най-странните области, в които България изпъква
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Журналистите на "Капитал" прегледаха доклада и подбраха най-интересните или изненадващи според тях статистики, които засягат регионите на България, и се опитаха да отговорят на въпроса "защо е така".
В следващите няколко дни ще публикуваме по един въпрос и отговор на различна тематика.
Ето досега публикуваните:
Защо Пловдив и Пазарджик са сред областите с най-много болнични легла в Европа?
Защо българите не ползват онлайн банкиране?
Защо София област има по-висок коефициент на фертилност от София-град?
Може да ви се струва, че България е затрупана от автомобили, но истината е по-различна. Според европейската статистика, нашите региони са далеч назад като брой коли на глава от населението. Средната бройка за ЕС е 540 коли на 1000 души, а например в рекордьора - италианската Вале д'Ост (над Торино, на границата с Франция и Швейцария), са 1711 коли на 1000. Най-ниска е бройката в гръцкия Пелопонес - 182 на 1000.
На този фон българският Северозапад е скромен играч - 444 на 1000, подобно на всички други български региони.
И тук европейската статистика предлага сериозна изненада. Защо при толкова малък брой автомобили, в толкова слабо населена провинция, фаталните катастрофи са толкова много?
Според данните на Евростат Северозападът е в топ 15 на европейските региони по брой катастрофи с фатален изход. При средна стойност за ЕС от 53 жертви на милион българският регион има 112 на милион (83 реално, тъй като населението на региона е 740 хил.). На графиката можете да видите как са разпределени проблемите по области, като имате предвид, че тези данни включват Видин, Монтана и Враца, но не влизат Ловеч и Плевен, които също спадат към Северозапада според Евростат.
Дали просто в многото разпръснати села и лошата пътна мрежа на региона шофьорите карат невнимателно, употребили алкохол и умират масово? Звучи като примамливо обяснение за жълт вестник, но причината всъщност е различна.
Северозападът, подобно на други региони в тази част на Европа, е транзитен регион. Оттук минава значителен товарен трафик, особено след построяването на Дунав мост 2. Трафикът е тежък не само по основния път между София и Видин, но и по странични пътища, някои от които не влизат в тола, тъй като така камионите спестяват пари. Например второкласният път София - Лом има трафик, надхвърлящ 9 хил. автомобила на ден, което е огромна натовареност на такъв път. За сравнение - по първокласния път за Видин минават малко под 13 хил. автомобила на ден.
Значителен трафик има не само заради камионите - според предишни статистики това е регионът на страната, в който най-много хора работят в друг регион - 11 хил. Тоест дневният трафик на автомобили е най-дълъг и тежък.
При такъв трафик и на база оредяващо население, каквото има Северозападът, броят катастрофи с пострадали и загинали неминуемо изпъква. Всички статистики сочат, че разделянето на двете посоки на движение намалява в пъти жертвите - такива пътища в този регион почти няма.
От Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата посочиха пред "Капитал", че това не е проблем само на България. "В много от по-развитите страни от ЕС се наблюдава увеличение в броя на населението при относително запазване на нивата на интензивност на движението. Обратно, в по-слабо развити страни членки се наблюдава отлив на население, съпътстван от увеличение броя на пътуванията и тяхната продължителност на територията на съответната държава. Всичко това изкривява получените данни и оценката на нивото на безопасността на движението в отделните страни членки. Проблемът е валиден и за България, през която преминава сериозен транзитен трафик, което не се взима предвид при отчитане на нивата на пътния травматизъм."
Според агенцията България е една от държавите, които ще разработят нови показатели за безопасност на движението по пътищата, които ще се прилагат в Европейския съюз през следващото десетилетие. Ще се взимат под внимание скорост, носене на колани, употреба на алкохол, инфраструктура, безопасност на превозното средство и др.
Така, поне статистически, българските пътища ще изглеждат малко по-безопасни. Но вие все пак не вярвайте твърде много на статистиката и шофирайте внимателно, особено в Северозапада.
1 коментар
Всяка статистика трябва да се гледа в перспектива. 444 автомобила на 1000 човека при население под 6 милиона въобще не е малко. Най-много автомобили на глава от населението в Европа има Монако и Исландия, които сумарно имат...400K население. САЩ имат общо 290М регистрирани автомобила при 340М население. Има разлика, нали?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.