🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Защо обходът край Поморие две години се използва без акт 16

Проектът за 20 млн. лв. дори не е близо до получаване на разрешение за ползване, макар че беше завършен още през 2020 г.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"По време на инспекцията арх. Шишков съобщи, че обходният път на град Поморие няма акт 16, затова спешно започва събирането на документи за него." Това е изречение от прессъобщение на регионалното министерство, изпратено в понеделник, 28 ноември. То нямаше да направи впечатление, ако въпросният обходен не път беше открит от бившия премиер Бойко Борисов на 7 юли 2020 г., или почти преди две години и половина.

Изниква абсурдният въпрос как така толкова време гражданите карат по път без разрешение за ползване и като резултат от това кой би носил отговорност при пътно произшествие. Освен това липсва гаранция, че пътят е напълно безопасен за движение. Това далеч не е нова практика - и други ключови пътни отсечки години наред се ползваха без акт 16.

През ноември 2020 г. пътната агенция съобщи, че затваря пътя за довършване, след като в рамките на онова лято обходът беше пуснат за движение с временна маркировка. Но очевидно довършването не се е случило и документално.

Как сме я карали досега

На въпрос на "Капитал" защо участъкът няма акт 16 толкова дълго време пътната агенция отговори, че не е извършен задължителният одит за пътна безопасност, каквито са изискванията по наредба. В края на месец май 2022 г. - едва тази година - е обявена обществена поръчка за провеждане на този одит, но все още дори не е подписан договорът за извършването му. На практика пътят се ползва, без да е гарантирано, че е изряден и безопасен.

Разрешението за ползване се издава от ДНСК и по-конкретно се дава след одобрението на т.нар. Държавна приемателна комисия. За да се сформира комисия обаче, трябва да има постъпило искане на възложителя. На практика излиза, че вината за незавършената процедура си е на Агенция "Пътна инфраструктура".

Според Закона за устройството на територията не се разрешава ползването на строеж, който не е въведен в експлоатация, но ако има акт 15, възложителят носи отговорността за състоянието и съответствието на строежа с изискванията на одобрените проекти.

Любопитното е, че според ЗУТ "на лице, което ползва строеж от първа до трета категория включително, без това да е разрешено по установения законов ред - се налага глоба в размер от 1000 до 10 000 лв.". Става въпрос именно за пътища. В случая обаче това се заобикаля с ползването на временна организация на движението, маркировка и сигнализация и пътят се ползва, макар и не напълно законен.

От ДНСК обясниха за "Капитал", че по закон няма конкретен срок, в който да бъде въведен в експлоатация строеж след съставянето на акт 15.

По принцип в ситуацията има проблем както за шофьорите, така и за строителите, защото гаранционните срокове започват да текат чак след получаването на акт 16, а междувременно пътят все пак се амортизира.

Кой е строил този обход

Стойността на проекта за обхода е 20.6 млн. лв. с ДДС, като цялото финансиране е от държавния бюджет. Изпълнителят - консорциум между "ПСТ груп" и "Понсстройинженеринг", беше избран още в края на 2016 г. Договорът с фирмите беше подписан през август 2017 г., но строителството започна почти две години по-късно заради жалби на собственици на земи.

Според регистъра на регионалното министерство разрешението за строеж е издадено на 13 май 2019 г. По договор срокът за изпълнение от откриване на строителна площадка е 12 месеца.

Досега допустимата скорост по обхода, който е дълъг 6 км, е 70 км/ч, а след като пътят получи акт 16, ще стане 90 км/ч.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_

    Понеже не е единственият път без Акт 16 имам следния Въпрос: ако стане катастрофа на този път, ще важи ли застраховката (гражданска или каско)?

    Нередност?
Нов коментар