🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Следващите седем години на Бургас: Идеи за 750 млн. лв. за промишлените зони, пристанището и морски таксита

В плана за развитие, който обединява всички идеи за финансиране, общината се фокусира върху зона "Север", автобуси между селата и модерни училища

Съживяването на пристанището в Бургас започна преди десетина години, когато цялото пространство беше обновено и освободено за посетители. Сега посоката е развитие на юг
Съживяването на пристанището в Бургас започна преди десетина години, когато цялото пространство беше обновено и освободено за посетители. Сега посоката е развитие на юг
Съживяването на пристанището в Бургас започна преди десетина години, когато цялото пространство беше обновено и освободено за посетители. Сега посоката е развитие на юг    ©  Надежда Чипева
Съживяването на пристанището в Бургас започна преди десетина години, когато цялото пространство беше обновено и освободено за посетители. Сега посоката е развитие на юг    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През последните месеци по-големите градове приеха или са на крачка от това да приемат своите планове за периода 2021 - 2027 г. "Те са инструмент за управление на общините и затова са най-важният документ, който общината има за 7-годишния период", обясни за "Капитал" арх. Белин Моллов, специалист в областта на устройственото планиране и градското развитие.

Европейските пари за новия период още не са тръгнали, но се очаква да се "отключат" тази година, а общините вече се подготвят.

"Капитал" разгледа плановете на четирите големи града след София: Пловдив, Стара Загора, Бургас и Варна. Те планират да похарчат средно милиард за инвестиции за следващите седем години. Почти изцяло на еврофондове ще разчита Стара Загора (1.5 от общо 1.6 млрд. лв.), а при другите градове очакванията са, че ще покрият с евросредства близо половината от планираните инвестиции. Най-малко общо средства е планирал Бургас (752 млн. лв.), а най-много - Стара Загора - 1.65 млрд. лв.

Тук са останалите планове:

Варна - 1 милиард лева за метро, болници и иновационен квартал

#Следващите7 на Бургас

Морският град е планирал най-скромната сума от четирите за развитието си в следващите години - всичките му идеи възлизат на 752 млн. лв., или почти два пъти по-малко от средствата, нужни на Стара Загора.

Фокусът ще бъде предимно върху развитието на местната икономика чрез инвестиции в промишлените зони, но се планират и любопитни нови проекти, като например пускането на морски таксита, нови автобуси между селата и инвестиции в училища и ясли.

Промишлената зона

Най-много инвестиции (общо 75 млн. лв., или 10% от всички) ще се правят в зона "Север" около Бургаското езеро, където има предимно производствено-складови бази.

В сътрудничество с "Индустриален и логистичен парк - Бургас" са изготвени проучвания за изграждане на нова железопътна връзка, която да помага за транспорта на товарите.

Предвижда се и реконструкция на улици в зона "Север", изграждане на северен обход на град Бургас (в западната част), който да направи връзка с автомагистрала "Тракия" до предвидено продължение на ул. "Одрин". Ще се обновяват и зелените пространства в жк "Славейков", като се предвиждат и пространства "за бизнес и рекреация" в парк "Св. Троица" и парк "Славейков".

Добро впечатление прави, че общината е разговаряла с компаниите и има идея какви инвестиции се планират. В ПИРО-то например пише, че фирма "2 Мекс" на Михайло Исков е проявила интерес към терени в зоната и е заявила инвестиционно намерение за изграждане на комплекс за производство на железопътни колела, оси, гуми. "Целта на проекта е изграждане на високотехнологична комбинирана производствена линия за производство на железопътни колела, гуми, оси и други аксиално-симетрични елементи - производство, което е силно ограничено в световен мащаб", се казва в доклада. Друг е въпросът, че самите финансови резултати на компанията, която две поредни години е на загуба, без никакви приходи от обичайна дейност, не вдъхват особен оптимизъм за тези планове.

Меню, не график

Трябва да се отбележи, че далеч не всичко от тези проекти ще бъде изпълнено. ПИРО-то е по-скоро меню: в него се залага всичко, което би могло да бъде направено, ако има пари. Какво ще бъде избрано зависи от наличните средства и приоритетите на администрацията. Но ако го няма в менюто, даден проект почти сигурно няма да получи финансиране за периода до 2029 г.

Нови индустриални зони и още пристанище

Бургас не изостава от модерната идея за индустриални зони и планира изграждането на нови такива - Бизнес зона "Пети километър", промишлени зони "Долно Езерово", "Девети Километър" и "Равнец". Общата сума за тях е 12 млн .лв., а срокът са следващите шест години.

Пристанището го очаква развитие - зоната ще се разширява, вероятно на юг, където в момента е затворена за обществен достъп. По проект там се предвижда двустранен амфитеатър, паркинги и още сгради с различни функции. Освен това пристанището ще се свърже с главната улица в Бургас - "Александровска", всичко това за 9 млн. лв.

Транспорт през морето и селата

Интересна е идеята за морски таксита - вътрешноквартален градски транспорт от малки корабчета. Това е идея, която главният архитект на Бургас Бурулянов заяви, че се мисли още през лятото на миналата година. Изчисленията са, че ако пътнически кораб потегли от пристанище Бургас, ще стига точно за пет минути в Крайморие. До "Сарафово" разстоянието пък би се взело за десетина минути.

"Вече има изградени рибарски пристанища за такъв тип кораби, както рибарското селище Ченгене скеле, лодкостоянката на Крайморие и рибарско пристанище в "Сарафово", обясни тогава той за "Капитал". За морските таксита са предвидени 10 млн. лв., а срокът е отново доста дълъг - шест години. Освен до Сарафово, Крайморие и рибарското селище Ченгене скеле такситата ще ходят и до остров Света Анастасия, а после и до съседните курорти Поморие, Черноморец, Созопол и Несебър, се предвижда в плана.

Предвидени са и нови автобуси, които да обслужват селата около града - в срок от три години и срещу 20 млн. лв. Мисли се и за колите - в плана са включени и подземни и многоетажни паркинги, като за целта общината мисли да задели 9 млн. лв.

Споменат е, разбира се, големият проект на Бургас, който обаче не е включен в горната сметка - влакът от Сарафово до жп гарата. Индикативните разчети на 13-километровия проект сочат около 100 млн. лв., с които НКЖИ може да обнови старата линия и да я пусне да върви от центъра до летището. Преди време пред "Капитал" шефът на столичното метро Стоян Братоев нарече този проект "най-напреднал" от всички градски железници извън София. Дали той ще се изпълни обаче зависи изцяло от новата програма "Транспорт", която предстои да се приеме.

Другият приоритет - образование и здраве

Близо 110 милиона в инвестиции за образование планира община Бургас - 84 млн. лв., за да модернизира училищата, и още 25 за предучилищните заведения. Планира се и изграждането на детска болница за 23 млн. лв.

Друг обект, който чака довършване, е археологическият парк "Акве Калиде" - за него са отделени 10 млн. лв., които в най-оптимистичния вариант ще бъдат инвестирани за две години.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_
    • + 3

    Само глупости и никому ненужни простотии! Паркинги и автобуси - докато светът се развива, хората правили плана живеят в 80-те! Градска железница до летище, на което 9 месеца от годината кацат по 3 полета на седмица - този план е нищо друго освен пропуснати възможности и хвърляне на пари в кофата

    Нередност?
Нов коментар