"Автомагистрали" пази в тайна дали "Хемус" се строи сега и ползва ли чужди фирми

За незаконното превъзлагане продължават да се плащат пари на частни фирми, а държавното дружество не иска данъкоплатците да знаят как харчи средства

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Държавната компания "Автомагистрали" не казва дали възложеното ѝ строителство на магистрала "Хемус" продължава, защото частните подизпълнители ѝ забраняват. Това става ясно от отговори по реда на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) до "Капитал", подписани от изпълнителния директор Иван Станчев.

Въпросът е дали в момента магистралата се изгражда с капацитет на трети лица и ако да, кои са те и по какви договори. Това е част от инхаус схемата, по която "Автомагистрали" може да продължава да заобикаля закона, като разчита на чужд капацитет. Съгласно законодателството инхаус възлагането се прави от държавна институция на държавна фирма, която е задължена да го свърши, без да превъзлага на частни компании. Фирмата сключи два договора за изграждане на "Хемус" по инхаус процедура, в която няма право да използва подизпълнители.

Северната магистрала очевидно не се строи само от държавната компания и това се знае от години. Практиката с нарушаване на закона обаче продължава. Освен авансите за 1.1 млрд. лв., които до края на 2020 г. бяха платени от "Автомагистрали" на частни фирми, служебното правителство продължава да плаща още. През септември стана ясно, че суми на стойност почти 35 млн. лв. с ДДС са наредени от АПИ към "Автомагистрали" за разплащане с "Хидрострой" и "Автомагистрали Хемус".

Компанията отказва да отговори и дали са прекратени договорите за наем на работници с частни фирми. Информацията е важна, тъй като през 2018-2019 г. "Автомагистрали" беше сключила договори за 50 млн. лв. с този предмет със седем фирми. Според договорите, които "Капитал" видя, наемодателят, т.е. частните фирми плащат заплатите и изобщо отговарят за работниците. Сред позициите има "ръководител проект", "технически ръководител", "геодезист", "механик", "кофражист", "общ работник" и т.н. Това беше поредно доказателство, че компанията де факто разчита на външен капацитет за "Хемус".

Единственият въпрос, на който "Автомагистрали" отговаря, е колко служители има в дружеството - 444 на трудов договор и трима на граждански.

Въпросите умират сами

Още по-интересен е мотивът за отказа да се отговори. Държавното дружество е поискало позволение да каже дали някой му помага за "Хемус" от 10 фирми, като не уточнява кои са те. Пет от фирмите изрично отказали да се дава информация, а други пет не отговорили. "Автомагистрали" обаче счела мълчанието на вторите за отказ. Кои са компаниите не става ясно, но очевидно става въпрос за фирми, които имат договори за наем на машини, доставка на материали и специфични пътни дейности за първите три лота, които са единствените с разрешение за строеж. Сред тях са "Хидрострой", "Автомагистрали Хемус", АБ, "ПСТ груп", "Пътинженерингстрой - Т".

На практика, въпреки че ръководството и на компанията, и на министерството са различни, се ползват същите оправдания, които имаше и по времето на ГЕРБ. През 2021 г. в. "Сега" осъди "Автомагистрали" да предостави договорите си с подизпълнители, макар че държавната компания твърдеше пред съда, че изобщо не са задължен субект по ЗДОИ и се позоваваше отново на откази на фирми. Състав на Административен съд София-град обаче посочи тогава, че несъгласието на трети лица не е основание да не се предостави информацията. Ако все пак има конкретни доказателства за защитена по закон информация, достъпът до документите трябва да е поне частичен.

"Капитал" също спечели дело за мълчалив отказ на "Автомагистрали" и съдът принуди компанията да отговори на кого и колко е плащала, както и какви са договорите й. През юли 2021 г. от фирмата предоставиха данните и цитираха доклада на Сметната палата, който вече беше публикувал повечето информация.

Има ли хора

Въпросът дали договорите за наем на работници са прекратени пък е важен, защото е поредно доказателство за недекларирани подизпълнители, т.е. са нарушаване на Закона за обществени поръчки. На практика на "Хемус" държавното дружество предимно разпределя пари по неясни и непрозрачни договори, количествени сметки и т.н.

Тези договори за наем на служители не присъстват в доклада на Сметната палата, тоест въпросът беше дали са укрити от нея.

Източник на "Капитал" твърди, че договорите за наем на работници са прекратени. От "Автомагистрали" не са отговорили на този въпрос, тъй като в запитването не били конкретизирани кои са седемте компании, с които имали такъв договор.