🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Служебният кабинет продължава схемата на ГЕРБ за "Хемус"

Все още се плащат милиони за магистралата, въпреки доказателствата, че тя не се строи от официалния изпълнител "Автомагистрали"

От близо три години магистрала "Хемус" се строи чрез грубо показване на законите, но досега няма знак, че този модел ще бъде спрян.
От близо три години магистрала "Хемус" се строи чрез грубо показване на законите, но досега няма знак, че този модел ще бъде спрян.
От близо три години магистрала "Хемус" се строи чрез грубо показване на законите, но досега няма знак, че този модел ще бъде спрян.    ©  Надежда Чипева
От близо три години магистрала "Хемус" се строи чрез грубо показване на законите, но досега няма знак, че този модел ще бъде спрян.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Правителството на Румен Радев продължава да плаща за "Хемус", макар че се нарушава Закона за обществени поръчки
  • Скрит договор за наем на работници е поредното доказателство, че "Автомагистрали" няма капацитет, а превъзлага всичко на частни фирми
  • Засега порочният модел на изграждане на магистралата остава непроменен

*Статията е обновена в 13:33 часа на 11 януари 2023 г.

Магистрала "Хемус" продължава да се строи без правила и без да се спазва закона. Това е изводът, който може да се направи от информацията, която съвсем спокойно излиза в публичното пространство. Служебният кабинет, сформиран от президента Румен Радев, продължава да захранва порочната практика, която ГЕРБ създаде: пътната агенция сключва договори за проектиране и строителство с държавната компания "Автомагистрали" без търг, която пък превъзлага незаконно работата през договори за наем на машини, доставка на материали и други подобни евфемизми. И тук не става дума за догатки - регионалният служебен министър Иван Шишков потвърди това на пресконференция в понеделник в отговор на "Капитал".

Още нещо притеснително - Георги Георгиев, бивш депутат от ИТН и настоящ такъв от "Продължаваме промяната", предостави на "Капитал" информация за нередности и за таен договор между държавната фирма "Автомагистрали" и седем строителни фирми за наем на работници. Този договор досега не беше споменаван публично и не е предоставен на проверяващите институции като Сметната палата. Той обаче е и поредното доказателство, че държавната фирма е само посредник по проекта за "Хемус", но не и изпълнител, а истинските строители и плащанията към тях са неофициални, непрорзачни и на практика незаконни. Освен това наемът на служители създава и нови предпоставки за нарушения на законодателството.

Защо Шишков продължава да плаща

Още през септември 2022 г. регионалното министерство потвърди пред "Капитал", че през същия месец са направени две плащания в размер на 34.6 млн. лв с ДДС за лот 2 и лот 3 от магистрала "Хемус" от държавата към "Автомагистрали". Фирмите с договори за доставка на материали и наем на механизация (така е маскирано реалното строителство) са "Хидрострой" за участък 1 и "Автомагистрали Хемус" за участък 2.

През декември пък бившият регионален министър, впоследствие понижен в зам-министър, Николай Нанков, който сега е депутат от ГЕРБ, обяви от парламентарната трибуна следното:

"Аз ще дам пример - не говоря празнословия, само за месеците септември и октомври и до средата на ноември тази година от служебния кабинет по ин хаус договори са разплатени над 320 млн. лв. - по лошите, порочните ин хаус договори!...."Хемус", лот 2, ин хаус - 35 млн. лв. октомври месец! Лот 3, "Хемус" - 40 млн. лв.!" В отговора си на репликата Иван Шишков, който отговаряше на депутатски въпроси, не отрече.

На пресконференция за незаконни държавни строежи на 9 януари министъра призна в отговор на "Капитал", че държавата продължава да плаща за първите три лота от "Хемус", но не можа да даде точна сума. Според mediapool.bg става въпрос за 75 млн. лв.

Причината за плащанията била, че за тези лотове имало разрешителни за строеж и изграждането им трябвало да продължи: "Да така е, платили сме. Строителството беше спряно по чисто икономически причини. Така или иначе 1,2 и 3 лот в момента се строяха по един начин, по който във времето назад е възлаган по изключително непрозрачен начин, с който никой от нас не е съгласен В тази посока това, което поне сме направили, плащайки за 1, 2 и 3 лот, е, че сме възобновили строежа. Не казвам, че това е най-добрият начин за строителство, казвам обаче, че нямаше друго решение. Неслучайно всяко строителство, което е възложено от държавата по начин, по който на никой от нас на тази маса не му е приятно, не иска да го възлагам да прави нещата по този начин, но когато се строи нещо."

"Капитал" изпрати уточняващ въпрос към Министерство на регионалното развитие и благоустройството в какъв размер и на какво основание са направените плащания, но не получи отговори в срок.

Според доклад на Сметната палата към 31 декември 2020 г. към частните компании, които са неофициални подизпълнители, са платени около 400 млн. лв. за тези три лота. По време на кабинета на Кирил Петков стана ясно, че фирми, получили аванси в огромни размери, купуват имоти. Не е ясно за какви точно икономически причини говори министъра, тъй като компаниите разполагат със сериозни суми точно покрай инхаус процедурите.

Само защото тези участъци имат разрешение за строеж, продължават да се плащат пари по тях, въпреки че има ясно нарушение на Закона за обществени поръчки - не "Автомагистрали", а частни фирми като "Хидрострой" и "Автомагистрали Хемус" де факто изграждат магистрала "Хемус".

За следващите лотове 4 и 5, където има незаконно строителство (без разрешително) и се чака да се прокара предложението на Шишков за "търпими" незаконни строежи (предложението му за изменение на Закона за устройство на територията ще се разглежда в регионална комисия на 11 януари), обаче също ще се мисли как да се продължи работата. Проблемът с незаконния строеж е само частичен - друг е въпросът, че реалните строители на трасето нямат договор с държавата и не носят отговорност пред нея, защото се крият зад договори за наем на механизация, доставка на материали и, както ще стане ясно от този текст, наем на работници.

На въпрос на "Капитал" какво ще се случи с изплатеният аванс от 212 млн. лв. за лотове 4 и 5 от "Хемус" и съответно как ще продължи строителството там, ако все пак тези строежи бъдат обявени за търпими, министъра каза следното:

"Продължаването на строителството в юридическата част, т.е. извън ЗУТ, в момента, ако наистина Народното събрание вземе решение и одобри промените в ЗУТ аз вече съм говорил с премиера, с министъра на вътрешните работи, на правосъдието, аз ще създам работна група, за да вземем решение какво ще правим с юридическия казус за продължаването на магистрала "Хемус"." Или с две думи - няма ясно решение какво ще се случи.

По принцип авансите, изплатени за "Хемус", са отдавна изгубени според някои източници на "Капитал" и държавата трябва просто да прекрати договорите за "Хемус" и да обяви открити обществени поръчки. Това би било смело и рязко движение. Изглежда обаче, че служебният кабинет не търси нов подход на този етап.

Депутатът от ПП Георги Георгиев коментира темата пред "Капаитал": "Считам, че Прокуратурата на Република България трябва да провери и как са усвоени тези авансови плащания, защото според мен остойностяването на извършената и приета работа трябва да е на себестойност от самото начало." С други думи да няма свръхобоготавяне от тези договори.

"Ако в момента спрем цялото строителство, т.е. и тези инхаус договори спрем строителство по тях, знаете ли какъв ефект ще се получи в обществото? Хората ще кажат по- добре незаконно, по- добре по стария начин, отколкото да не строите. И тогава този революционен начин на говорене няма да постигне никакъв ефект."

Иван Шишков, регионален министър, пред Nоva News, 22 декември 2022 г.

Няма хора, няма проблем

Държавната фирма "Автомагистрали" е сключила и договори за 50 млн. лв. за "наем на работници", разкрива още Георги Георгиев. Става дума за договори със седем от известните строителни компании. "Това е един договор иновация, който е в нарушение на няколко закона. На първо място е в нарушение на Кодекса на труда. На второ място е в нарушение на ЗОП. Това е категорично доказателство за превъзлагане, както обаче и доказателство за нарушение на чл. 66 от ЗОП - недекларирани подизпълнители", казва той. На практика това е поредният знак, че "Автомагистрали" никога не е имало ресурса да строи "Хемус", а чрез използването на държавната фирма като "гара разпределителна" се прескача конкуренцията и прозрачността.

Държавното дружество иначе имаше договори за доставка на материали и наем на механизация, а последното разкритие показва, че на практика вече се снабдява и с хора от самите подизпълнители. На практика държавното дружество не допринася почти с нищо, а само разпределя парите по неясни и непрозрачни договори, количествени сметки и т.н.

"Създадена е ситуация и според мен съвсем умишлено, в която действителния изпълнител на строително-монтажни работи са много на брой частни фирми, докато документален изпълнител и съответно носител на задължението за гаранция е държавната фирма "Автомагистрали". Тук освен поредното нарушение на ЗУТ имаме умишлено сключени договори със подменен предмет на договора. Т.е. отново има основания за нищожност на всички тези договори и то поради съвсем други причини. От всичко представено дотук се надявам, че става ясно, че няма нито един закон, който е приложим и да не е нарушен по някакъв начин", казва Георгиев.

Според договорите, които "Капитал" видя, наемодателят, т.е. частните фирми плащат заплатите и изобщо отговарят за работниците. Сред позициите има "ръководител проект", "Технически ръководител", "геодезист", "механик", "кофражист", "общ работник" и т.н.

Още по-притеснително е, че в доклада на Сметната палата договор за наем на работници не присъства, което означава, че е бил скрит институциите, като това вероятно включва и прокуратурата. Според източник на "Капитал" договорите за наем на работници са прекратени през 2020 г. с допълнителни споразумения и по тях няма плащания, но МРРБ все още не е потвърдило официално.

Особено ключов проблем е, че през тези договори частните компании снабдяват държавната с технически ръководител на проекта. Той контролира разходите и има интерес те да са по-големи. Освен това осъществява и контрол на въпросните подизпълнители, които работят на терен, и чийто реален служител е.

"В чл. 163а , ал.1 от ЗУТ е описана по-специалната роля на техническия ръководител, именно "Строителят е длъжен да назначи по трудов договор технически правоспособни лица, които да извършват техническо ръководство на строежите". В конкретния случай този текст е нарушен, а текста от ал. 5, чл. 163а е неприложим, тъй като възложител е АПИ, а строител съгласно ЗУТ и ЗОП е "Автомагистрали" ЕАД. В конкретния случай, освен че е нарушен чл. 163а, ал. 1 от ЗУТ, по-голямото нарушение, което е свързано с увреждане е, че техническия ръководител е представител на фирмите, с които са сключени договори за наем на работници/служители, доставка на материали и наем на механизация (ще представя по-долу). Техническият ръководител е единственото правоспособно лице, което управлява (планира, организира, наблюдава, контролира и отчита) разходването на ресурсите. В представените данни е видно, че техническият ръководител и останалите работници и служители са заедно представители на външна фирма, чиято обща цел е максимизиране на печалбата на тази фирма за сметка на средствата от държавния бюджет.", коментира Георги Георгиев.

По думите му тук източването на бюджета е не толкова в цената, на която се извършва строитеелството, колкото в изразходването и липсата на контрол. По всичко личи обаче, че това вече не е проблем на сегашната власт и едва ли ще има проверки и разследване на схемите.