🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавата плаща без да строи: "Хемус" вече е погълнала 1.145 млрд. лв.

Най-новите данни от пътната агенция, поискани от "Капитал", показват, че аванси за 800 млн. лв. са изплатени за участъци, за които няма разрешително за строеж

Инхаус подходът на ГЕРБ към изграждането на "Хемус" (т.е. да възложат изграждането на магистралата без състезанието на държавна фирма) уж трябваше да гарантира по- бързо и евтино завършване на трасето. Това обаче беше лъжа - процедурите за ОВОС, ПУП, отчуждаване, проектиране бяха на твърде ранен етап
Инхаус подходът на ГЕРБ към изграждането на "Хемус" (т.е. да възложат изграждането на магистралата без състезанието на държавна фирма) уж трябваше да гарантира по- бързо и евтино завършване на трасето. Това обаче беше лъжа - процедурите за ОВОС, ПУП, отчуждаване, проектиране бяха на твърде ранен етап
Инхаус подходът на ГЕРБ към изграждането на "Хемус" (т.е. да възложат изграждането на магистралата без състезанието на държавна фирма) уж трябваше да гарантира по- бързо и евтино завършване на трасето. Това обаче беше лъжа - процедурите за ОВОС, ПУП, отчуждаване, проектиране бяха на твърде ранен етап    ©  Надежда Чипева
Инхаус подходът на ГЕРБ към изграждането на "Хемус" (т.е. да възложат изграждането на магистралата без състезанието на държавна фирма) уж трябваше да гарантира по- бързо и евтино завършване на трасето. Това обаче беше лъжа - процедурите за ОВОС, ПУП, отчуждаване, проектиране бяха на твърде ранен етап    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пари от авансовите плащания за магистрала "Хемус" са стигнали до сметки на "кухи фирми", изтеглени са кеш и са отнесени в сакове и чували. Това обяви служебният министър на вътрешните работи Бойко Рашков в началото на ноември 2021 г. на пресконференция. Тогава той уточни, че така са усвоени 60 млн. лв., като щетата за държавата само от ДДС е 20 млн. лв., цитира "Свободна Европа".

Притеснителното изказване на Рашков впоследствие доведе до намеса на прокуратурата и обвинени лица, но за хода на разследването прокуратурата мълчи. "Хемус" остава непостроена, а средствата, платени за нея, са внушителни.

Малко над четири години след подписването първия т.нар. инхаус договор за изграждане на магистралата и три години след сключването на втория "Капитал" поиска справка по Закона за достъп до обществена информация колко пари са платени засега по тях.

Данните показват, че дотук са платени 1.145 млрд. лв. от общо 3.28 млрд. лв. обща стойност на двата договора за "Хемус". Нито един километър от общо 224 не е пуснат за движение.

Причините са много, но сред тях е и фактът, че за повече от половината от този участък процедурите по екооценката (ОВОС), отчуждаването и проектирането не са завършени и строителството не може да започне.

Важно уточнение е, че това са парите, които Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) плаща на държавното дружество "Автомагистрали". Колко и къде отиват тези пари след това е малко по-сложен въпрос и често бива заобиколен с оправданието "търговска тайна".

На практика големите аванси отиват по непрозрачен начин в частни компании. При инхаус договорите (т.нар. вътрешно възлагане без конкурс) избраният изпълнител няма право на подизпълнители. Под прикритието на договори за доставки на материали или наем на машини обаче частни компании вършат работата, която трябва да свърши държавата.

Къде, колко и как

За първите три лота, които са с дължина 52 км и стигат от Боаза до Плевен, към април тази година

са изплатени 350.9 млн. лв. с ДДС. От тези пари 279 млн. лв. са "приспаднати аванси" - т.е. за тази сума е свършена работа, строителят е представил сертификат за извършена дейност и на практика тя вече не е "аванс". В договора на "Автомагистрали" с АПИ няма конкретна информация колко точно е предварителната стойност на отделните лотове.

Следващите 82 км до Път I-5 Русе - Велико Търново са стрували на държавата 316 млн. лв. дотук, като от тях приспадният аванс е едва 7.6 млн. лв.

Именно на този участък беше констатирано незаконно строителство. Реално от трите лота, на които е разделен участъкът, изглежда, че лот 6 е най-близо до строителство, но пък той се намира по средата на трасе с проблеми и дори да се завърши, ще бъде просто остров.

Близо половин милиард лева стоят заровени в следващата отсечка, лотове от 7 до 9, където строителството няма как да започне скоро. Най-близо е лот 9, чието изграждане може да започне до края на 2023 г.

Общо за въпросния участък от Велико Търново до Шумен, дълъг общо 89 км, са платени 478 млн. лв. с ДДС.

Така на практика дотук, без приспаднатите аванси, близо 800 млн. лв. са платени за "Хемус", без изобщо да е ясно дали и кога точно ще започне строителство.

Наливане на още пари

Неразумните аванси за "Хемус" и неясният им път след плащането към "Автомагистрали" не са единствените проблеми с парите за северната магистрала.

През февруари настоящият служебен министър на регионалното развитие Иван Шишков каза пред bTV, че строителите на магистралата - които уж не могат да са частни компании, но на практика са и това е обществена тайна - искат индексация, т.е. увеличение на цените заради инфлацията. Парадоксалното е, че обещанието на ГЕРБ да плати толкова големи аванси, преди да напусне властта през 2021 г. и изобщо да действа на този инхаус принцип, беше, че така ще се строи по-евтино и ще се запазят тези ниски единични цени за материали, механизация и т.н. На практика обаче това обещание е кухо и невъзможно да се спази.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо
    • - 2
    • + 5

    Пак гласувайте за мутрите, заради които сте по-бедни.

    Нередност?
  • 2
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 3
    • + 2

    Има ли нарушение на закона, престъпници и вкарани в кауша ?..

    Нередност?
  • 3
    baza avatar :-P
    Божидар Здравков
    • - 1
    • + 5

    Има, има - кокошкари. Докогато Гешев е гл. прокурор големите риби могат да са спокойни. Най-много да ги питат защо тревата пред офисите им е изсъхнала. Те ще дадат справка, че годината е била сушава. И пито - платено. Имало е даже прокурорска проверка, но всичко е наред.

    Нередност?
  • 4
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 4
    • + 3

    До коментар [#3] от "Божидар Здравков":

    Приятел, какъв Гешев какви пет лв, вече директно може да се обърне всеки към Прокуратурата на ЕС?.. @КОЙто има доказателства - моля. А не се мрънка, че Гешев им бил виновен.
    Нещастници.

    Нередност?
  • 5
    polite_bear avatar :-|
    HERMES
    • + 2

    До коментар [#4] от "dobadoba":

    АМ Хемус се строи с пари от бюджета, а не с пари от ЕС. Затова Европрокуратурата е мираж.

    Нередност?
  • 6
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 4
    • + 2

    До коментар [#5] от "HERMES":

    Пич, всеки може да подаде сигнал до ЕС прокуратурата по всяко време по всеки въпрос. Щом виждаш нещо нередно и в БГ те 'отсвирват', може винаги да сигнализираш Кьовеши и нейните хора :)

    Нередност?
Нов коментар