288 млн. лв. за най-големите строители от служебния кабинет

През февруари пътната агенция е успяла да изплати 67% от дължимото по договорите за поддържане

През 2021 г. строителите протестираха заради спрените плащания основно по договорите за поддържане. Те бяха и повод за скандали в управляващата коалиция в кабинета на Кирил Петков
През 2021 г. строителите протестираха заради спрените плащания основно по договорите за поддържане. Те бяха и повод за скандали в управляващата коалиция в кабинета на Кирил Петков
През 2021 г. строителите протестираха заради спрените плащания основно по договорите за поддържане. Те бяха и повод за скандали в управляващата коалиция в кабинета на Кирил Петков    ©  Юлия Лазарова
През 2021 г. строителите протестираха заради спрените плащания основно по договорите за поддържане. Те бяха и повод за скандали в управляващата коалиция в кабинета на Кирил Петков    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • През февруари правителството отпусна 438 млн. лв. за разплащане по поддържане на пътищата от 2020-2021 г.
  • До края на месеца 288 млн. лв. са изплатени на някои от най- големите компании в страната.
  • Не е ясно как пътната агенция решава кои ремонти попадат в рамките на закона и могат да бъдат платени.

В началото на февруари Министерският съвет отпусна над 770 млн. лв. към бюджета на регионалното министерство за пътища. Тогава регионалният министър Иван Шишков обясни, че с 438 млн. лв. от тях ще бъдат платени задължения за ремонти на пътища, възлагани в периода 2020-2021 г. (още по времето на ГЕРБ), за които не са били осигурени необходимите средства и това създаде напрежение между държавата и пътния сектор.

"Капитал" попита регионалното министерство и съответно Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) на кого са платени тези 438 млн. лв. Получихме отговори само за 288 млн. лв. от тях. Вероятно е към момента на отговора да са изплатени само част от средствата.

От данните стават ясни няколко неща:

  • по договорите за поддържане, подписани в периода 2019-2020 г., към 2023 г. се дължат 428 млн. лв. по фактури
  • след решението на Министерския съвет от 2 февруари са разплатени 67% от дължимото
  • някои строители получават траншове, други - не
  • дължат се 5.4 млн. лв. по договори за знаци и мантинели в различните райони, но по тях не е изплатено нищо за момента

Получателите на най-големи суми са и сред основните получатели на аванси по инхаус процедурите за "Хемус" и фирмите, за които вчера министър Шишков констатира, че са спестили материали в изграждането на Северната скоростна тангента. Това е логично, тъй като във всички поръчки няколко строителя доминират сектора.

За какво се плаща

Според данни на mediapool.bg миналата година АПИ е платила над 1.4 млрд. лв. по договорите за текущ ремонт и поддържане.

В изявлението си на 1 февруари Шишков обясни, че сега плащания ще бъдат правени само за ремонтите, за които е установено, че са текущи, защото казусът с основните ремонти е останал за решаване в парламента. "Капитал" попита АПИ за кои задания и ремонти са изплатените средства в заявлението си по Закона за достъп до информация, но от там отговориха, че не съхранявали информацията в този вид.

"Народното събрание не пожела да намери начин, с който да регламентира извършеното незаконно строителство, с което нанесе сериозна щета върху строителния бранш", каза в началото на февруари Шишков.

По време на кабинета на Кирил Петков беше създадена специална комисия, в която си сътрудничеха Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на финансите и която трябваше да провери именно тези договори за поддържане на пътищата.

Според заключенията на комисията, която е прегледала общо 34 договора между АПИ и строителни фирми, както и над 900 задания по тях, почти 80% от всичко възложено е неотговарящо на условията на самите поръчки. Това означава, че от общо 3.1 млрд. лв. възложени по договорите, почти 2.5 млрд. лв. са възложени незаконосъобразно.

През договорите за поддържане се възлагаха големи ремонти като този на тунелите "Витиня" и "Ечемишка" например. Когато ремонтът е възложен като текущ, за него не се изисква проект, строителен надзор или разрешително за строеж.

Кой получава лъвския пай

1.

Групата на "Хидрострой", собственост на Велико Желев, за момента е получила най-много от изплащането на средства през февруари. Става въпрос за над 107 млн. лв., като компаниите имат договори за поддържане на пътищата в област Варна, Габрово, Разград, Шумен, Хасково, Софийска област, магистрала "Марица".

Компаниите, които директно са свързани с Желев, са "Хидрострой", "Пътни строежи - Велико Търново" и "Пътстрой Бургас", а освен тях неофициално са свързани и "Инфра експерт", "АБ" и "Битумина Гмбх". Според одитния доклад на Сметната палата компании от групата бяха получили 200 млн. лв. като аванси по различни договори, свързани с изграждането на "Хемус".

"Битумина Гмбх" се беше сдобила с над 12 дка до парка "Заимов" срещу 23 млн. лв. три месеца след като е взела аванс над 80 млн. лв. от "Автомагистрали".

Компаниите изпълняват и големи проекти по открити търгове - например "Пътстрой Бургас" тази година довършва северния обход на Бургас за 57 млн. лв.

2.

Над 30 млн. лв. са получили "Пътинженерингстрой-Т" и "Пътинженеринг" за поддържането в областите Русе, Разград и Търговище. Компанията е собственост на братята Григор и Иван Иванови. През 2021 г. "Пътинженерингстрой-Т" беше втората най-голяма строителна компания по приходи в класацията на "Капитал" К100.

Иванови са съсобственици и в "Пътни строежи - Велико Търново" заедно с Велико Желев, която е получила и 18 млн. лв. по линия на договорите си за регионите на Габрово и Велико Търново.

"Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", "Пътинженерингстрой-Т" и "Пътстрой Бургас", както и ВДХ, която не присъства в договорите за поддържане, са и изпълнителите на договора за Северната скоростна тангента на София. Там вчера министър Шишков обяви, че една трета от нужния по проект асфалт не е бил вложен в пътя.

"Пътинженерингстрой-Т", "Пътни строежи - Велико Търново" и "Хидрострой" заедно работят по тунела под Шипка за 358 млн. лв. "Пътинженерингстрой-Т" участва в обединение за изграждането на участък от магистралата между Русе и Бяла за 876.5 млн. лв.

3.

Фирмите от групата на "Грома холд", които са още "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград", са получили над една трета от разплатеното от АПИ през февруари, или общо 100 млн. лв. Те участват в обединения по договорите за поддържане на пътища в областите Благоевград, Пазарджик, Смолян и Пловдив. Компаниите от групата бяха получили около 274 млн. лв. като аванси по договори, свързани с изграждането, доставки или механзация за "Хемус" към края на 2020 г.

Обединение на "Европейски пътища", "Грома холд", "Водно строителство - Благоевград", "Автомагистрали Хемус" и "Пътпроект 2000" подписа договор за част от новата магистрала Русе - Велико Търново за 660.4 млн. лв. през 2022 г. В момента "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград" изпълняват договор за част от пътя Ботевград - Мездра, по който получиха анекс за 111 млн. лв. в края на 2020 г. и така поръчката вече е за 334 млн. лв.

4.

Компанията "ПСТ груп" е получила 22 млн. лв. по договорите си за поддържане. Тя участва в обединения за областите Видин, Враца, Плевен и Ловеч. По данни на Сметната палата е получила аванси от близо 55 млн. лв. за "Хемус".

5.

Обединенията с участие на бившия шеф на АПИ Веселин Георгиев, "Пътно поддържане - Сливен", са получили 99% от дължимото им - 11.3 млн. лв. Георгиев е особено известен със скандала "Батко и братко", при който той ръководеше пътната агенция и възлагаше поръчки на фирмата на брат си. Впоследствие Георгиев беше оправдан от съда.

Към края на февруари, откогато е справката на "Капитал", се вижда, че няма плащания за областите Бургас, Видин, Добрич, Кюстендил.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 1

    Сагата с връщането на държавния контрол на пратките плодове и зеленчуци, преминаващи през ГКПП „Капитан Андреево“ и влизащи в България и ЕС не се очертава да приключи скоро.
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161391872061189
    На 27.02.2023 г. #КЗК публикува решение, с което спира обявената обществена поръчка за изграждане на държавна лаборатория за нуждите на официалния контрол от #БАБХ на #КапитанАндреево. Това е втората спряна обществена поръчка за доставка на техническо оборудване. Първата поръчка е обявена от #КЗК за незаконосъобразна и отменена през октомври 2022. А една от обжалващите и двете обществени поръчки фирма е свързана със #ЗлатнаЛаборатория и кръга #ТакиМаки.

    Нередност?
  • 2
    keen avatar :-|
    keen
    • + 1

    Първо да се премери колко дебел асфалт са слагали там, дето уж са правили "текущ ремонт" със забежки към основен.
    А също и да се види дали от тия, дето вият за пари, няма такива, дето са крали асфалт в миналото.

    Нередност?
Нов коментар