Кой ще е следващият готов участък от "Хемус"

Северната магистрала страда от наследени проблеми, неясни разчети, незаконно строителство и има 9 лота в различна степен на напредък

Магистрала "Хемус" е един от сложните казуси за решаване, който и да е на власт
Магистрала "Хемус" е един от сложните казуси за решаване, който и да е на власт
Магистрала "Хемус" е един от сложните казуси за решаване, който и да е на власт    ©  Надежда Чипева
Магистрала "Хемус" е един от сложните казуси за решаване, който и да е на власт    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Магистрала "Хемус" е в плен на сложни изостанали процедури, преди да се стигне до строителство.
  • Тя се строеше незаконно, а решението за бъдещето й е политическо - затова и се бави.
  • Следващият участък едва ли ще бъде готов през 2023 г., въпреки заявките.

Една от любимите "дъвки" на политиците през последните две години, е магистрала "Хемус". Големият въпрос продължава да бъде как ще се довърши пътят на Северна България. Има девет лота на "Хемус", които стоят по средата, в различна степен на готовност, като някои са на етап строителство, а други дори не са започнали отчуждаване.

Наследството от последното редовно правителство на ГЕРБ беше инхаус подходът, при който държавата уж възложи на държавната фирма "Автомагистрали" работата, за да стане по-бързо, по-евтино и по-ефективно. Всъщност частни фирми работеха под прикритието на договори за доставки и наем на машини. Служебните кабинети и редовното правителство на Кирил Петков бяха поставени в тежка ситуация - или да продължат на практика незаконния метод на строителство, или да обявят нови поръчки. Решение за това още няма.

Магистралата напредва все пак с малки и плахи стъпки.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви обществена поръчка на стойност 19 хил. лв. за одити за пътна безопасност на техническите проекти за лотове 6 и 9. Офертите бяха отворени днес, 4 април. Другият знак беше, че на 30 март 2023 г. регионалният министър Иван Шишков е издал заповед за одобрение на ПУП за лот 9.

Според Отчет по политики и програми на Министерството на регионалното развитие и благоустройството към 31 декември 2022 г. за първите шест лота са изплатени общо 98.6 млн. лв. Всички тези отсечки са част от първия договор, който АПИ сключи с "Автомгаистрали" за "Хемус" още през декември 2018 г. - тихо и без публично обсъждане за решението преди това. Общата сума конкретно за строителството на лотове 1-6 е 1.1 млрд. лв. според въпросния договор.

Това стана повод "Капитал" да зададе въпроси на какъв етап са процедурите за недостроената "Хемус".

Първите 52 километра до Плевен

Разрешения за строеж има и за трите лота в този участък. Въпреки че официалният изпълнител на проектирането и най-вече на строителството е "Автомагистрали", от подписаните от нея договори с частни фирми става ясно, че вторите вършат значителната част от работата.

Ето кои са подизпълнителите според доклада на Сметната палата, който беше публикуван през май 2021 г.:

  • Лот 1: "Хидрострой", "Автомагистрали Хемус", "Битумина Гмбх", "Инфра Експерт", "Глобал Кънстръкшън" (малки договори за "специфични дейности")
  • Лот 2: "Инжстройинженеринг", "Автомагистрали Хемус", "Новако строй", "Парсек груп", "Автомагистрали София"
  • Лот 3: "БГ Ленд ко", АБ, "ПСТ Груп", "Пътинженерингстрой Т", "Инфра експерт", "Копекс ко", "Парсек груп", "Пътинженеринг", "Георесурс" (малки договори за "специфични дейности").

Към края на 2020 г. според доклада авансите за тези три лота бяха над 390 млн. лв.

Последните сертифицирани дейности за изграждането на АМ "Хемус" в участък 1 са от декември 2022 г., а в участък 2 и в участък 3 - от октомври 2022 г., уточниха от АПИ за "Капитал". Въз основа на тях са направени и последните три плащания през октомври и декември 2022 г. към "Автомагистрали" (всичките с приспаднат аванс):

  • За лот 1 - 19 млн. лв. без ДДС
  • За лот 2 - 17.8 млн. лв. без ДДС
  • За лот 3 - 15.7 млн. лв. без ДДС.

Изпълнението на лот 1 е близо 65%, на лот 2 е около 20%, а на лот 3 - 46%. Теоретично лот 1 и лот 3 могат да бъдат завършени най-скоро. По информация на "Капитал" обаче строителите искат индексация на тези договори, но досега служебният министър Иван Шишков отказва да увеличи цените. "Ако не ни бяха спрели да работим, целият аванс щеше да бъде усвоен и отсечката пусната в експлоатация", каза Велико Желев, собственик на "Хидрострой", през март, но на уточняващ въпрос кой го е спрял да работи и как, той не отговори.

Следващите 82 км до Път I-5 Русе - Велико Търново

Тук ситуацията не е твърде напреднала. Ето кой строи:

  • Лот 4: "Автомагистрали Хемус", "Парсек груп" (малки договори за "специфични дейности")
  • Лот 5: "Водно строителство - Благоевград", "Трансстрой Варна" (малки договори за "специфични дейности")
  • Лот 6: "Европейски пътища".

Изплатените към тези фирми аванси бяха 253 млн. лв. към края на 2020 г. Въпреки това там разрешителни за строеж няма, защото процедурите за самите терени са на много ранен етап. Договорът за тези близо 90 км беше сключен в края на 2019 г.

"Отчуждителните процедури за участъци 4 и 5 са приключени и има одобрена оценка за въздействие на околната среда (ОВОС)", казаха от АПИ. Пътната агенция твърди, че до края на 2023 г. предстои начало на строителство в този участък, но не е особено ясно как ще се реши един от големите проблеми в тази част от "Хемус". Именно тук при лотове 4 и 5 беше констатирано незаконно строителство. От АПИ казаха за "Капитал", че ДНСК е компетентният орган във връзка с казуса.

Служебният регионален министър предлагаше законови промени, с които тези строежи да станат "търпими", но те не бяха приети. На 19 февруари той каза, че незаконното строителство на пети лот ще бъде премахнато. "Четвърти стои в капана на незаконното строителство, тъй като има голям обхват незаконно строителство, а депутатите не пожелаха да намерят законов механизъм, в който да продължи строежът", каза Шишков тогава.

През юни 2022 г. ДНСК издаде наказателни постановления на няколко фирми ( "АБ", "Парсек груп", "Автомагистрали Хемус" и "Водно строителство Благоевград"), защото са извършвали строителство, без да е завършило отчуждаването. "Капитал" попита дали постановленията са обжалвани, влезли ли са в сила и на каква стойност са глобите.

Реално изглежда, че лот 6 е най-близо до строителство, но пък той се намира по средата на трасе с проблеми и дори да се завърши, ще бъде просто остров.

И след Търново: 89 км за лот 7, 8 и 9

Договорът за тези отсечки беше подписан година след първия инхаус договор, отново между АПИ и "Автомагистрали" - в края на 2019 г. Стойността му беше общо 1.38 млрд. лв. При подписването процедурите за тези три отсечки бяха на твърде ранен етап преди започване на строителство. Това обаче не беше попречило на правителството на ГЕРБ към края на 2020 г. да изплати близо 420 млн. лв. аванси общо на долупосочените строителни фирми:

  • Лот 7: "Европейски пътища", "Грома холд", "Инфра експерт", АБ
  • Лот 8: "Битумина Гмбх България", "Хидрострой"
  • Лот 9: "Пътинженерингстрой - Т", "Пътинженеринг".

Сега от пътната агенция описаха, че за "Хемус" след Търново предстои доста работа. "През 2015 г. е одобрен ОВОС за участъците 7 и 8. Предвид изменения в техническите решения спрямо одобрената следа по ОВОС ще бъде проведена нова екологична процедура", отговориха от АПИ на "Капитал". След това трябва да се направи и ПУП-Парцеларен план, да се отчуждат терените.

Последнат отсечка, девети лот, уж трябва да започне до края на 2023 г. по думи на Шишков. За тези 11 км има одобрен ПУП от миналата седмица. Тепърва обаче трябва да започне отчуждаването.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-P
    dobadoba

    Комитова питайте :)

    Нередност?
Нов коментар