🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Струма" през Кресненското дефиле: има ли опити за заобикаляне на закона

Природозащитни организации се притесняват, че АПИ иска да удължи порочен ОВОС чрез малък ремонт. Това може да попречи обаче на финансирането от ЕС

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Природозащитници се тревожат, че АПИ ще строи в Кресненското дефилето, за да удължи действието на проблемна екооценка.
  • Агенцията наистина планира ремонт, но не би трябвало той да реши проблемите с ОВОС-а.
  • Брюксел има очаквания, които България години наред не успява да покрие, за да получи финансиране за "Струма" през дефилето.

Преди седмица природозащитни организации сигнализираха, че пътната агенция планира да започне строителство в отсечка на магистрала "Струма", която попада в района на Кресненския пролом. Андрей Ковачев от Сдружението за дива природа "Балкани" обясни пред "Капитал", че от анонимни източници са научили, че Агенция "Пътна инфраструктура" планират да започнат да правят малки подлези за животни и кръстовище тип детелина към лот 3.2 (този през дефилето). Целта е да има предварително изпълнение на решението за оценка по въздействието на околна среда (ОВОС), за да остане то в сила.

Проблемът е, че тази оценка всъщност е остро критикувана от Европейската комисия, която трябва и да отпусне пари за скъпия проект по оперативна програма "Транспортна свързаност".

Накратко: за т.нар. лот 3.2 от "Струма", дълъг 27 км и на стойност близо 1.3 млрд. лв., няма пари, няма договори за строителство, няма и пълна документация. Наследените проблеми от времето на ГЕРБ продължават да остават нерешени.

Защо строителство не може да има веднага

Да превъртим лентата назад, конкретно - шест години в миналото: През 2017 г. излиза решение на екоминистъра по времето на управлението на ГЕРБ и "Обединени патриоти", Нено Димов, за оценка за въздействие на околната среда на магистрала "Струма" и приема т.нар. източен вариант за трасе - съществуващият Е79 път да се използва в посока Гърция, а новото трасе, източно от дефилето, да се използва в посока София.

През октомври 2019 г. в свое писмо, което "Капитал" видя, Европейската комисия (ЕК) остро критикува ОВОС-а и включи редица забележки. Като начало оценката разглежда проект с различни параметри (различен брой съоръжения например) от това, което впоследствие беше възложено през обществена поръчка. Това е грубо нарушение. Освен това ЕК посочва, че липсват задължителните специфичните цели за опазване на биоразнообразието в защитените зони "Кресна" и "Кресна - Илинденци". Друг проблем с ОВОС-а е, че въздействието, причинено от замърсяването на въздуха върху местообитанията и видовете, се основава на модел, който не е подходящ за специфичните условия на дефилето.

През януари 2020 г. кабинетът на Бойко Борисов оттегли апликационната форма за финансиране на този участък от "Струма", за да поправи именно грешките, които ЕК посочва.

Еврокомисията още очаква преработен ОВОС, подчертава Нормундус Попенс, и.д. изпълнителен директор на ГД "Регионална и селищна политика" (REGIO), в свое писмо от юли 2022 г. Това писмо е отговор до вече бившия регионален министър от ИТН в правителството на Кирил Петков - Гроздан Караджов. В писмото се посочва, че въпросните специфични цели за защитените зони, споменати горе, са направени с помощта на експерти от ЕК, като към лятото е било останало само общественото им обсъждане.

"Следвайки указанията на Европейската комисия през януари (2023 г. - бел. ред.) ,е възложен анализ на Решението по ОВОС и оценка за съвместимост за проекта спрямо специфичните цели за опазване на биоразнообразието в защитените зони "Кресна" и "Кресна - Илинденци"... Целта на анализа е да провери дали оценката на въздействието съответства на одобрените специфични цели. Анализът се извършва по предварително съгласувана с инициативата Jaspers методология. Към момента работата на експертите по анализа продължава, като се вземат предвид становищата на Jaspers и ЕК, наблюдаващи целия процес. В зависимост от резултатите от анализа ще продължи работата по проекта", обясниха сега от АПИ в отговор за "Капитал".

Другият проблем с този ОВОС е, че неговата петгодишна валидност изтича през май 2023 г.

Освен това АПИ избра изпълнители на две части от лот 3.2 в края на 2019 г. и в края на 2020 г., но не е подписала договори с избраните изпълнители.

Кой е виновен за хаоса

През годините от двете страни на спора как трябва да се построи отсечката през дефилето стояха съответно управляващите и строителният бранш срещу екологичните организации. На практика участъкът през дефилето е пример за поредица лоши политически решения и административна немощ, както и силна опозиция от страна на природозащитниците.

Ако все пак обаче тези организации не бяха прави, Еврокомисията нямаше също да има такива сериозни забележки като гореизброените. Очевидно е, че в екологичните процедури е имало пороци, които не са били отстранени в адекватен срок.

Един от ключовите спорове беше как точно да изглежда въпросният лот. Още през февруари 2015 г. Камарата на строителите в България (КСБ) излезе с позиция, че е против изграждане на дълъг тунел (защото не може да участва в изграждането му) и предпочита именно настоящия вариант с много виадукти и тунели. Сред основните аргументи бяха време и цена. Очевидно осем години по-късно вариантът с редица малки виадукти и тунели не е бил по-лесен.

Един от най-любопитните детайли, макар и трудно потвърдим, е имейл с признание, че КСБ е имала тежест в действията на пътната агенция по времето на ГЕРБ. В края на октомври 2019 г. "Капитал" попита защо АПИ е обявила поръчка за нов идеен проект с конкретен вариант за трасе, преди да излезе решението по доклад за ОВОС. От вътрешна кореспонденция на служители на пътната агенция, до която "Капитал" получи достъп чрез свой източник, се вижда, че въпросът е повече от неудобен. Един от директорите на дирекция в АПИ пише следното до колегите, поискали съдействие по отговора: "Истината е, че така ни се разпоредиха под диктовката на Камарата на строителите. Въпросът е много резонен и на място. Този въпрос задавахме и ние със Захариева навремето." (Вероятно става въпрос за Илиана Захариева, бивш член на УС на пътната агенция - бел. ред.). От АПИ така и не отговориха на зададените тогава въпроси, но точните дати и часовете от имейла съвпадат, както и контекста и длъжностите на замесените в кореспонденцията служители.

Какво ще се ремонтира сега всъщност

"Kaпитал" попита пътната агенция все пак какво ще се ремонтира в дефилето сега. От там отговориха, че "състоянието на съоръженията по трасето на съществуващия път Е-79, преминаващ през дефилето, показва, че част от тях са в лошо и аварийно състояние и са предпоставка за сериозни произшествия". Затова и са предприели ремонтни дейности. Става въпрос за съоръжение при 375-и км, което е в края на лот 3.1 между Благоевград и Крупник.

Изпълнител на тази отсечка е обединение на "Грома холд". Справка в профила на купувача на АПИ показва, че на 3 февруари 2023 г. агенцията е подписала анекс със строителите за ремонт на този мост. (Впрочем този договор е сключен през декември 2015 г. и над 7 години по-късно още не е изпълнен.)

"Техническият проект за ремонта на съоръжението е одобрен от Експертен съвет на АПИ. Предприети са всички законови и нормативни мерки за ремонта на съоръжението, които да гарантират неговата безопасна и нормална експлоатация", твърдят от АПИ.

Въпросният лот 3.1 също трябва да се съобрази с решението по ОВОС, а този мост се намира в началото на дефилето. Въпрос е дали целта на тези малки ремонти е да се удължи действието на този ОВОС, за да се възложи строителството на старите избраници и за стария проект.

"Има вероятност през май 2023 г. да бъде издадено частично разрешение за строителство, само за малък участък, и то главно за да се спаси оценката за въздействие, чиято актуалност скоро ще изтече и тогава ще трябва да се повтори цялата дълга процедура по издаване на ОВОС", каза регионалният министър Иван Шишков през декември 2022 г. Въпреки това изглежда малко вероятно ЕК да приеме да финансира проект, който се опитва да заобикаля законодателството с такива номера, защото самата комисия отстоява сериозните си критики вече над три години.