🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Служебният кабинет тайно подписа договори за 1.2 млрд. лв. за "Струма"

Финансиране за магистралата през Кресненското дефиле няма, но строежът ще започне с малък пътен възел още в идните дни

Проектът за "Струма" през Кресненското дефиле от 20 години се дави в лошо управление и планиране от страна на държавните институции.
Проектът за "Струма" през Кресненското дефиле от 20 години се дави в лошо управление и планиране от страна на държавните институции.
Проектът за "Струма" през Кресненското дефиле от 20 години се дави в лошо управление и планиране от страна на държавните институции.    ©  Цветелина Белутова
Проектът за "Струма" през Кресненското дефиле от 20 години се дави в лошо управление и планиране от страна на държавните институции.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Двата договора за нова магистрала "Струма" през Кресненското дефиле са подписани тихомълком преди месец
  • Вече има разрешение за строеж за пътен възел, с което служебният кабинет спаси ОВОС-а за конкретен, но спорен вариант на трасе
  • Финансиране за отсечката, която иначе струва 1.2 млрд. лв., обаче няма

Новината, че Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е подписала договорите за магистрала "Струма" през Кресненското дефиле ще зарадва някои и ще разгневи други. Но тя е факт, макар да не е съобщена официално. Двата договора за изграждане на общо 27 км източно от Кресненското дефиле за 1.2 млрд. лв. с ДДС са подписани на 6 април. Но никой от управляващите не го обяви. Все пак обаче се вижда, че са подписани, от профила на купувача на сайта на агенцията.

Регионалният министър Иван Шишков, който имаше редица публични изяви през последните седмици и то по тази тема, не го спомена, макар със сигурност да е наясно. Нямаше и прессъобщение на пътната агенция. Всичко това доста напомня стила на ГЕРБ, които взимаха важни решения, например за тол системата, без публична дискусия и прозрачност.

През последните седмици Министерството на регионалното развитие и благоустройството издаде заповед за ПУП и разрешение за строеж на малка отсечка в дефилето, за да се спаси оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС), чиято давност изтича този месец. Така то подготви почвата и за тези подписи за над милиард.

С ОВОС-а от 2017 г. беше избран вариант за трасе на магистралата към Гърция да се използва съществуващия път Е-79, а в посока София да се строи ново шосе източно от дефилето. Договорите са именно за новото трасе източно от дефилето. А когато то е готово, ще започне рехабилитация на Е-79.

Впрочем участъкът реално няма да е с габарит на магистрала, а ще е скоростен път, т.е. няма да има аварийна лента и скоростта на движение ще е ограничена до 90 км/час. Което до голяма степен обезсмисля огромната инвестиция.

Всичко случващо се буди съмнения, защото ясен отговор за избор на трасе продължава уж да няма - Шишков твърди, че предстои то да бъде избрано, макар че с подписването на договорите предвещава това решение. От анекси към договорите става ясно, че най-вероятно избраният вариант ще е същият като от времето на ГЕРБ. Критиките към него бяха и откъм Европейската комисия, и откъм природозащитни организации.

Другият проблем е, че пари за "Струма" през дефилето няма и предстои да стане ясна позицията на Брюксел по настоящите действия на България по темата. Не по-малко смущаващо изглежда, че служебният кабинет предприема сериозни и категорични стъпки по дългогодишен противоречив казус за много пари и защитени зони, без прозрачна дискусия с обществото.

Какво е подписано сега

В края на 2019 г. и в края на 2020 г. бяха избрани изпълнителите на източното трасе на магистрала "Струма". Договорите не се подписваха, като причината беше, че липсва финансиране, а и от Европейската комисия (както и, разбира се, природозащитни организации) критикуваха процедурата около проекта. В крайна сметка споразуменията са публикувани на 12 май в страницата на пътната агенция, макар че са подписани над месец по-рано.

Единият договор е на стойност над 570 млн. лв. с ДДС и избраният изпълнител е обединение между ГБС и португалската португалската "ЕПОС-Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас". Те трябва да изградят 10 км от сложното трасе, които включват четири тунела и 11 виадукта.

Другият договор е на стойност 600 млн. лв. с ДДС. Изпълнителят там са "Грома холд" (със старо име "Агромах) и "Европейски пътища" (със старо име "Пътища Пловдив) заедно със словашката "Вахостав С.К." Българските фирми са с благоевградски и пловдивски корен и изпълняват редица големи пътни проекти, като бяха и сред неофициалните (и незаконни) подизпълнители на държавната "Автомагистрали" на "Хемус". Те трябва да изградят 13.2 км трасе, което също е доста тежко. В участъка ще бъдат построени три тунела с дължина 2.5 км и 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и три надлеза и подлеза.

Двата договора обаче са придружени от анекси, подписани в края на април. Във всеки от анексите се посочват няколко ключови неща. Изпълнението на договорите се отлага, докато не се изпълнят няколко условия. Първо, строителство ще започне след осигурено финансиране, каквото засега няма потвърдено, както и след като е готов т.нар. анализ на екологичните мерки. Той се изпълнява от Министерство на околната среда и водите (МОСВ) от няколко месеца, като трябва да каже откъде точно ще мине трасето, но все още не е готов. Министър Шишков даваше заявка, че този анализ ще приключи до края на януари, но в средата на май това още не се е случило.

Източник на "Капитал", добре запознат с проекта, обясни, че целта на този анализ е да докаже, че смекчаващите мерки за дивите животни и птици, заложени в решението по ОВОС от 2017 г., ще бъдат подходящи и достатъчни дори и с новите природозащитни цели за защитените зони.

В анекса пише още, че проектът на този анализ отново потвърждава варианта на трасе, който и досега се подкрепяше от правителството - т.нар. "източен 10.50" с използва не на Е-79 и с източно трасе, построено по двата договора.

Тепърва държавата ще представи анализа пред Брюксел и ще стане ясно дали от там ще го приемат. "Капитал" изпрати въпроси до Европейската комисия дали изобщо този анализ има някаква правна тежест.

Какъв е спорът

Още в края на 2019 г. Европейската комисия отказа да отпусне финансиране за този лот за магистралата към Гърция заради редица нередности. От официално писмо на ЕК до българските власти стана ясно, че трасето, одобрено с оценка за въздействие на околната среда (ОВОС), не е същото като това, за което България иска да получи пари от Брюксел, което е особено грубо нарушение. Когато АПИ избираше как точно да се построи лота през дефилето, тя не е направила одит за безопасност на всички алтернативи в начален етап, както изисква европейската директива за пътна безопасност, твърдяха още природозащитници в свои жалби до ЕК. Накратко проблемът беше, че вариантът за трасе беше избран немарливо.

Съответно преди над три години България оттегли апликацията за еврофинансиране и започна да уж да решава недостатъците в проекта за "Струма" през дефилето. Институциите обявиха цели за защитените зони в дефилето (нещо, което бяха пропуснали и заради което има наказателна процедура срещу България) и започва да изпълнява въпросните мерки за местността в дефилето.

Междувременни природозащитни организации настояваха цялата магистрала да се изнесе извън дефилето, т.е. да не се използва Е-79 като част от "Струма", като подчертаваха, че това е най-чистият вариант, който по думите им не би трябвало драстично да оскъпи проекта.

Целта на сегашните договори, разрешение за строеж и евентуалната първа копка другата седмица е решението за ОВОС да остане в сила. То е от 2017 г., но решението на съда, което го потвърди е от май 2018 г. Валидността е 5 години.

Заради издадената заповед за ПУП и разрешението за строеж местни хора от Кресненското дефиле и приротозащитници протестираха твърдяха, че държавата продължава започнатите от ГЕРБ порочни практики.

Регионалният министър Иван Шишков тези дни няколко пъти повтори, че вариант за трасето не е избрано. "Днес се виждах с протестиращите. За мен продължава да е неясен протестът, поради това, че съм издал разрешение за строеж и съм одобрил подробен устройствен план в една малка част, която по никакъв начин не предрешава избора на трасе. А това, че трябва да има магистрала "Струма" в цялост - мисля, че на всички е ясно, че това трябва да се случи", каза той тази седмица.

В петък обаче пред медии Шишков каза, че предстои първа копка на трасето. Очевидно се правят уверени крачки към строителство. Какво казва Еврокомисията и дали са по-законни и обосновани от тези на предшествениците на Шишков, предстои да се разбере.

Очаквайте повече информация и позиции на заинтересованите страни през седмицата на www.capital.bg

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uqp50646877 avatar :-|
    uqp50646877
    • - 3
    • + 8

    Най-абсурдният и некадърен вариант на трасе, граничещ с престъпна глупост.

    Нередност?
  • 2
    cccd avatar :-|
    cccd
    • - 3
    • + 8

    Всъщност, ще бъде построена "магистрала" само в едната посока, а стария път с падащите скали, ще бъде запазен за другата посока. Тоест, "нашите хора" от Главболгарстрой ще построят ПОЛОВИН магистрала, но ще вземат пари за цяла магистрала (и отгоре)! И моля ви, не ни нетрапвайте вашите европейски ценности! На нас така ни харесва!

    Нередност?
  • 3
    eco50526549 avatar :-|
    Манчо
    • + 3

    Служебният кабинет тайно подписа договори за 1.2 млрд. лв. за "Струма"
    **********************************************************************

    По дяволите, тия харчат най-безотговорно парите ни, ПП нямаше да построи "Струма" за половината на тия пари!

    Нередност?
  • 4
    kmm37521598 avatar :-|
    kmm37521598
    • - 4
    • + 1

    Тази статия е написана от някой "ЗЕЛЕН" еко активист . Ни да се замисли колко хора умират там ! И да обърне внимание към безобразната сеч в Рила Родопите и навсякъде като цяло . Но там няма интерес да го прави , защото не получава субсидиики .

    Нередност?
  • 5
    antonst avatar :-|
    Антон Стойков

    Браво, да я почват. И най- лошото трасе е 100тици пъти по-добро от никакво трасе. Без значение цената, защото животите, които се губят са безценни! А костенурките зелените да си ги взимат у тях!

    Нередност?
  • 6
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов

    Доста циничен коментар, след трагедията на бул."Сливница" и продължаващите протести. Хора умират по всички пътища в България, включително магистралите, включително "Струма", поради безотговорно строителство и поддръжка, единствено с цел присвояване на обществени средства. И този проект не решава, а задълбочава проблемите, тъй като не строи магистрала извън пролома, а псевдомагистрала вътре в пролома, със същите завои, мъгли и поледици, но с източени милиарди. Чии пачки браните?

    Нередност?
Нов коментар