🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

България вероятно ще има проблем с EK заради "Струма" през дефилето въпреки твърденията на Шишков

Старият ОВОС, който служебният кабинет бързаше да "спаси", не е одобрен от Брюксел, а и ново решение на Съда на ЕС може да постави под въпрос решението за частично строителство на лота

"Струма" през Кресненското дефиле е казус, с който държавата не успя да се справи години наред, защото не се съобразяваше с екологичното законодателство и процедури
"Струма" през Кресненското дефиле е казус, с който държавата не успя да се справи години наред, защото не се съобразяваше с екологичното законодателство и процедури
"Струма" през Кресненското дефиле е казус, с който държавата не успя да се справи години наред, защото не се съобразяваше с екологичното законодателство и процедури    ©  Надежда Чипева
"Струма" през Кресненското дефиле е казус, с който държавата не успя да се справи години наред, защото не се съобразяваше с екологичното законодателство и процедури    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Регионалният министър Шишков направи първа копка на пътен възел "Кресна", за да "спаси ОВОС-а" за отсечката.
  • Европейската комисия обаче очаква нов ОВОС за този участък от "Струма", така че не е ясно защо държавата избърза с подписването на договорите.
  • Ново решение на Съда на ЕС поставя под въпрос законността на този подход "на парче" на служебния кабинет.

На 16 май 2023 г., без особено дълго предизвестие и реклама, служебният регионален министър направи първа копка на пътен възел "Кресна". Той е част от т.нар. лот 3.2 от магистрала "Струма", по-известен като отсечката през Кресненското дефиле. От години обаче има спорове от къде да минава трасето на тази част от магистралата и строителството й не може да започне. Иначе прогнозно изграждането й струва над 1 млрд. лв., като част от финансирането трябва да дойде от оперативните програми на Европейския съюз.

Сега с първата копка служебният кабинет и специално министърът на регионалното развитие Иван Шишков поеха рязко инициативата за начало на строителството, като подписаха и договори с неясно бъдеще за над 1 млрд. лв. Природозащитни организации обаче протестират и смятат действията му за незаконни. Самият Шишков обясни, че бързането за първата копка се налагало, за да се "спасял" изтичащият ОВОС за отсечката на магистралата, в противен случай процедурата щяла да се върне години назад.

Според две писма на Европейската комисия до България, с които "Капитал" се сдоби през свои източници, в позицията на Шишков има сериозни пробойни. Големият проблем в случая е, че Европейската комисия (ЕК) всъщност не е одобрила избор на трасе за магистралата между Крупник и Кресна, както и съпровождащите го екологични процедури. Така че реално няма какво да се "спасява".

Освен това миналата седмица Съдът на ЕС излезе с решение, което е възможно да касае точно това решение на служебния кабинет и да го направи незаконно.

Сега, освен че не е ясно дали Брюксел ще отпусне пари за проекта, е възможно да се появи риск и от глоби и наказателни процедури заради неспазването на екологичните процедури, които се точат от години и на практика бяха порочни още в зародиш.

Проблем 1: ЕК иска нов ОВОС, така че закъде бързаме?

Министър Шишков обясни в интервю за Bulgaria on Air на 26 май, че в момента се води комуникация с ЕК и че ако тя потвърди издадения през 2017 г. ОВОС и се докаже, че този вариант е екологично най-издържаният, строителството на аутобана тръгва по трасето през Кресненското дефиле. Ако отговорът е отрицателен, ще трябва да се промени трасето, се твърди в прессъобщението на МРРБ по повод интервюто.

В писмо от лятото на 2022 г. до Гроздан Караджов (тогава министър в кабинета "Петков"), което "Капитал" видя, обаче Европейската комисия изрично напомня, че ОВОС-ът, изготвен през 2017 г., има "сериозни слабости". Още през 2019 г., когато България оттегли кандидатурата си за финансиране на участъка, от официално писмо на ЕК до българските власти става ясно, че трасето, одобрено с оценка за въздействие на околната среда (ОВОС) преди две години, не е същото като това, за което България иска да получи пари от Брюксел.

"Поради тази причина службите на комисията все още очакват от българските власти преработена ОВОС и ОС, включително техния задълбочен анализ на всички разумни алтернативи за лот 3.2", посочва еврокомисията в писмото си от 2022 г. Освен това в писмото се подчертава, че трябва нова оценка за съвместимост, която има за цел да анализира доколко проектът е съвместим с целите и режимите на защитените зони.

Последната е част от голямата процедура по ОВОС. Не на последно място, трябваше да се изготвят специфични цели за опазване на зоните по "Натура 2000", по които в момента се прави "анализ" от страна на екоминистерството. Впрочем Брюксел започна наказателна процедура срещу България точно защото страната години наред не изпълняваше ангажиментите си по Директивата за местообитанията да изготви специфични цели за различните зони в страната.

Всичко това на практика означава, че твърдението на служебния регионален министър Иван Шишков, че ако не е било издадено разрешение за строеж на пътен възел "Кресна", щеше да бъде загубен ОВОС-ът и магистрала "Струма" щеше да се върне четири години назад, е безпочвено. Трасето, за което кандидатстваме за финансиране и за което са сключени договорите, не е това, за което е изготвен ОВОС-ът, т.е. този спасен ОВОС е невалиден.

От самата EK отговориха на въпроси на "Капитал" следното: "Комисията е информирана, че решението за ОВОС от 2017 г. е в процес на преразглеждане в светлината на установените специфични за обекта цели за опазване и с цел отстраняване на недостатъците, установени от комисията в нейното писмо за наблюдение от 2019 г.... Въпреки че ЕК разбира, че българските власти работят за справяне с всички опасения, за да осигурят съответствие, съответствието на проекта с приложимото законодателство на ЕС в областта на околната среда не е потвърдено на този етап."

Така стои въпросът защо министерството бързаше да подпише договори и да започне строителство, ако проектът изобщо не е сигурен.

С кого бяха подписани договори


Изпълнителите на двете части на лот 3.2 бяха избрани по времето на ГЕРБ в края на 2019 г. и на 2020 г., но договори между пътната агенция и избраните фирми така и не бяха подписани, защото нямаше осигурено финансиране на проекта, нито избран точен вариант на трасето.


Служебният кабинет обаче ги подписа, без да има благословията на Европейската комисия. Единият договор е на стойност над 570 млн. лв. с ДДС и избраният изпълнител е обединение между ГБС и португалската португалската "ЕПОС-Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас". Другият договор е на стойност 600 млн. лв. с ДДС. Изпълнителят там са "Грома холд" (със старо име "Агромах") и "Европейски пътища" (със старо име "Пътища Пловдив") заедно със словашката "Вахостав С.К.".

Проблем 2: Парите са под въпрос

Към момента завършването на "Струма" не носи външен финансов риск за България. Още преди време ЕК потвърди пред медии, включително пред "Капитал", че България няма да връща пари за вече построените лотове на магистрала "Струма", дори ако не изпълни отсечката през Кресненското дефиле.

Към момента няма одобрено и еврофинансиране за лот 3.2, за което са подписани договорите. Но цените по тях са на база на оферти от 2018 г., т.е. има голяма вероятност фирмите да поискат значително увеличение на стойността заради инфлацията.

В писмото на ЕК от лятото на 2022 г. ЕК посочва, че за да влезе във финансирането за периода 2021 - 2027 г., трасето трябва да бъде завършено до 2031 г.

Има обаче друг финансов проблем - евентуалните глоби. Ако България строи в разрез с екологичното законодателство на ЕС, това ще е повод да бъдем глобени.

Проблем 3: Предопределя ли пътният възел трасето?

Управлението на ГЕРБ подкрепяше варианта на трасето, при който "Струма" в посока Гърция използва съществуващия път Е-79 (т.е. на практика не е магистрала), а в посока София се изгражда нова магистрала, източно от дефилето. Природозащитните организации настояват, че е необходимо цялата "Струма" да се изнесе от дефилето.

Едно от големите притеснения, изразени от природозащитни организации, както и водещи еколози и бивши министри или зам.-министри на околната среда като Борислав Сандов и Тома Белев, беше, че стартът на строителството на пътен възел "Кресна" предопределя варианта на трасето, който бе избран по време на ГЕРБ.

Oт една страна, министър Шишков твърди, че не е така: "В момента правим пътен възел, независимо кое от трите трасета бъде избрано, той е такъв какъвто го виждате", каза той пред медии при първата копка.

От друга страна обаче, в свое писмо от април 2018 г., до което "Капитал" получи достъп през свои източници, от Брюксел изрично подчертават, че са изключили въпросния пътен възел от одобрените за финансиране лотове, за да не се предопределя вариант за пътя през дефилето, преди да са минали всички необходими процедури.

В другото си писмо от юли 2022 г. ЕК изрично припомня точно това - че при одобряването на другите отсечки от "Струма" е изключвала всякакви елементи, които могат да предопределят варианта.

"Вижда се, че пътният възел може и да не попречи на [вариант] Г20-Източен (т.е. цялото трасе да се изнесе от дефилето - бел.ред.), въпросът е, чисто архитектурно да позволява двупосочно движение по истинска магистрала по трасето на Г20-Източен. Ако направят пътния възел за разделяне на движението в две посоки по два отделни скоростни пътя - тогава пътният възел предопределя строителство по Г10.5 (вариант с Е-79 в едната посока - бел.ред.), което означава сигурна наказателна процедура и глоби на ден със задна дата, считано от първата копка на новия пътен възел при Кресна - подобно на прецедента с Беловежата гора срещу Полша", коментира пред "Капитал" адвокатът Свилен Овчаров с 20 години опит и експертиза в екологичните процедури.

На практика Овчаров твърди, че пътният възел не трябва да предопределя трасето, иначе ще си платим.

Проблем 4: Решението на Съда на ЕС

Миналата седмица Съдът на Европейския съюз в Люксембург излезе с решение по австрийски казус по дело C-575/21. Страната изпрати преюдициално запитване от Австрия за тълкуване на директивата по ОВОС. Съдът твърди: "Директивата не допуска национална правна уредба, съгласно която за извършването на оценка на въздействието върху околната среда на "проекти за обекти с обществено предназначение" (като разглежданите в случая) се изисква да са достигнати прагове в размер на минимум 15 хектара усвоена площ и над 150 000 кв.м разгъната застроена площ."

Освен това се посочва: "Директивата не допуска да се издават строителни разрешения за отделни строителни дейности, които са част от по-широкообхватни проекти за обекти с обществено предназначение, преди или едновременно с извършването на задължителна оценка на въздействието върху околната среда, съответно преди приключване на проверката на всеки отделен случай, с която трябва да се изясни дали е необходима оценка на въздействието върху околната среда."

Това решение поставя под въпрос дали е било законно да започне строителството на пътния възел като част от голямата и спорна отсечка от "Струма".

Според адв. Свилен Овчаров решението означава че МРРБ и министър Шишков не могат да твърдят пред ЕК, че само един пътен възел сам по себе си няма нужда от ОВОС. "Съдът на ЕС постановява да се разглежда като част от целия проект. А целият проект няма ОВОС, защото ЕС не признава този от 2017 г. Следва наказателна процедура, където ще наложат глоби на ден със задна дата, считано от първата копка на новия пътен възел при Кресна - подобно на прецедента с Беловежата гора срещу Полша", казва той.

Според друг юрист, с когото разговаря "Капитал", обаче съдебното решение не може да повлияе на заварено положение, т.е. със задна дата.

Така отговорът на въпроса дали решението на Съда на ЕС ще има последствия за България в случая на магистрала "Струма" остава засега неясен, но риск има.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    npy1513927076545088 avatar :-|
    Georgi Aenski

    Нещо не е така както го пишете.

    Към момента са разписани договорите за трасе 3.2.1 и трасе 3.2.2.
    Които са за ляво от кресна посока София-Атина от 375 км до 389 км от 389 до 399. Едното на ГБС другото на Грома. Всичко

    Тези договори са от Симитли до Кресна отново пиша, ляво трасе посока София-Атина.

    Има други 2 поръчки, които са за нови проучвателни проекти за това, как би следвало да се изгради ДЯСНОТО трасе.

    Не подлъгвайте с подобни статии.

    Като ангажиран както към самото дефиле заради туризма, така и към инфраструктурните фирми, защото работя в сектора, се натъквам наистина на изключително странни сигнали давани както от вас, 4-тата власт, така и от самата изпълнителна власт.
    Превърнахте всичко в голяма говорилня в която непрекъснато се обяняват тотални нелепости. Сектора блокира тотално, всички живущи около дефилето препитаващи се в региона треперят ше я има или няма да я има тая магистрала, а вие продължавате и продължавате да бълвате гръмки заглавия и уклончиви статии(Вие-журналистите).

    Нередност?
Нов коментар