Обходът на Бургас поскъпна с над 16 млн. лв. след индексация

Пътната агенция се е разплатила по методологията за компенсиране на инфлацията само по три договора за общо 24 млн. лв., сочи справка по ЗДОИ на "Капитал"

Северният обход на Бургас е индексиран с една трета от стойността на първоначалния договор, т.е. над 16 млн. лв.
Северният обход на Бургас е индексиран с една трета от стойността на първоначалния договор, т.е. над 16 млн. лв.
Северният обход на Бургас е индексиран с една трета от стойността на първоначалния договор, т.е. над 16 млн. лв.    ©  Цветелина Белутова
Северният обход на Бургас е индексиран с една трета от стойността на първоначалния договор, т.е. над 16 млн. лв.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Поскъпването може да е до 50% от стойността на проектите.
  • Все още няма яснота каква ще общата сума, която АПИ ще трябва да осигури за индексации по всички договори.
  • Сред компаниите, чиито договори се индексират, са фирмите от групата на бизнесмена Велико Желев, ГБС, "Джи Пи груп" и свързани с нея компании.

Почти всички големи проекти на пътната агенция ще се индексират по приетата през септември методика за поскъпване, т.е. цената им ще се увеличи заради инфлацията. Става въпрос за проекти, финансирани с европейски средства, като тунел "Железница" на магистрала "Струма", или такива, които се финансират с пари от държавния бюджет като пътя Видин - Ботевград или обхода на Бургас (списък - в таблицата долу).

Това става ясно от справка по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), поискана от "Капитал". Данните са към края на май 2023 г.

За някои проекти договорите са подписани още през 2017 г., за други по- късно - през 2021 г. От наличната информация се вижда, че анексите за индексации са подписани предимно в началото на 2023 г. Засега обаче конкретни суми са платени само по три договора от общо подписани анекси по 25, два от които за строителство на големи обекти.

Поскъпването на договорите може да е до 50% от стойността им.

Методиката включва сложна формула, с която се пресмята стойността на поскъпване. В допълнителните споразумения към договори за различни проекти на АПИ със строителните фирми се посочва, че методиката ще се приложи и увеличение ще има, но за почти нито един все още не е ясно с колко точно ще поскъпнe. Изпълнителите по договорите трябва да подадат своите искания към ведомството, съответно то да ги одобри. Няма яснота каква ще е точно сумата, която АПИ ще трябва да осигури за индексации.

Сред компаниите, чиито договори се индексират, са фирмите от групата на бизнесмена Велико Желев, ГБС, "Джи Пи груп" и свързани с нея фирми и др.

Кои проекти вече са разплатени

По три договора на пътната агенция вече са платени индексации.

Първият е за изграждането на северния обход на Бургас, като сумата на увеличението е 6.68 млн. лв. с ДДС. Така проектът ще стане общо близо 64 млн. лв. за 5 км път. Изпълнител на проекта е "Пътстрой ВДХ" (с име "Пътстрой Бургас" към онзи момент - бел. ред.), собственост на бизнесмена Велико Желев. Част от обхода беше пуснат за движение за великденските празници, конкретно - в посока София.

Вторият проект, за който са изплатени средства, е 16-километровата отсечка от "Хемус" между Търговище и Шумен. Участъкът беше пуснат за движение през октомври 2022 г., като трябваше да е готов две години и половина по- рано. Компаниите, които го изграждат, са "Автомагистрали - Черно море" на шуменския бизнесмен Димо Димов, търговищката "Пътинженерингстрой-Т" на Григор Иванов, "Инфра експерт", която е свързана с бизнесмена Велико Желев, и "Трансконсулт - 22". Поскъпването на договора е 16.8 млн. лв. с ДДС.

Така крайната стойност на участъка между пътните възли "Бухово" и "Белокопитово" става 170 млн. лв.

Третият е далеч по- малък като стойност - за изработване на технически проект и изпълнение на мерки за смекчаване на въздействие от трафик върху екосистемата в Кресненското дефиле. Изпълнител е "Интерхолд", договорът беше подписан през 2021 г., стойността му бе 2.44 млн. лв., сега е поскъпнал с 399 хил. лв.

Предстои да стане ясно какви ще са допълнителните суми, които ще се разплатят по други големи проекти, финансирани както по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", например за магистрала "Струма", така и тези от държавния бюджет. Любопитен факт е, че сред договорите, които ще се индексират, има такива, които ще струват скъпо на държавата и заради финансови корекции. Например заради грешки в процедурата за лот 3.1 от "Струма" между Благоевград и Крупник може да се наложи държавата да плати от своя бюджет над 27 млн. лв., вместо да използва европейски средства.

Други проекти, които ще поскъпнат

Индексации ще има и по договори, финансирани по трансгранични програми и по оперативните програми "Региони в растеж" и "Околна среда", но там още не са изплатени средства.

Сред фирмите, които са се договорили на индексация, са ВДХ и "Хидрострой" на Велико Желев, "Автомагистрали Хемус", свързана с "Джи Пи груп", "Автомагистрали - Черно море", "ПСТ груп" и "Иса 2000" на Юлиан Инджов, "Галчев инженеринг" и "Фармвил".

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 1

    Нямаше нужда от този обход, по-добре беше да направят АМ Черно Море до Слънчака и на север. АМА...

    Нередност?
Нов коментар