Директорите на училища ще могат да искат от МОН преминаване към онлайн обучение

Нова заповед дава гъвкавост, но разтоварва от отговорност централната власт и не е гаранция за ефективно противодействие срещу епидемията

   ©  Георги Кожухаров

Директорите на училища в червени зони (области с над 120 заразени на 100 000 души) и в оранжеви зони (области между 60 и 119.9 заразени на 100 000) ще могат да кандидатстват училищата им да преминат към обучение в електронна среда от разстояние, след съгласуване и с родителите, предвижда заповед на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев от днес. При увеличаващ се или висок брой на ученици и учители с COVID-19 или на грипоподобни симптоми или при голям брой карантинирани ученици и учители в даденото учебно заведение директорите ще могат да изпратят "аргументирано предложение" до образователния министър, стига училищата им да могат да осигурят условия за обучение от разстояние.

По този начин управляващите дават гъвкавост за решения на ниво отделни училища, но засега се разтоварват и от отговорността за централизирано затваряне на училища в страната, което към настоящата сложна обстановка би имало много по-добър ефект за ограничаване на епидемията. Все пак не отпадат и вариантите за бъдещо централно налагане на мерки от здравните власти или областните щабове, ако се прецени, че се налага, обясни пред "Капитал" министърът на образованието Красимир Вълчев.

Не означава възможност за всеки

Решението да се подаде предложение към министъра на образованието може да не е предшествано от препоръки от РЗИ към въпросното училище, пише в заповедта. Решението ще се взима от педагогическия съвет на учебното заведение и трябва да е съгласувано с обществения съвет и да е съобразено с преобладаващите нагласи сред родителите на учениците. Преминаването в електронна среда ще работи на принципа, че най-лесно ще се дава разрешение за учениците в гимназиален етап, след това за прогимназиален етап, докато обучение от разстояние за учениците от начален етап ще се смята за крайна мярка.

Пред "Капитал" Вълчев обясни, че по този начин училищата в най-рисковите области, каквато е и София в момента, ще могат да преминават към обучение от разстояние и без да са достигнали наложените прагови стойности от 15% за училище и 20% за клас, отсъстващи поради "симптоми сходни с тези на COVID-19" или поради карантина, ако има нагласа сред педагогическите и родителски колективи за това. "Ние не очакваме от училищата масово да правят предложения за преминаване в електронна среда, ако не се налага. Тази заповед не отменя възможността на такова преминаване на обучение в електронна среда да се случва по предложение на областните щабове или на районните здравни инспекции", добави Вълчев.

Той наблегна, че заповедта не означава възможност за повсеместно затваряне на училища, а трябва да са изпълнени условията в заповедта - училищата ще могат да подават предложение, а регионалните управления на образованието ще преценяват дали да го одобрят. "Имаме училища, където имаме клъстери, и там е много по-логично да се премине в електронна среда, в общия случай от 7 до 14 дни. Имаме и училища, в които нямаме такива или имаме много малко деца, включително и със сходни на COVID симптоми", смята министърът на образованието.

Децентрализация или измъкване от отговорност?

"Притесненията на много учители са свързани с това, че има много голяма опасност да се разболеят с оглед на ситуацията, че на учениците им беше разрешено да бъдат без маски. При увеличаващата се заболеваемост от последните две седмици вероятността някои училища да останат без учители е много голяма. Това няма как да се предвиди от РЗИ, няма как да се прогнозира от тях. Те трябва да следят заболеваемостта на регионално, областно, общинско ниво, но разумно е едно такова преминаване в дистанционна среда да става със съгласуваното участие на родители, на педагогическия и на обществения съвет", заяви пред "Капитал" директорът на 119 СУ в София Диян Стаматов.

Часове след излизането на заповедта точно 119-о училище в София стана първото, задействало процедурата за преминаване в дистанционно обучение. "Аз самият смятам, че в момента би могло да се вземе като решение от общинския щаб. Но дори това да се забави, в 119-о започнахме всички стъпки за процедура по отношение на преминаване в дистанционна форма на гимназистите. Ще поискам от министъра неговото съгласие това да се случи с оглед опазването живота и здравето на учениците, но и притеснението ми, че учителите започнаха един по един да окапват", посочи Стаматов пред DarikNews.bg.

Водещ въпрос с новата заповед обаче е дали тя решава някакъв епидемиологичен проблем. Училищата в България наистина са най-различни и може да има училища с клъстери и такива без в една и съща област, но освен това училищата са най-голямата пресечна точка на всички звена и системи на обществото, а безсимптомното прекарване от страна на децата и претовареността на РЗИ службите означава, че те лесно се превръщат в клъстери, които се засичат прекалено късно.

Новата заповед дава гъвкавост за решения на ниво отделни училища, но също и разтоварва от отговорност централната власт. На практика се създава възможност за мерки на парче без реална антиепидемична стойност и прехвърляне на отговорност от държавни институции към директори, което на теория би могло да доведе и до съседни училища в един и същ квартал да работят на изцяло различни режими, а училищата да кандидатстват за преминаване в електронна среда едва когато са достигнали критична точка на изнемогване или при трагичен случай като в 1-во СУ "Св. Седмочисленици" в Търговище, който рязко да промени нагласите на родителите. Това не е добър системен подход.

Не искаме централни решения

Вълчев все пак набляга, че днешната заповед не отменя задълженията и правомощията на РЗИ и областните щабове да вземат решения за училищата. Поне засега обаче МОН твърдо се застъпва за максимално присъствено обучение с максимално локални мерки в името на достъп до образование, който се подразбира като присъствено обучение. "Ние не искаме да има такива централни решения за цели области, но най-голямото ограничение на ситуацията, в която живеем, е капацитетът на здравната система по места. В един момент, ако здравната система не може да се справи със ситуацията, ако очевидно не можем да пресечем тенденцията, ще се стигне и до централни решения за всички училища, но те не трябва да са първите затворени", посочи министърът на образованието пред "Капитал", като отбеляза, че световни експерти в образованието призовават училищата да се затварят последни след други институции за споделени преживявания като дискотеки, нощни клубове и други бизнеси, свързани с развлечения.

Според учителя и експерт по управление на кризи Петър Велков една от наложителните промени, за да се прекъсне веригата на разпространение на вируса сред учениците, е "преминаване към дистанционна форма на обучение в училищата и университетите за поне един месец минимум при сегашната обстановка, на областно ниво и на базата на всички критерии. Училищата са основният фактор на разпространение в момента, а в бъдеще при сегашната висока заболеваемост ще ускорят разпространението с още по-големи темпове," предупреждава Велков.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар