Да се учиш да живееш в интересни времена

Ралица Петкова, учител по история в ЧСУ "Българско школо" - София

Ралица Петкова, учител по история в ЧСУ "Българско школо" - София
Ралица Петкова, учител по история в ЧСУ "Българско школо" - София
Ралица Петкова, учител по история в ЧСУ "Българско школо" - София
Ралица Петкова, учител по история в ЧСУ "Българско школо" - София
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Историята e все по-актуална през последните години заради превратностите, на които сме свидетели. В училище обаче този предмет често се свързва с досадна фактология, която трябва да се назубри. Може ли историята да бъде вълнуваща за съвременните младежи и да се използва за изграждане на силни, уверени и мислещи личности с гражданска позиция, коментира Ралица Петкова, учител по история в ЧСУ "Българско школо".

Как поддържате интереса на вашите ученици към историята?

Много хора наистина виждат в историята само датите и фактите. Това обаче е най-богатата на интерпретации наука, което предполага множество гледни точки и възможности за проучване и изследване, формиране на собствено мнение и лично тълкуване. В "Българско школо" смятаме, че качественото образование е свързано с учене чрез преживяване, с работа по проекти и откривателство. И тук историята предлага необятни възможности. Проектната дейност е много ценна, за да развиваме необходимите за успех умения и нагласи у учениците.

По какъв начин развивате у учениците уменията на XXI век?

Работата в часовете по история насърчава критичното мислене чрез анализ и оценка на факти и доказателства, помага на нашите възпитаници да разбират значението на събитията в контекста на исторически периоди и култури и да оценяват съвременните събития.

Науката ни помага да разберем собствената си идентичност, както и да придобием по-широко разбиране и уважение към други култури и общности. Емпатията и сътрудничеството са в основата на изграждането на дейни личности с обществена позиция и принципи.

Гимназистите на "Българско школо" с лекота изработват становища и се аргументират, пишат писма от името на значими лидери, създават пропагандни вестници, рисуват исторически карикатури, влизат в ролята на участници в световните войни, преживели тоталитарните режими, заснемат видеа и документални клипове, списват списания, пишат сценарии за пиеси.

Всичко това е възможно благодарение на проектно базираното обучение и подходите, които прилагаме в "Българско школо", за да създадем вълнуваща и предизвикателна образователна среда. Изследователският подход чертае рамката, показва пътя, но не поставя граница на възможностите за учене. Всеки със свое собственото темпо достига до знание и открива необятни възможности, подкрепян от своите преподаватели.

Разкажете ни повече подробности за някой от проектите, по които работите напоследък с вашите ученици?

Наскоро с гимназистите приключихме раздел, посветен на национализма. След като се запознаха с фактологията през документи, образователни видеа, художествена литература, игрални филми и т.н., трябваше да напишат собствен, исторически достоверен разказ от първо лице за съдбата на човек, лично преживял терора. Преживяването на историята и влизането в роли са дейностите, които предполагат по-задълбочено осмисляне и разбиране на изучавания материал. Учениците ни се убедиха, че зад числата от статистиките стоят истински хора с техните съдби, а зад фактите - сложни исторически процеси, върху които да разсъждават и да правят изводи.

Организирахме изложба - "Загадки в музея" - с експонати, които всеки беше намерил и подготвил като илюстрация на своя разказ, и литературно четене, на което поканихме родители, съученици и учители.

Проектът приключи със задълбочена рефлексия, в която направихме паралел със съвремието ни, като си обяснихме съдбата на националистическото движение днес и в този контекст поговорихме за свободата и отговорността, която имаме към нея с всяко свое действие.

Няколко думи в заключение?

"Да живееш в интересни времена" е поговорка, която най-точно описва исторически периоди на несигурност и нестабилност. Но в нашия екип вярваме, че изпитанията и трудностите ни насърчават да търсим нови, по-ефективни начини за справяне с предизвикателствата и да се развиваме като индивиди и общество. Затова не спираме да провокираме с интересни проекти нашите ученици, стимулираме ги да изследват, да си поставят високи цели и да развиват своя потенциал не само като ученици, но и като задълбочени и свободомислещи членове на обществото.