Профил
Зигмунт Бауман, роден през 1925 г. в Познан, е полски социолог и философ. През 1968 г. е изключен от университета във Варшава и емигрира в Лийдс, където преподава и до днес. Той е един от създателите на концепцията за постмодернизъм и автор на много книги, посветени на проблемите на съвременния свят, сред които "Глобализацията" (1999); "Живот във фрагменти" (2000); "Постмодерната етика" (2001). Проницателен изследовател на тоталитарните общества и проблемите на свободата, той е смятан за един от най-изтъкнатите мислители на това течение. Автор на тревожни, широко коментирани прогнози относно бъдещото на цивилизацията. Лауреат на наградата на княза на Астурия в областта на комуникациите и работата в името на човечеството, наградата "Теодор Адорно", Златен медал "Заслужил за културата – Gloria Artis".
В едно интервю в началото на кризата бяхте казали, че трябва да видим дали става дума за депресия или за криза, защото депресията значи, че влакът просто е забавил, докато кризата значи, че е дерайлирал. Днес какво смятате - сменяме ли релсите или чакаме влака да потегли?
- Има две характерни особености на човешката природа. Едната е, че никога не се учим от опита. Трудно е да се предаде нещо, акумулирано от едно поколение, на следващото. Другото е, че имаме способността да преодоляваме катастрофи. Има един такъв фактор умора от страха. Има само определено време, в което можеш да си непрекъснато уплашен. Хората мечтаят за спокоен живот, с приключения от време на време. Какво значи нормалност? Преди 2007 г. ситуацията беше изключително ненормална - всички придобивахме все повече и повече дългове и харчихме неизкарани пари. Границите трябва да бъдат достигани.Мисля, че по-добрият термин е интеррегнум, който идва от древен Рим. Означава, че старите, доверени методи не произвеждат резултати, но не са измислени още нови начини. Това не е стабилна ситуация. Тя не може да се поддържа непрекъснато, тя трябва да води до нещо друго. Проблемът е, че знаем откъде бягаме, но не знаем накъде. Помним миналото като някакъв уреден свят, където нещата работиха. Сега има несигурност и неясност. Райнхард Козелек използва една метафора за планинските проходи. Представете си, че катерим много стръмен проход. Не можем да спрем - на такъв склон не можеш да сложиш палатки, следващия вятър ще ги отнесе. Но какво има от другата страна, ще научим само когато стигнем.
82 коментара
Проблемът се нарича ИНЕРЦИЯ.Преди на нея противостоеше СИЛАТА но сега както виждате никъде не можем да я приложим.Веднага ще ни обвинят в авторитаризъм и затова изплува ИНТРИГАНСТВОТО,а на ръководни постове са жени като че ли нещата са с две лица..и света пак си е Двуполюсен.
За какво е тази статия? По принцип всеки може да си пише каквото му харесва, но....тук няма нито факти, нито анализ, нито нещо ново, половината неща нямат общо с действителността, само някакъв собствен поглед.... дрън дрън дрън... и куку руку ку...
Стара приказка е: Чуй позицията на "авторитета" и направи противоположното, ако изскаш да постъпиш адекватно.
Направо се плаша като слушам позицията на 90 годишен дядо, бога ми та аз съм на 40 и смятам че идейте ми са ерозирали и се удивявам на мирогледа на сина ми който е на 15. Той (ТЕ) ще преодолеят всяка криза.
Глобализацията се прави от правителствата. Не от "никой". Сами вкараха вълка в кошарата и сега се чудят какво да правят. Че и продължават да вкарват вълци. И се чудят, че кризата се разраства.
Предстои изравняване на стандартите - т.е. падане от високо. Само за китайците и индийците ще има повишаване на стандарта. Всички останало са се засилили надолу. Че и се радват.
[quote#3:"one4all"]та аз съм на 40 и смятам че идейте ми са ерозирали и се удивявам на мирогледа на сина ми който е на 15. Той (ТЕ) ще преодолеят всяка криза[/quote]
По конкретно?
"- Има две характерни особености на човешката природа. Едната е, че никога не се учим от опита. Трудно е да се предаде нещо, акумулирано от едно поколение, на следващото. "
Точно така. И след някоя и друга годна отново ще се сложат основите на следващата кредитна въртележка и на следващата икономическа криза. Както навремето след Голямата депресия.
А бе, на кой вече му пука ....
Интервюираният е пост-модернист. За такива се казва, че мафиотът може да ти направи оферта на която не може да откажеш, а пост-модерниста ще ти направи оферта , която не може да разбереш.
Аз не разбирам оплакванията в статията. Който иска пълна независимост: културна, военна, финансова може да се вгледа в Северна Корея. Там я има. Глобализацията и космомполизма имат негативни ефекти, никой не спори. Но понеже са много лоши хайде да спрем ютуб и да гледаме само Лили Иванова по БНТ и да забраним чуждите футболни първенства ,за да може Левски-ЦСКА да е връх на футболното изкуство.
Нямам нищо против човека, но разсъжденията му са мърморене и оплакване. Да не говорим за това, че не е в час с европейската история. Cuius regio, eius religio е принцип ,който е прогласен в съглашението от Аугсбург от 1555 , а не Вестфалия 1648 ( отделено, че това което се води Вестфалия са всъщност два договора от Мюнстер и Оснабрюк). Ама това не е важно: за пост-модернистите истина няма, а фактите могат да се моделират по желанието на говорещия.
До коментар [#2] от "engineer2004":
Философията не е за всекиго.
До коментар [#9] от "evpetra": Уважаема госпожо/госпожице, не виждам никаква философия в тази статия...съжалявам... Иначе аз съм голям почитател на философията и ако искате можем да си говорим за това извън този форум...Философията е любов към мъдростта....а тук става въпрос за политика, търговия с бъбреци, космоплоитизация, гледачки от далечни бедни страни, глобализация...чичото може и да е бил велик....аз коментирам само статията... Кой знае, може пък аз да съм сляп за учението поуките и мъдростта в тази статия...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.