Е-трудовата книжка ще почака. Поне до есента
Данните от електронните "досиета" ще се съхраняват в регистър, поддържан от НАП
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Дълго чаканите промени в Кодекса на труда (КТ), които предвиждат раздяла с хартиената трудова книжка, временно се отлагат заради лятната ваканция на депутатите. Парламентът "затваря" в началото на август, а в оставащите няколко дни народните представители ще се занимават най-вече с приемането на бюджета. Така промените в КТ, инициирани още в края на миналата година от депутата Божидар Божанов (ПП/ДБ), ще трябва да почакат, макар че още в края на май минаха на първо четене през пленарната зала. Това обаче не е проблем, тъй като заложеният в поправките срок за окончателното отпадане на хартиените трудови книжки е 1 септември 2026 г.
Проектът на Божанов предвижда най-накрая да се сложи край на хартията и книжките да се заменят с т.нар. "единен електронен трудов запис". Това ще бъде е-документ, в който ще бъде вписан трудовия път на работника или служителя. Освен работодателя и самият работник или служител ще има достъп до електронното си трудово досие.
Кой какво ще вижда
То ще бъде достъпно и за родителите, в случай че работещият е под 18 години. Интересното е, че работодателите няма да виждат каква заплата и обезщетения е получавал работникът в предишната си фирма. Изключение ще има само за основните обезщетения при напускане като неизползван отпуск, неспазено предизвестие и др.
Самите е-трудови книжки ще се вписват в специален регистър, който ще се поддържа от Националната агенция за приходите (НАП), въпреки че в първоначалния вариант на поправките се предвиждаше той да бъде към Агенцията по заетостта. Той ще се попълва на база информацията в НОИ, но впоследствие самите работодатели ще трябва да сканират и изпратят електронни копия на всички трудови книжки, които не са въведени в регистъра. Затова и срокът от три години за влизането в сила на промените в КТ се счита за достатъчно дълъг, за да може административната тежест върху бизнеса, свързана с изпращането на тези данни да се сведе до минимум.
За постепенното отпадане на хартиените трудови книжки и замяната им с електронни се говори повече от десет години, но към момента реално нищо не е направено, въпреки многократните призиви на бизнеса. Според експертите на Българската стопанска камара така ще бъдат минимизирани негативните последици за работещите при загуба и унищожаване на трудовата книжка или липса на печати и подписи. Освен това ще се повиши контролът и да се намалят трудово-осигурителните измами.
"Чрез електронизиране на трудовата книжка ще се осигури достъп до вписаната в нея информацията в реално време и ще бъде намалена административната тежест за работодателите (отпадане на необходимостта от връчването на различни уведомления). Не на последно място, информацията ще се структурира в национален обхват и това ще позволи тя да бъде използвана при провеждане на политики на пазара на труда, изтъкват от БСК.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.