Промените в Кодекса на труда, които ще спънат дистанционната работа

Парламентът е напът да приеме поредни зле обмислени изменения, които практически обезсмислят идеята за работата от разстояние

Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Темата накратко
  • Въпреки критиките от бизнеса парламентът се кани да приеме промени в Кодекса на труда, които обезсмислят идеята за дистанционна работа.
  • Те закрепостяват работещия от разстояние към едно конкретно бюро, макар авторите му да претендират, че дават повече гъвкавост.
  • Мотивите на социалното министерство са, че само така могат да се гарантират и контролират безопасни и здравословни условия на труд.

Поредно законодателно недомислие в Кодекса на труда е напът да стане факт. В края на февруари мнозинството в парламентарната комисия по труда и социалната политика потвърди на второ четене промени, които практически обезсмислят идеята за дистанционна работа. Те изцяло лишават дистанционната работа от основното й предимство - мобилността, и практически още повече я приравняват към надомната работа. Измененията, ако бъдат приети в този им вид и окончателно в пленарната зала, на практика закрепостяват работещия дистанционно не просто в една географска локация, а на един стол и пред едно конкретно бюро.

Това стана въпреки силната съпротива на голяма част от работодателските организации, най-вече тези в IT сектора. Парадоксът е, че претенцията на законопроекта е да даде повече гъвкавост на дистанционната работа, което се изисква от Националния план за възстановяване и устойчивост.

Сбъркана концепция, закъсняло внасяне, а ПВУ не чака

Седем месеца откакто беше публикуван през август м.г., проектът на Министерството на труда е подложен на унищожителни критики. Много депутати също споделят, че той е крайно несъстоятелен, а в ресорната комисия депутатите от ГЕРБ гласуваха "въздържали се" с изключение на председателката Деница Сачева, която "знаково" го подкрепи.

Въпреки това законопроектът ще бъде приет окончателно, може би с някои козметични промени, ако Божидар Божанов (ПП-ДБ) успее да се пребори в пленарната зала. Причината е, че промените в Кодекса на труда (КТ) с нова уредба на дистанционната работа са включени като задължителна реформа в Плана за възстановяване и устойчивост, а срокът за приемането им изтече през декември м.г. Така въпреки силната съпротива от заинтересованите бизнеси промените се очаква да бъдат потвърдени, защото България е много закъсняла с изпълнението на реформите по ПВУ, а разчита на плащания.

"Разбирам неудовлетворението от тези промени, критиките към тях са основателни. Аз самата съм твърд противник на законодателство, което противоречи на житейската практика. Но сме закъснели с реформите по ПВУ, а парламентарната комисия не разполага с експерти, за да преправя текстове, които са влезли в парламента, без да бъдат добре обмислени", заяви за "Капитал" председателката на водещата комисия по социална политика в парламента Деница Сачева, която беше и министър на труда в третото правителство на Бойко Борисов (цялото изявление на Сачева вижте в карето най-долу).

Другояче казано, цялостната концепция за дистанционна работа е сбъркана в промените, които са предложени от социалното министерство, а време за реакция няма, защото те са внесени в парламента в края на ноември. Депутати обвиняват за това правителството и конкретно министерството на труда, които не са подходили сериозно по темата.

Предложенията за хоум офиса

Проектът предлага в закона изрично да се запише, че при работа от разстояние мястото на работата изрично се записва в индивидуалния трудов договор. Това не е нещо ново - и към момента в чл. 66 от КТ се изисква мястото на работа да се вписва в индивидуалния договор, като се уточнява, че за място на работата се смята седалището на предприятието, доколкото друго не е уговорено или не следва от характера на работата.

Проблемът идва най-вече от това, че проектът въвежда изрично изискване към работника или служителя, който извършва работа от разстояние, да осигури "работно място извън предприятието за извършване на работа от разстояние към датата на възникване или изменение на трудовото правоотношение" и "да предостави на работодателя писмена информация за характеристиките на осигуреното от него работно място".

На практика законът и сега приравнява надомната работа и работата от разстояние, като предвижда, че и в двата случая работно място е домът на работника или друго помещение по негов избор извън предприятието. Новото е, че променя дефиницията за работно място - това вече няма да е просто помещение в дома на работника, а конкретно "място в помещение в дома на работника или служителя или в друго помещение по негов избор извън предприятието, където се извършва работата".

От промените обаче се очакваше да дадат повече гъвкавост на мобилната работа съобразно новите реалности, а не да я приравняват на надомната и да закрепостят работещите дистанционно на едно работно място. Това противоречи на концепцията за този вид работа, която се извършва с използване на информационните технологии и може да се изпълнява от всяка точка на света, от кафенето, кварталната градинка, клуб, от плажа, вилата на село или хижа в планината и т.н. Аргументът на социалното министерство е, че това е единственият начин да се гарантира организацията и спазването на здравословни и безопасни условия на труд, както и контролът от работодателя.

При гласуването на второ четене не бе прието предложението на Божидар Божанов, който се опита да смекчи тази категоричност на закона, като предложи в него да се запише, че при работа от разстояние промяната на мястото на работа за срок до 6 месеца не се смята за изменение на трудовото правоотношение и става с писмено уведомление от работника, включително и по електронна поща, със съгласието на работодателя. Срещу това възразиха от КНСБ с мотив, че мястото на работата е "основен елемент на трудовия договор" и не може то "от постоянно да се превръща в променливо и неустановено".

Това е много показателно за начина, по който се тълкуват новите разпоредби. На практика това означава всеки път, когато работникът реши да се премести от дома си във вилата например или в хотел в Гърция, спа курорт и т.н., да се променя трудовият договор с всичката бумащина, която това налага, да се правят описания на работното място, да се сигнализира НАП и т.н.

Бизнесът и работещите искат закон, който е адекватен на действителността, а не такъв, който я отрича. В България масово се практикува мобилната дистанционната работа от всички професии, които работят с информационни технологии, най-често в хибриден режим, като част от работното време се прекарва в офиса, а друга част - от различни локации. Това е бъдещето на тези професии, но сред управляващите и синдикатите очевидно има други разбирания.

Сбъркана концепция

Проблемът с този законопроект е в изначално сбърканата концепция за работата от разстояние и остарелите разбирания на авторите му за съвременните възможности за работа с информационни технологии. Кодексът на труда е от 1986 г., създаден при държавно регулирана икономика и е напълно чужд на идеята, че работниците и работодателите могат да имат общи интереси при организацията на работата и увеличаване на ефективността в името на конкурентоспособността. Неговата основна идея е, че работниците трябва да бъдат защитавани чрез създаването на множество формални правила и институции за контрол, които в много случаи затрудняват и двете страни.

В становищата на работодателските организации от технологичния бранш ясно се подчертава, че съвременната концепция за дистанционна работа не е за фиксиране на конкретна локация, а за максимална гъвкавост, при която вече и работникът поема част от отговорността за спазване на условията за здравословни и безопасни условия на труд.

"Фиксирането на конкретна локация обезсмисля идеята за гъвкавост, особено що се отнася до компаниите от технологичния бранш, където служителите могат да изпълняват трудовите си задължения от всяко място", се казва в становището на Българска асоциация по информационни тeхнологии (БАИТ). Такъв режим носи полза и на работодателя, и на работника, сочи Българска асоциация за управление на хора (БАУХ): "В този смисъл и отговорностите при прилагането му също трябва да са разпределени, като работодателят предоставя информация за безопасните условия на труд и съдейства на служителя да ги постигне в различните локации, а служителят е този, който единствен може да носи отговорност да ги спазва."

Съветът на жените в бизнеса в България (СЖББ) подчертава, че както настоящата уредба в КТ, така и предложените промени в голяма степен слагат знак за равенство между надомната работа (home office) и работата от разстояние (mobile working). Не такава е логиката в други държави, казват от СЖББ и дават пример с Германия, където служител, който работи с информационни технологии, може да изпълнява трудовите си задължения от всяко място, което прецени, включително от кафенета, клубове или открити пространства, без да е необходимо това да е предварително определено работно място, съгласувано с работодателя.

От това произтичат и различните задължения на страните по трудовото правоотношение, включително и по отношение на изискванията за здравословни и безопасни условия на труда. В този контекст в становището на СЖББ се сочи, че в българското законодателство няма ясни критерии за разграничаване на трудова злополука (която е настъпила във връзка с упражняването на трудовата функция) и битов инцидент - както при надомната работа, така и при работата от разстояние.

Другояче казано, ако работникът се подхлъзне в тоалетната на офиса или се изгори, докато си прави кафе на служебната кафе машина, това ще е трудова злополука, но ако това се случи в дома му, ще е сериозен проблем да докаже, че е станало, докато е бил в работен ритъм. Точно върху този проблем трябваше да работят авторите на законопроекта и да предложат ясна концепция и критерии, а не да закрепостяват "мобилните" работещи в опит отново да решат проблемите чрез бюрокрация.

Абсурда на ситуацията много ярко описва пиар експертът Любомир Аламанов във Фейсбук: "Някакви чиновници с мислене от средата на ХХ век искат да се заринем в бумащина, за да контролират нещо." И предлага начин за съпротива: "Да засипем НАП с декларации и допълнителни споразумения за всеки служител за всеки остров, на който отиваме да работим. Само Швеция има над 220 000 острова, така че от нас има над 2 500 000 декларации само този месец."

"Най-безумното е, че според един чиновник тези промени карали България "да се превърне в едно от местата, където "дигитални номади" да предпочитат да живеят и инвестират своите средства", заключава Аламанов.

Очаква се в пленарната зала при второто четене на закона да бъдат предложени корекции на текстовете, но поради изначално сбърканата концепция те няма как да са адекватни на реалността. Най-реалистичният изход от тази каша вероятно ще се търси след приемането на закона и докладването му като изпълнен ангажимент пред Брюксел. Тогава, ако бизнесът и работещите в технологичния бранш се обединят и продължат натиска, може да се мисли за нова промяна в закона, която да даде смислена концепция за работата от разстояние.

Деница Сачева: Комисията по труда не може непрекъснато да преработва текстове, които не са добре обмислени от вносителя

Разбирам неудовлетворението от последните промени в Кодекса на труда, но крайният резултат е напълно логичен, като се има предвид как работи държавата в последните три години. Още когато бяха предложени промените в Кодекса на труда за дистанционната работа, ние изразихме мнение, че тези промени, общо взето, нито ще помогнат, нито ще попречат. Просто са едни палиативни текстове, колкото да се изпълни изискването за четвъртото плащане по ПВУ. Ние сме толкова закъснели с исканията за плащанията - вървим с година, година и половина закъснение за всички реформи, по които сме поели ангажимент. Което е още един атестат за това как работи правителството.

Между другото критиките към текстовете далеч не само от ГЕРБ- СДС - от ППДБ също има резонни критични коментари. Като изключим правото на изключване, което на всичкото отгоре беше дадено само на тези работници и служители, които работят от разстояние, всички други текстове по-скоро регламентират технически подробности и дори се очаква да създадат известни спорове. Неслучайно бившият министър на труда и социалната политика Лидия Шулева коментира, че тези промени регламентират надомната, а не дистанционната работа.

За съжаление, Комисията по труда, социалната и демографска политика не разполага с големи възможности да наема външни експерти и не може да прави непрекъснато работни групи, за да преработва предложения и текстове, които не са добре обмислени. Освен това всички текстове, засягащи трудовото законодателство, задължително трябва да се съгласуват със социалните партньори и да са преминали през Националния съвет за тристранно сътрудничество към Министерския съвет.

Подкрепих предложенията на колегата Божанов, защото смятам, че наистина трябва да има реална гъвкавост, особено за секторите, в които понятието работно място на практика е трудно да се дефинира, защото може да се променя дори ежедневно. Аз самата съм твърд противник на законодателство, което противоречи на житейската практика. Защото така се създават паралелни реалности. В много компании една и съща работа се прави по два пъти - един път за целите на държавата и втори път за целите на житейската логика, практика и смисъла на бизнеса въобще. Но и за предложенията на г-н Божанов имаше противоречиви становища, включително от работодателски организации, което означава, че МТСП има още много работа, която трябва да свърши по съгласуване и усъвършенстване на текстове, които наистина да са адекватни и обществено полезни за съвременните реалности и бъдещи тенденции.

В момента ние наблюдаваме реализацията на най-различни инициативи на отделните министри, които нямат нищо общо с цялостна политика за развитие на държавата. Политиката за пазара на труда е кръгло сираче в този кабинет. Министерството, разбира се, отчита дейността по проекти и програми, но този политически кабинет няма нищо общо с тази политика. Това са мерки, разработени и с осигурено финансиране от години. Които в момента се реализират със скромни постижения. Няма нищо ново, което да е предложено, инициирано, договорено, с осигурено финансиране.

Общата несигурност прави администрацията още по-консервативна и въздържана от резки промени, защото всеки гледа да направи минималното възможно, а не максималното полезно. Наред с това разбирането, че политиците са политици само за да участват в изборите, а после политиките трябва да се провеждат от хора, които са чужди както на политиката, така и на държавната администрация, е абсолютна грешка. Това е като да садиш трънкосливки и да очакваш да береш портокали.
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lgl avatar :-@
    lgl
    • - 2
    • + 4

    Само малоумщини от тези депутати. Все нещо набързо да се приеме, все нещо неясно, все нещо глупаво

    Нередност?
  • 4
    qgb06646880 avatar :-|
    qgb06646880
    • - 5
    • + 3

    Най-важното е да се осигурят подходящи условия за дистанционна работа, а не като на двете снимки от статията, онагледяващи чудесно недостатъците ѝ. На трапезни и холни маси, дивани, в прегърбени пози, с деца и кучета наоколо не може да се работи здравословно и продуктивно.
    Работникът следва да разполага с изолирано от други лица и шум помещение с подходящо осветление, подходящо бюро и стол, монитор на нивото на очите и т.н.

    Нередност?
  • 5
    bramasole avatar :-|
    bramasole
    • - 1
    • + 5

    В Плана за възстановяване и устойчивост е написано следното: "Дистанционната работа се прилага все повече в съвременните форми на заетост. Съществуващият Кодекс на труда не отговаря на съвременните взаимоотношения между работодател и служител в условия на дистанционна работа".
    С намислените промени законодателят ще отдалечи още повече КТ от съвременните условия на работа. Каква реформа, кого залъгват... Не вярвам да липсват специалисти по трудово право, нарочно ли се приемат подобни недоразумения?

    Нередност?
  • 7
    hic1490252971520191 avatar :-@
    Антон Димов
    • - 1
    • + 1

    Поредната тъпотия изсрана от тъпаци... един ден ще пишат в учебниците по психични заболявания за все още липсващата диагноза на управляващата "класа".

    Нередност?
Нов коментар