Как може да бъде отстранен главният прокурор и да се закрие КПКОНПИ (видео)

Какви пресечни точки (не) намериха представителите на "Демократична България", БСП и "Изправи се! Мутри вън!" в дебата за правосъдната система на "Капитал"

Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Темата накратко
  • Отстраняването на главния прокурор може да стане само през конституционни промени и нов състав на ВСС.
  • Серия от консенсусни законови промени по съдебната реформа могат да се извършат само до няколко месеца.
  • Очертава се достатъчно съгласие за приоритетно ликвидиране на КПКОНПИ и създаването на нови институции на нейно място.

Предсрочното прекратяване на мандата на главния прокурор остава в политическия дневен ред, но то може да се случи след конституционни промени и промяна на състава на настоящия Висш съдебен съвет. Това е заключението от коментарите на участниците в дебата за съдебната реформа, организиран от "Капитал" във вторник - Атанас Славов от "Демократична България", Явор Божанков от БСП и Николай Хаджигенов от "Изправи се! Мутри вън!" (целият дебат можете да гледате в приложеното по-долу видео).

За темата в цялостния контекст на съдебната реформа четете прегледа ни "Най-важните въпроси и отговори за съдебната реформа".

Въпросът бе поставен в контекста на необходимите промени - законодателни, административни, организационни и кадрови, които трябва да се направят, за да се изгради правосъдие по европейски стандарти в България, но също така и за отговор на основното искане на протестите от миналото лято - оставка на Иван Гешев.

"Доста колеги юристи допускат грешката да смятат, че с протести можеш да махнеш главния прокурор или да прекратиш мандата на ВСС. Това е възможно само при наличие на истинска демокрация и желание. Те очевидно нямат желание, защото са сложени там да бранят корупцията", заяви Хаджигенов.

"Оставката на главния прокурор е въпрос, който колкото повече се отлага, толкова повече щети нанася на държавното обвинение. Казано простичко, на когото и да повдигнат обвинение в момента, ще го превърнат в герой. Защото самият публичен образ на главния прокурор Гешев предполага това. Неговият инат да не си подаде оставката и да трябва цялата държава да се занимава с това води единствено до делегитимация на държавното обвинение", каза Явор Божанков на въпроса за оставката.

А именно оставката е единият от двата конституционно допустими варианти за отстраняване на Иван Гешев като главен прокурор, посочи конституционалистът Атанас Славов. Другият според него минава през промени в Конституцията за статута на главния прокурор и Висшия съдебен съвет (ВСС), като с преходна разпоредба се предвиди прекратяване на мандатите. "И това е естествено и легитимно. Щом като казваме, че нашата система не отговаря на демократичните стандарти на правовата държава и след като сме ги установили тези стандарти с промени в Конституцията, най-естественото е да си устроим институциите в съответствие с тези нови стандарти", коментира Славов.

"Аз по-скоро бих заложил на това дългосрочно решение, което мисля, че може да се извърви за една година [като законодателен процес], така че някъде по времето, когато така или иначе изтича мандатът на този ВСС (октомври догодина - бел.ред.) да преминем към нов избор", описа той. Същевременно това означава настоящият състав на ВСС да остане още над година, а през втората половина на тази година например изтича мандатът на председателя на Върховния касационен съд (ВКС) и е много притеснително настоящият ВСС какъв наследник за поста ще избере.

В този контекст Славов заяви и подкрепа на идеята, лансирана първо от Божанков, за възможността да се засили тежестта на президентския указ по назначаване на "тримата големи" - председателите на двете върховни съдилища и на главния прокурор. "В момента потвърждаването на назначението от президента има формален характер, връщането на избора от негова страна не води до изискване например за квалифицирано мнозинство", каза Божанков. И посочи, че би следвало да се засилят функциите на президента в този контекст, разбира се, без възможност да блокира работата на институцията.

В момента главният прокурор може да командирова прокурори където си иска, може пряко да се намеси в работата им. Освобождаването на прокурорите, тяхната независимост от главния прокурор ще реши този проблем. Защото сега - ако един главен прокурор е компрометиран и държан с нещо, той държи като заложник цялото държавно обвинение.

Явор Божанков
Явор Божанков

БСП

На свой ред и Славов заяви, че възможността на президента да налага по-тежко вето върху избора е добро решение. "Виждаме как при избора на председателя на ВАС и на главния прокурор бяха дезавуирани силните мотиви на президента. Едно по-силно вето може да прегради този избор. Това назначаване от президента с указ не е някаква формалност, то е демократично легитимиране, затова не можем да се отнасяме с лека ръка към това правомощие на държавния глава, независимо кой е той", каза Славов. И посочи, че това трябва да се има предвид, когато се правят реформите.

Летящ старт на законите за съдебната реформа

Следващият парламент има уникалния шанс веднага да задвижи някои от най-консенсусните законодателни промени в областта на съдебната реформа и да ги приключи още в първите няколко месеца от съществуването си. За това изразиха съгласие представителите и на трите формации "Демократична България", БСП и "Изправи се!Мутри вън". Миналата седмица и бившата председателка на 45-ото Народно събрание Ива Митева от "Има такъв народ!" заяви, че първите закони, с които трябва да започне следващият парламент, са законите, свързани със съдебната власт - те са много и са приоритетни.

"Капитал" отправи покана за участие в дебата и на представител на ИТН, но от партията на Слави Трифонов предпочетоха да споделят своята визия за съдебната реформа отделно с интервю с Ива Митева (интервюто с нея очаквайте в следващия брой на "Капитал" и на capital.bg).

Реформата в областта на правосъдието се очертава на два етапа. Краткосрочният включва няколко вече избистрени законови промени, по които има повече или по-малко общи позиции:

  • Закриване на специализираните съдилища и прокуратури;
  • Премахване на Бюрото за закрила към главния прокурор, което в момента, освен че е неконституционосъобразно, служи за преторианска гвардия на Гешев и изразходва почти същия ресурс като НСО;
  • Разформироване на КПКОНПИ в този му вид и създаване на две отделни комисии за конфликт на интереси и за отнемане на незаконно придобито имущество;
  • Постепенно разширяване на съдебния контрол върху актовете на прокуратурата, като се започне с отказите да се образува досъдебно производство.

Всички тези промени могат да се извършат в рамките на няколко месеца, стига да се събере необходимото мнозинство, смятат Славов и Хаджигенов. Това, разбира се, зависи и от новия голям играч ИТН. ДБ предлага освен това и въвеждане на двойно мнозинство за вземане на решения във ВСС, свързани с кадровите и дисциплинарните производства на съдиите и избор на председателите на върховните съдилища, като освен обикновеното мнозинство да се отчита и мнозинството на съдии, избрани от съдии.

Промени в конституцията

Следващият етап са конституционните промени и там консенсусните теми също не са малко, макар че остават различните варианти за решаване на основната тема за ВСС и главния прокурор.

"Демократична България" държи на своята визия за пълно разделяне на ВСС на съдийски и прокурорски съвет, като в съдийския да има мнозинство на съдиите, избрани от съдии. Председателите на ВКС и ВАС да се избират само от съдийския съвет и към момента на избора да са действащи съдии в съответните върховни съдилища. Главният прокурор да се избира и освобождава от парламента с форма от квалифицирано мнозинство от ⅗, а след това и с указ на президента, да се намали мандата му на 5 години. По-важното според формацията обаче е не формата на избор на главния прокурор, а да има работещи механизми за контрол, истинска отчетност и отстраняване, ако не си върши работата.

“Правосъдната реформа гарантира покачване на доходите, защото между 5 и 10 млрд лв. годишно се източват през обществени поръчки. Може да си представим каква би била промяната, ако тези пари бъдат върнати под формата на публични блага и услуги"

Атанас Славов
Атанас Славов

Категорично за разделяне на ВСС на два съвета са и от "Изправи се!Мутри вън". В БСП засега не са обсъждали вариант за разделяне съвета на две, но са отворени на дебат по тази тема, заяви Божанков при уговорката, че досега много промени са правени, но очевидно не са дали резултат. Засега от БСП са само за преструктуриране на квотите в съвета и по-различен профил на членовете на парламентарната квота - в нея да влязат членове на академичната общност, адвокати, представители на неправителствени организации и други обществени структури, които имат отчетен принос за съдебната система.

Визията за мястото на прокуратурата също не е еднаква. "Прокуратурата е страна в процеса. Тя изначално няма място в съдебната власт", заяви Хаджигенов.

Според Славов обаче ДБ не предвижда прокуратурата да излезе от съдебната власт. "Дори Венецианската комисия не препоръчва в държави с неукрепнала демокрация прокуратурата да е част от изпълнителната власт, защото това може да е опасно", каза той. Същевременно и тримата са против идеята на ИТН за пряк избор на главния прокурор. Хаджигенов определи това на "популистична аматьорщина, която е готина да се разказва на мегдана, но не бива да излиза оттам, защото е несериозна". А Славов дори заяви, че кой ще избира главния прокурор е дори второстепенен въпрос, а по-ключово е кой и как може да го отстрани чрез работеща процедура през импийчмънт и това трябва да е парламентът. По думите му е важно предложението за главен прокурор трябва да има ясен източник - например да се предлага от министъра на правосъдието, който да носи политическа отговорност, а не да идва от "трима анонимни члена на един съвет".

"Аз съм скептичен към идеята прокуратурата да бъде изведена от системата на съдебната власт, а още повече - към идеята главният прокурор да бъде избиран от НС. Както показа и изборът на Сотир Цацаров за председател на КПКОНПИ - това е неработещ модел", заяви Явор Божанков.

Консенсусните промени в конституцията:

  • Ликвидиране на правомощието по надзора за законност на прокуратурата ("Сотир Цацаров достигна до абсурди, казвайки какъв трябва да бъде цветът на пешеходните пътеки по реда на надзора за законност. Злоупотреба с власт и формено безобразие", отбеляза Хаджигенов).
  • Въвеждане на индивидуална конституционна жалба - категорично намерение на почти всички партии, но в различни аспекти. Национален механизъм за защита на човешките права, предлага БСП през разширяване на разширяване правомощията на омбудсмана и Висшия адвокатски съвет да сезира КС, както и въвеждането на регресна отговорност на длъжностни лица, при осъждане на държавата за нарушаване на човешки права.

Извън това в рамките на дебата изникнаха много нови предложения. Според Хаджигенов наложителни са "дребни промени" в Закона за МВР, а преди това приоритет са всички закони за спецслужбите, защото "у нас се използват всички силови активи на властта, за да се преследват гражданите, опозиция, политици. Ние сме тоталитарна държава в чистия й вид. Затова трябва да тръгнем от НСО, бюрото, КПКОНПИ, ДАНС."

Очертава се и приоритетна реформа на КПКОНПИ

"Проектът на "Демократична България" за закриване на КПКОНПИ и разделянето й на две отделни комисии е великолепен. Там можем да имаме пълно съгласие по темата", заяви Хаджигенов. Проектът предвижда разделянена комисията на две отделни комисии - за конфликт на интереси и за отнемане на незаконно придобито имущество, както и преосмисляне на концепцията за гражданската конфискация и сериозното й обвързване с наказателното производство и работата на съда.

Създаването на антикорупционни органи трябва да се прецизира много внимателно. Нужен ни е не нов орган, а ликвидиране на всички съществуващи и създаване на съответни отдели някъде, които да работят по конкретна специфика, за да бъдат максимално ефективни.

Николай Хаджигенов
Николай Хаджигенов

"Изправи се! Мутри вън!"

БСП от своя страна залага в своята програма на практически същото - създаване на нова национална служба антикорупция с разследващи функции, чийто председател да се назначава от президента, отнемането на имущество да е обвързано с наказателното производство и осъдителна присъда, а процедурите по конфликт на интереси да се централизират. Председателят на КПКОНПИ в момент е политическо назначение, а комисията се използва като бухалка, заяви Явор Божанков.

Според Славов категорично трябва да се отнеме правомощието на КПКОНПИ да борави със специални разузнавателни средства, защото това се доказа като един от възможните начини за злоупотреба и за впримчване на репресии към бизнес и политици.

Пред "Капитал" в сряда Ива Митева от ИТН също бе категорична, че цялостна реформа а КПКОНПИ е наложителна, като се премахне комисията в сегашния й вид.

В този смисъл, ако има сигурни теми, с които парламентът може да започне веднага и да ги завърши в обозримо време, това са закриването на спецсъдилищата - проект, който бе подкрепен на първо четене в 45-ото Народно събрание, и закриването на КПКОНПИ и заместването й с две отделни комисии с преосмислени функции и правомощия.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    b.manchev avatar :-|
    b.manchev
    • + 2

    Има и по-бърз начин за съдебна реформа при наличие на воля за такава. Но и това не е достатъчно. Налични са една камара брилянтно проведени журналистически разследвания с представени доказателства валидни пред съда. Така също и неспиращи осъдителни присъди от съда в Страсбург.

    Крайно време е, при толкова много публични скандали, най-после, да се случи бивши лица от изпълнителната и съдебна власт да попаднат в затвора за корупция. За да няма такива до момента не е отговорен единствено Гешев. Или няма как да се случи промяна в държавата на “невинните“ овластени, а поредната подмяна.

    Нередност?
  • 2
    mockinbird avatar :-|
    Vladimir Lyubenov
    • - 4
    • + 2

    Правителство няма да има. Ще има трети избори. И четвърти избори. Партията на Трифонов не е негова, а на слугите му и по-точно, на Тошко и на другия, с катинарчето, как му беше името. Та, при Слави се получава така, че придворните управляват. Слугите управляват господаря си и той прави каквото му кажат - чрез дози ласкателства, лекичко налагане, манипулациийки, подхвърляния, полурешения, анализчета и много на брой умни думички, докато господаря не вдигне ръце и не каже, абе правете квото искате.
    Целта на тая цялата субкултура от десетина човека и половин милион глупаци не е да управлява държавата. И никога няма да чуете - никога! - за правителство на ИТН. Нито за управление на ИТН. Баламосват ви, ебават се, подсмихват се, водят ви всички за носа и в нито един момент не са си и помисляли да заемат обществена служба, дори и само като депутати или по комисиите. А вие, сериозните чичковци в костюми, се вързахте на цирка на едни полупомияри-зевзеци. И то зевзеци - помилуй боже господи и ти, света майко! - зевзеци именно от Враца, най-лошото място от всичките вселени на завит в трева и кокаинови облаци мозък.
    Всичко това определя Хр.иванов, М.манолова. нинова и ДПС не просто като полезни, но като свръхполезни идиоти за целите на Москва. Всички ние по този начин допускаме на власт определена малка групичка тайни и явни чужди агенти, назначавани самолично от един човек - радев, и самоназначаващи се впоследствие. Всички ние по този начин доброволно се отказваме от ползването на милиарди и милиарди парични масиви левове и евро, за своя лична изгода, разбира се, но понякога и за обществено добро.
    Е така просто. Ха. Изумление.
    Гладен съм.

    Нередност?
  • 3
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski
    • + 1

    Много добра публикация! Ето такива дабати трябва да има по-често и те да станат принцип на работа в новото НС.

    Нередност?
  • 4
    ssto avatar :-|

    Има доста елегантен и бърз правен метод за отстраняването на главния прокурор.
    Подчертавам ПРАВЕН, в рамките на закона, за да не се правят спекулации.

    Нередност?
Нов коментар