🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Може ли държавата въобще да купи хеликоптери

Има пари, има нужда и въпреки това години наред България просто не може да създаде система за въздушно спасяване

Създаването на HEMS система в България не е на дневен ред пред управляващите
Създаването на HEMS система в България не е на дневен ред пред управляващите
Създаването на HEMS система в България не е на дневен ред пред управляващите    ©  Велко Ангелов
Създаването на HEMS система в България не е на дневен ред пред управляващите    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Осемнадесет часа в планината. Представете си да прекарате толкова време навън дори в града. А сега си помислете как са се чувствали онези 40 човека-доброволци, които са бродили в Пирин почти цяло денонощие, за да открият двама загинали туристи.

Това време е можело да бъде съкратено многократно, и мнозина спасители - пощадени, ако България имаше въздушно спасяване. И то не от военен хеликоптер, а специализиран за HEMS (Helicopter Emergency Medical Service), какъвто в България все още няма. "Ние много разчитахме на помощ от въздуха, но такава ни беше отказана", споделиха в ефира на bTV спасителите. За сравнение - на 30 декември друг турист, ранен в планината над Банско,бива спасен с частен хеликоптер и транспортиран от мястото на инцидента до стадиона в града за около 10 минути.

Време е за малко трудни въпроси. Идеи за въздушна помощ има от години. Пари поне за един хеликоптер имаше отдавна. Пари за повече има сега. Но въздушна помощ просто няма. Не искаме да сме лоши пророци, но скоро няма и да има.

Обществените поръчки за закупуването на медицински хеликоптери по Плана за възстановяване претърпяха абсолютен неуспех. Неуспешен беше и опитът за наемане на медицинска машина. А най-изненадващо създадената преди няколко месеца държавна фирма "България Хели Мед Сървиз" се очаква да бъде закрита по предложение на Министъра на транспорта.

Защо България като държава се оказва толкова некадърна, че дори с парите в ръка отново не може да сглоби услуга, която работи във всички останали държави в ЕС? Това вече не е просто въпрос на корупция или нехайство. Това е въпрос, който удря в същината на държавността. Способна ли е машината, която управлява тази държава, да изпълни нещо толкова елементарно, като това да копира работещ модел, да използва парите, дадени ѝ от ЕС за целта и да задейства въздушна система за спасяване, която да спести на стотици доброволци хиляди часове в планината? Бюрокрация има навсякъде, но нейната идея не е да убива смисъла от съществуването на държавата.

Това, нека не забравяме, е същата тази държава, която плати милиарди за самолети, които предстои да пристигнат. Същата тази държава, която строи пътища, които се разпадат при първия сняг и която не може да накара дори собствената си тол-система да работи ефективно.

В нея е напълно в реда на нещата "случайно минаващ" частен хеликоптер да спасява хора, защото други няма. В крайна сметка от държава, която беше делегирала цяла граница на една частна фирма, вероятно не може да се очаква кой знае колко повече.

Все още няма коментари
Нов коментар