🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Въздушна спешна помощ в България ще има най-рано в началото на лятото

Словашка и белгийска компании са кандидатите в обществената поръчка за "сух лизинг" на медицински хеликоптер с прогнозна цена от 1.7 млн. евро

Пресконференцията на "България Хели Мед Сървиз": Георги Гвоздейков - директор, Георги Клисурски - председател на съвета на директорите, Васил Вълков - пилот инструктор и директор "Летателна експлоатация"
Пресконференцията на "България Хели Мед Сървиз": Георги Гвоздейков - директор, Георги Клисурски - председател на съвета на директорите, Васил Вълков - пилот инструктор и директор "Летателна експлоатация"
Пресконференцията на "България Хели Мед Сървиз": Георги Гвоздейков - директор, Георги Клисурски - председател на съвета на директорите, Васил Вълков - пилот инструктор и директор "Летателна експлоатация"    ©  Цветелина Белутова
Пресконференцията на "България Хели Мед Сървиз": Георги Гвоздейков - директор, Георги Клисурски - председател на съвета на директорите, Васил Вълков - пилот инструктор и директор "Летателна експлоатация"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • До месец държавната "Хели Мед Сървиз" трябва да реши с кой от кандидатите да сключи договор - словашката "Еър транспорт трейдинг" или белгийската "Хеливенчър ФТО".
  • Ясни са вече структурата и съставът на дружеството, което трябва да разива въздушната спешна помощ.
  • Въпросът за закриването му и прехвърлянето на дейноста към Държавния авиационен оператор още е в режим на обществено обсъждане, но има становища за запазването му.

България има шанс да се сдобие с медицински хеликоптер под наем и да започне да развива въздушна спасителна служба най-рано в началото на лятото. Работата по изграждането на т.нар. HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) едва сега започва, но все пак първата крачка е в процес - в обществената поръчка за спасителен хеликоптер под наем (т.нар. "сух лизинг") този път има подадени оферти от две компании - една словашка и една белгийска. Това стана ясно на префконференция на държавната фирма "България Хели Мед Сървиз" днес. На нея бе представен още съставът и дейността на дружеството, както и извършените до момента от нея дейности по изграждане на HEMS.

Темата за липсващата въздушна спешна помощ в България остава актуална след провала на двете обществени поръчки за медицински хеликоптери и решението (във фаза на обществено обсъждане) "България Хели Мед Сървиз" всъщност да бъде закрита. Държавната компания бе създадена неотдавна - по време на кабинета "Петков", с идея да изгради и осъществява дейността по HEMS. Сега служебният кабинет обаче смята, че дейността й трябва да се поеме от Държавния авиационен оператор (ДАО или бившия "Авиоотряд 28".).

"Искаме да покажем на обществеността, че структурата, която трябва да оперира с HEMS, съществува. Ако някой утре реши да закрие "България Хели Мед Сървиз", това означава свършеното дотук да бъде изхвърлено, да се започне всичко от начало и индикативните дати за старт на дейност по HEMS да се изместят още по-далеч във времето", посочи изпълнителният директор на дружеството Георги Гвоздейков.

Двама кандидати за "сух лизинг"

Срокът за кандидатстване в търга за наем на един медицински хеликоптер за нуждите на HEMS, която беше обявена в средата на декември, приключи във вторник. Това бе втората поръчка, която държавното дружество "България Хели Мед Сървиз" обяви, след като на първата не се яви нито един кандидат. Сега оферти са подали

две дружества - словашкото "Еър транспорт трейдинг" и белгийското "Хеливенчър ФТО". Прогнозната стойност на поръчката е 1.7 млн. евро и макар цените в офертите още да не са ясни, според Гвоздейков този път няма причина те да са с по-висока от прогнозната цена.

Всъщност причината на предходната обществена поръчка да не се яви нито един кандидат според Гвоздейков е била не цената, а завишените технически изисквания и условието за това колко годишен да е хеликоптерът.

Според него решението за закриване на дружеството е повлияло и върхи сегашния търг и заради това има само двама кандидати по нея.

Така или иначе комисията вече работи по оценката за допустимост на двете фирми, подали оферти. А "в рамките на месец (до 17 февруари) трябва да има избран изпълнител, съгласно заповед, която съм издал за работата на комисията", поясни Гвоздейков на днешната пресконференция. "Вярвам, че ще се справим и че ще успеем да доставим хеликоптера, както и да получим лиценз, за да започнем да осъществяваме дейността по въздушна помощ в България", заяви още той.

Междувременно решението за откриване на новия търг бе атакувано пред КЗК на 11 януари от дружество с име "Уикилинк" ООД , което е поискало и временна мярка за спиране на процедурата. Жалбата му обаче е подадена извън допустимия по закон срок от 10 дни след обявяване на поръчката (16 декември 2022).

Според справка в Търговски регистър "Уикилинк" е с капитал 200 лева. Собственост е на трима французи (Дидие Мулен, Венсен Тебо и Франсоа Букийон) и българката Александра Талева-Льомоан. Фирмата е създадена през 2013 г от Стив Емануел Жулиен Льомоан, а основната и дейност е отдаване на аудио-визуална техника под наем, техническо обезпечение на семинари и други събития, търговия със стоки и услуги, търговско представителство, посредничество. Причината за интересна на компанията към търга остава неясна.

Надеждна или ненадеждна е "България Хели Мед Сървиз"

Предложението за закриването на "България Хели Мед Сървиз" в момента е във фаза на обществено обсъждане.

То е инициатива на действащия служебен министър на транспорта Христо Алексиев и бе публикувано на 23 декември в портала за обществени консултации към Министерски съвет. Срокът за изразяване на становища изтича на 23 януари. Вече има постъпили такива и в по-голямата си част те съдържат аргументи в посока на запазване на съществуващата държавна структура.

На пресконференцията бе официално представен и целия вече завършен състав на дружеството (административен и пилотски). Според Георги Гвоздейков така е била изпълнена най-трудната задача по институционализирането на държавната фирма - изграждането на качествен екип.

Следващите задачи са успешното сключване на договор за експлоатация и "сух лизинг" на медицински хеликоптер, за да може дружеството да получи и лиценз за авиационен оператор на дейности по HEMS.

Това е и основната разлика между "България Хели Мед Сървиз" и Държавния авиационен оператор. По регламент и съгласно действащото законодателство, тази дейност може да бъде изпълнявана от оператор, който е регистриран по Търговския закон. ДАО не разполага със свидетелство за авиационен оператор, тъй като не отговаря на изискванията на чл. 64 от Закона за гражданското въздухоплаване (ЗГВ). То е юридическо лице, второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на транспорта и съобщенията, а не юридическо лице, регистрирано по Търговския закон.

Обратната теза за възможността тази дейност да бъде изпълнявана от бившия "Авиоотряд 28" защити пък действащият директор на ДАО Златко Златев в свое интервю за bTV. В него той посочи, че в ДАО има подготвени пилоти, които могат почти веднага след минимално обучение да започнат работа на медицинските хеликоптер, а ръководеното от него дружество е готово и може да изпълнява дейността по HEMS.

Липсващата в България въздушна помощ

Наемането на един хеликоптер ще е само началото на целия труден процес по изграждане на HEMS в България, който трябва да обхване редица структури. Приблизително четири месеца ще са необходими след сключването на договор за "сух лизинг" за обучение на пилотите на типа вертолет, за подаване на заявление за получаване на лиценз за HEMS и за фактическото му издаване и въвеждане в експлоатация.

"Системата HEMS е ефективна тогава, когато има приемащи болници за пострадалите пациенти, защото ние можем да ги транспортираме, но ако няма кой да ги приеме, нищо няма да работи", посочи днес Гвоздейков.

Изграждането на нови и лицензирането на вече съществуващи площадки към болниците също е част от процеса по осъществяването на дейността и също трябва да започне веднага, за да е възможно изобщо спасяването на човешки животи.

Утре (четвъртък) изтича и крайният срок за договаряне с единствения кандидат по обществената поръчка на Министерство на здравеопазването за доставка на 6 медицински хеликоптера - италианската компания Leonardo.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    santa_claus avatar :-|
    Santa Claus

    Един изпълнителен директор по-малко - няма лошо, закривай. И пилоти наели даже да хрантутят, с какво карат - компютърни симулатори ли?

    Нередност?
Нов коментар