🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Въздушната помощ в България: все по-необходима и все по-неосъществима

Решение за закриване на държавната "България Хели Мед Сървиз" отдалечава възможността от създаване на система с хеликоптери линейки в България

Системата по HEMS e съвкупност от координация и действия на множество институции и звена, които следва да функционират в синхрон
Системата по HEMS e съвкупност от координация и действия на множество институции и звена, които следва да функционират в синхрон
Системата по HEMS e съвкупност от координация и действия на множество институции и звена, които следва да функционират в синхрон    ©  Велко Ангелов
Системата по HEMS e съвкупност от координация и действия на множество институции и звена, които следва да функционират в синхрон    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Правителството реши да закрие създадената през миналата година държавна фирма "България Хели Мед Сървиз"
  • Функциите на спешна помощ с хеликоптери се прехвърлят към Държавния авиационен оператор - бившия "Авиоотряд 28"
  • Това ще забави въздушните линейки и създава нови административни рискове пред системата

По всичко личи, че въздушна спешна помощ в България скоро няма да има. Причините за това са много, но все институционални. Като започнем от драматичните колебания за това кой трябва да осъществява хеликоптерната помощ (HEMS), преминем през това как ще заработи и функционира системата през всичките й звена и приключим с това, как и къде ще се обучават кадрите за изпълнението на спешни спасителни задачи.

Всъщност процесите по изграждането на системата са много повече от закупуването на така наречените "въздушни линейки". С тях обаче можеше да бъде поставено началото на липсващата повече от десет години адекватна спешна помощ за българските граждани. А нуждата от нея е напълно ясна и очевидна. Само за последните няколко дни спешни спасителни полети за хора, нуждаещи се от неотложна здравна помощ (като родилка и деца) бяха извършени от военния самолет "Спартан". В началото на годината пък военни хеликоптери направиха няколко операции за пострадали в планината хора.

Тези случаи обаче или остават незабелязани от управляващите или пък не са достатъчно ярки, за да ги накарат наистина да предприемат конкретни и адекватни действия в посока изграждане на HEMS в България, която е единствената страна в Европа без спешна помощ по въздух. Само за пример, съседна Румъния, изпрати 6 от своите 14 хеликоптера, за да помогне на своите граждани, които пострадаха в катастрофа в България през далечната вече 2014 г.

И ако предположим, че политическата воля за изграждането на системата е налице, то всичко трябваше да започне от въпроса коя ще е организацията, която ще осъществява тази дейност и кои ще са организациите, които ще се ползват от услугите на хеликоптерите - Планинска спасителна служба, Министерство на здравеопазването, Български червен кръст, Гражданска защита или друга?

За съжаление държавата се провали още на първата стъпка - след като миналото лято бе създадено държавно дружество "България Хели Мед Сървиз", тази седмица служебният кабинет реши да го закрие.

Краят "България Хели Мед Сървиз"

Проектът за прекратяване дейността на държавното дружество "България Хели Мед Сървиз" и прехвърлянето ѝ към Държавния авиационен оператор (ДАО - бившия "Авиоотряд 28") беше публикуван за обществено обсъждане още на 23 декември 2022 г., по предложение на служебния министър на транспорта Христо Алексиев. За "Капитал" тогава изпълнителният директор на "България Хели Мед Сървиз" Георги Гвоздейков посочи, че това е пълна изненада за него и екипът му, а по късно, на специален брифинг през месец януари се опита да обясни на обществото каква всъщност е функцията и дейността на управляваното от него дружество, както и да даде информация за това какво е свършило то за седемте си месеца работа.

Също толкова изненадан Гвоздейков е и от днешното прието вече на днешното заседание на МС решение за прехвърляне на цялата дейност по HEMS към Държавния авиационен оператор и закриването на "България Хели Мед Сървиз". "Одобрено е възлагане на Държавния авиационен оператор да извършва услуга от общ икономически интерес - полети за осигуряване на въздушен транспорт за нуждите на спешната медицинска помощ", е записано в съобщението от заседанието днес. А за "Капитал" Георги Клисурски, който е председател на Съвета на директорите на "България Хели Мед" посочи, че точката е поставена в дневния ред на заседанието късно снощи.

Това всъщност се случи след доклад на министър Алексиев, в който се твърди, че "изминалите месеци от създаването на търговското дружество "България Хели Мед Сървиз" ЕАД, на когото е възложено извършването на услуга от общ икономически интерес - полети за осигуряване на въздушен транспорт за нуждите на спешната медицинска помощ, не дават оптимистична перспектива за реализацията на този изключително важен за държавата и обществото проект".

В подкрепа на тезата на министър Алексиев се обяви и действащия директор на ДАО - ген. Златко Златев, който поясни, че ръководената от него служба има правото и капацитета да осъществява дейността по спешна медицинска помощ.

В получените 10 становища от различни организации и експерти обаче няма нито едно, което да изразява подкрепа за необходимостта, възможността и законността (съгласно действащите Регламенти на ЕС за авиационните оператори) на прехвърлянето на дейността към ДАО. "С така представеното тук и като се позовавам на всички регулации за гражданска авиация в Европа, силно се надявам министъра на транспорта и съобщенията да оттегли и не внася за приемане в Министерския съвет проекта на постановление" е посочено в становищата на експерти. Нито едно от предложенията обаче не е прието, а мотивите към това са записани в справката за отразяване на приетите предложения.

Новото решение

С приетите от служебния кабинет промени се предвижда "ДАО да извършва услуга от общ икономически интерес - полети за осигуряване на въздушен транспорт за нуждите на спешната медицинска помощ". "Целта на предлагания проект е трайно и устойчиво решаване на въпроса за осигуряване на въздушен транспорт за нуждите на спешната медицинска помощ, организирана от държавата", е записано още в съобщението.

Това преструктуриране на ДАО обаче ще отнеме още време и отново ще забави достатъчно дълго липсваща въздушна помощ. Ще се забави и осигуряването на една машина под наем до пристигането на новите по обявената обществена поръчка на здравното министерство за 6 нови хеликоптера. Това е така, защото тя беше обявена от "България Хели Мед", което сега се закрива.

"Предполагам, че сега тя трябва да бъде прекратена и обявена наново от новият оператор", посочи за "Капитал" Георги Клисурски. Това несъмнено връща в начална фаза голяма част от извършените вече (макар и не много успешни) действия поне по наем на хеликоптер, който да функционира до идването на първия нов.

Въпреки това Министерски съвет е убеден, че "ДАО е съществуващ авиационен оператор, който притежава развита структура в административно, организационно и логистично отношение. Операторът е със сериозен дългогодишен опит в безопасната летателна експлоатация на различни типове въздухоплавателни средства".

Но все пак за изпълнение на дейността, ДАО следва да получи свидетелство за авиационен оператор и SPA.HEMS одобрение, издадено от главния директор на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация. Това обаче също ще отнеме време.

Как ще бъде изградена на практика структурата в ДАО също не е ясно. По темата единствено мнение изказа директорът на бившия авиоотряд Златко Златев, който посочи, че ще бъде създадена дирекция, която ще бъде оглавена от настоящия изпълнителен директор на "България Хели Мед" Георги Гвоздейков. "Няма да поема този пост, защото нито съм получавал предложение, нито ще приема такова", каза за "Капитал" Гвоздейков.

Старите поръчки

На този етап по всичко изглежда, че Министерство на здравеопазването ще успее да приключи процедурата по пряко договаряне на медицински хеликоптери с италианската компания "Леонардо". Съдът потвърди определението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която преди отхвърли жалбата на американската компания "Бел Текстрон".

"Леонардо" беше единствен участник по процедурата за закупуване на 6 хеликоптера, средствата за които са по Плана за възстановяване. Офертата ѝ обаче надвишаваше заложената прогнозна стойност от 135,6 млн. лв. и затова здравното ведомство пристъпи към пряко договаряне, като запази финансовите параметри от предходната процедура, но предвиди опция за национално съфинансиране. Така първият хеликоптер трябва да бъде в България на 15 декември тази година, а останалите - до 2025 г.

Процедурата обаче за наем на хеликоптер (сух лизинг) на "България Хели Мед" е под въпрос. От една страна заради закриването на държавното дружество, а от друга - защото се обжалва от фирма-фантом "Уилинк" ООД, която е с предмет на дейност отдаване на аудио-визуална техника под наем, техническо обезпечение на семинари и други събития и капитал от 200 лв.

От Министерство на транспорта не отговориха на "Капитал" на въпросите, свързани с тази поръчка.

Системната грешка

"Има две основни условия, които трябва да бъдат изпълнени, за да може да съществува система по "HEMS", посочи пред "Капитал" Георги Клисурски. Преди да заеме поста в "България Хели Мед Сървиз" Клисурски беше съветник на Асен Василев като министър на финансите в първия служебен кабинет на Стефан Янев.

Първото условие според него е ефективно сътрудничество и координация между всички институции и участници в системата. "Моите лични опасения са, че нито една от институциите не е подготвена добре, няма необходимата експертиза и не осъзнава сложността на процеса по осъществяване на въздушна спешна помощ", каза той.

Второто условие той нарече "политическо лидерство" и го дефинира с поемането на отговорност от политически отговорни лица, които трябва да бъдат гарант за това, че тази система всъщност ще се реализира. "Липсва такава отговорност на държавно ниво", посочи Клисурски.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_
    • - 1
    • + 1

    Днес чух, че помощта с хеликоптери щяла да бъде безплатна и достъпна за всеки. Откъде-накъде? За всеки хахо, изгубил се в гората ще се праща хеликоптер. В чужбина туристите си правят застраховки, които да покриват тези разходи, а не да ги плаща държавата

    Нередност?
Нов коментар