🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дългото сбогуване на западните фирми с Русия

За девет месеца от началото на войната по-малко от 10% от фирмите, регистрирани в ЕС и G7, са приключили продажбата на поне едно руско дъщерно дружество

Медийният разказ за масово изтегляне от Русия не се потвърждава от данните.
Медийният разказ за масово изтегляне от Русия не се потвърждава от данните.
Медийният разказ за масово изтегляне от Русия не се потвърждава от данните.    ©  Ssss
Медийният разказ за масово изтегляне от Русия не се потвърждава от данните.    ©  Ssss
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Симон Евенет, преподавател по икономика в университета в Сен Гален, и Николо Пизани, преподавател по международен бизнес в Международния институт за развитие на управлението в Лозана, в статия за Project Syndicate

Последствията от руската инвазия в Украйна все още отекват в заседателните зали на корпорациите по света. Тъй като устойчивият мир и геополитическата стабилност вече не могат да се приемат за даденост, международните стратегии на много бизнеси започнаха да се разрушават. Западните правителства - повлияни сега повече от структурите на националната сигурност, настояват местните фирми да се отделят от автократичните режими.

Ужасяващата и непредизвикана война на Русия е тест за желанието на бизнеса да свие трансграничните връзки, които се задълбочиха след падането на Берлинската стена. ЕС и страните от Г-7 бяха първите, които наложиха санкции на Русия, а западните компании с дъщерни дружества в Русия бяха подложени на значителен натиск да се изтеглят.

В наскоро публикувано изследване потърсихме отговор до каква степен западните фирми всъщност се отказаха от руските си филиали през първите 9 месеца на войната и какъв беше търговският отпечатък на напускащите спрямо оставащите.

Не знаехме какво да очакваме. Медийният разказ за масово изтегляне от Русия предполагаше да установим широко освобождаване от западни инвестиции. Използвахме високо ценената база данни ORBIS, за да идентифицираме опериращи в Русия дъщерни дружества на фирми, регистрирани в страни, които участват в санкциите. Съсредоточихме се върху окончателно изтегляне, а не върху временно спиране на дейност, което предполага, че фирмата все още има важни задължения към местните заинтересовани страни, като плащане на данъци, трудови договори или взаимоотношения с доставчици.

Основната ни констатация е, че до края на ноември 2022 г. само 8.5% от фирмите, регистрирани в ЕС и G7, са приключили продажбата на поне едно дъщерно дружество в Русия. Но в зависимост от това как се използват и тълкуват публичните данни на компаниите, оценките в диапазона от 5-13% са защитими. Открихме също така, че напускащите фирми имат тенденция за по-ниска рентабилност от тези, които остават. Степента на излизане варира в различните страни. Например, докато 15.8% от фирмите в САЩ са напуснали до края на ноември 2022 г., само 5.3% от фирмите в Германия са го направили.

Тези констатации повдигат сериозни въпроси за бизнес ръководители, политици и анализатори. Първият се отнася до желанието на западния бизнес да прекъсне връзките си с икономиката на Русия, чиято стойност е 1.7 трилиона долара. Въпреки че сега Русия е международен парий, не е задължително тя да остане завинаги там. Изкушението да се прави бизнес в 11-ата по големина икономика в света не изчезва.

Преди да осъдим която и да било фирма за протакане, струва си да си припомним, че продажбата на бизнес е изпълнена с клопки и забавяния дори в най-добрите времена. Руското правителство предприе активни мерки, за да попречи или дори да предотврати продажбата на чуждестранни компании. Например президентските укази между август и октомври 2022 г. правят технически невъзможно няколко чуждестранни компании да завършат продажбите си. Указът от октомври забранява на 45 чуждестранни банки да се разпореждат със своите руски активи без личното одобрение на президента Путин. Всяка справедлива оценка трябва да отчита тези усложнения.

В същото време фактът, че повече фирми не са се оттеглили, предполага, че наред с моралния аргумент техните ръководства претеглят други важни съображения. Остава да се види дали моралният аргумент може да бъде укрепен, за да отмени тези съображения.

Но най-големият въпрос е: до каква степен корпоративните ръководители наистина са съгласни със западните политици за отделянето от автократичните режими. Изглежда, че има несъответствие между това, което политиците искат, и това, което бизнесът всъщност може да направи, когато става въпрос за бързо освобождаване от инвестиции, без да понася огромни загуби.

Докато руската агресия навлиза във втората си година и докато човешките и икономическите жертви продължават да нарастват, всички очи ще останат насочени към Източна Европа. Но търговските и морални последици от войната и вкорененото геополитическо съперничество, което тя предвещава, ще се усетят много по-широко.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    qgb06646880 avatar :-|
    qgb06646880
    • + 4

    Тоест, организираният "медиен разказ" за уж масово изтегляне на фирми от Русия се оказа нищо повече от поредната западна пропаганда и дезинформация ...
    Толкова за "независимите" западни медии ...

    Нередност?
  • 2
    pulsix avatar :-|
    Pulia Sixova

    Полезна публикация! Напълно съм съгласен с автора. Прочетете още по темата на https://novini247.com/

    Нередност?
Нов коментар