🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как генеративният изкуствен интелект ще промени продажбите

Системите ще се превърнат в незаменим дигитален асистент на всеки служител и директор в тази сфера

Продажбите са на път да се превърнат във водещ потребител на услугите на генеративния изкуствен интелект
Продажбите са на път да се превърнат във водещ потребител на услугите на генеративния изкуствен интелект
Продажбите са на път да се превърнат във водещ потребител на услугите на генеративния изкуствен интелект    ©  Reuters
Продажбите са на път да се превърнат във водещ потребител на услугите на генеративния изкуствен интелект    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Прабхакант Синха, съосновател на фирмата за глобални професионални услуги ZS,

Арун Шастри, ръководител на отдела по изкуствен интелект в ZS, и

Сали И. Лоримър, директор в ZS, в анализ за Harvard Business Review

Наскоро Microsoft произведе мощен оръдеен залп с пускането на Viva Sales, апликация с технология за генеративен изкуствен интелект, създадена да помага на служителите и директорите в продажбите при изготвянето на специализирани имейли за клиентите, при получаването на допълнителна информация за клиентите и изгледите на пазара и при създаването на препоръки и подсещания за дадена дейност. Малко след това компанията Salesforce пусна Einstein GPT.

Сега продажбите са на път да се превърнат във водещ потребител на услугите на генеративния ИИ. А очакванията са, че захранваните от изкуствен интелект системи ще се превърнат в незаменим дигитален асистент на всеки служител и директор в тази сфера.

Но за да се осъзнае истинският потенциал на тази технология, трябва да се превъзмогнат някои пречки и предизвикателства. Генеративният ИИ трябва ненатрапчиво да бъде включен в процеса на продажбите, така че екипите естествено да интегрират неговите способности в работата си. Генеративният изкуствен интелект понякога стига до грешни, пристрастни или непоследователни заключения. Въпреки че публично достъпните модели са ценни, истинската стойност за компаниите идва, когато моделите са настроени за специфичните данни и контекст на всяка фирма. Това може да бъде скъпо и ще изисква конкретна експертиза, включително на хора със съществени познания за изкуствения интелект и продажбите. - така че как компаниите да получат ползите, без да пропиляват излишна енергия.

Какво е възможно

Преди да стигнем до "как", нека видим какво може да направи изкуственият интелект за фирмите в сферата на продажбите.

Намаляване на административното бреме. Почти всяка компания, с която говорихме, страда от постепенното увеличаване на административната работа с времето. С нарастване на продажбите се покачва нуждата от документация, одобрения и обратна връзка. Генеративният изкуствен интелект може да намали административното бреме, като помогне с писането на имейли, отговори на запитвания и организирането на бележки.

Помощ във взаимодействието с клиентите. Помогнали сме на много компании да използват захранвани от изкуствен интелект системи, които препоръчват персонализирано съдържание и продуктови оферти, като представляват най-добрия канал за свързване с клиентите. Препоръките се базират на данни за предпочитанията и поведението на клиентите, както и на минала комуникация с тях. Служителите в продажбите могат да приема или да отхвърлят препоръките или да оценят качеството им, за да подобрят алгоритмите на технологията. С въвеждането на генеративния ИИ моделите могат да произвеждат по-добри препоръки. Освен това екипите могат да си сътрудничат със системата, за да подобрят препоръките в реално време. Един интерактивен интерфейс би могъл да улесни комуникацията, като купувачът бъде част от диалога.

Истинската стойност за компаниите идва, когато моделите са настроени за специфичните данни и контекст на всяка фирма.

Асистиране на директорите. Директорите в сферата прекарват много време в проучване на доклади и данни за ефективността на продажбите. Чрез генеративния ИИ системите за доклад и отчет могат да станат още по-точни и с поглед напред. Директорите могат да поставят въпроси, за да разберат как да помогнат на служителите си да подобрят своята работа и как да ги мотивират по-добре. Дейности по планирането, които обикновено отнемат седмици, ще мога да бъда извършвани за един час, докато директорите комуникират със системата, за да откриват възможности, формулират ключови стратегии и решават как да разпределят усилията между клиентите, продуктите и дейностите.

Пътешествие към стойността

Генеративният изкуствен интелект е относително нов и бързо еволюира. Има обаче недостиг на професионалисти, които да дефинират неговата роля, за трениране и настройване на моделите и за развиване и въвеждане в експлоатация на апликациите. Трябва да намерим начин да преодоляваме предизвикателствата, бързо да осъзнаваме стойността и да произвеждаме резултати, докато държим разходите под контрол.

Да се справяме с неточностите. ChatGPT и неговите конкуренти понякога дават неточни отговори или стигат до грешните заключения. Задаваш същия въпрос два пъти и получаваш различни отговори. Потребителите трябва да знаят кога и как да използват тази технология. Трябва да започнем с високи, но реалистични очаквания. Има изкуство на задаване на въпроси и на осигуряване на разяснителни команди, за да се подобрят отговорите. Компаниите трябва да научат това чрез обучение и споделяне на най-добрите практики. Отговорите на изкуствения интелект в рисков контекст трябва да бъдат сверявани от човек.

Бързо осъзнаване на стойността. С нарастването на възможностите на тази технология може да стане възможно да започнем да осъзнаваме стойността за седмици вместо за месеци. Една от стратегиите за бързи резултати е да интегрираме тези способности в съществуващите системи за продажби. Например генеративният ИИ може да подобри механизмите, които използват екипите, за да пишат имейли или за да правят презентации. Може също така да се подобри качеството на създадените от изкуствения интелект предложения чрез включването на данни за настроенията на потребителите.

Отговорите на изкуствения интелект в рисков контекст трябва да бъдат сверявани от човек.

Произвеждане на резултати, докато контролираме разходите. Изгледите за успех са по-големи, когато усилията за вкарването на изкуствения интелект в продажбите се водят от човек, който разбира и е уважаван от техническите експерти, както и от членовете на екипите по продажбите. Като "говори" и двата езика, той може да спомогне за създаването на специфични решения, които са полезни за продажбите, а също така са устойчиви в по-дълъг период от време. Ключовите стъпки включват прототипи, тестове и итерация въз основа на предложенията на група от потребители, които осигуряват поглед върху ефективността на системата, стойността и плановете за въвеждане в експлоатация.

Дали ИИ е помощ или заместител на служителите в продажбите?

Ние очакваме захранваните от изкуствения интелект технологии бързо да станат дигитален асистент на всеки служител и директор в продажбите. Изкуственият интелект вече прави услугите за комуникация с клиента по-ефективни. Клиентите все повече използват дигиталните технологии, за да проучват сами продуктите и услугите. Дори в комплексните продажби дигиталните технологии играят все по-значима роля, поемайки задачи като приоритизиране, споделяне на информация за продукта и пласмент. Дигиталните продажби продължават да поемат все повече задачи, които извършваха служителите в сферата на продажбите, особено при познатите покупки.

Но новите и сложни продажби все още изискват участието на служители, които да могат да идентифицират явните и латентните нужди, да измислят решения и да навигират сложния процес на купуването. Да, изкуственият интелект ще поема задачи от екипите и ще намалява тяхната роля дори повече при комплексни ситуации. В същото време компаниите, които продават такива технологии, ще създават голям потенциал за продажби, за да уловят настъпващите огромни и сложни възможности.

Все още няма коментари
Нов коментар