Как компаниите експериментират с услуги, подобни на ChatGPT

С течение на времето този подход може да донесе дивиденти

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Всеки отчетен сезон идва с нови популярни думи. Докато компаниите подготвят финансовите си резултати за последното тримесечие, една определена фраза със сигурност ще се изговори от много шефове - генеративен изкуствен интелект (AI). Откакто ChatGPT, AI събеседник, започна да смайва света, шефовете започнаха да се захласват по потенциала на генеративния AI за повишаване на производителността. Застрахователят Zurich вече използва персонализирана версия на ChatGPT, за да опрости дългите заявления за обезщетения. Производителят на играчки Mattel проектира нови играчки, използвайки DALL-E, друг инструмент, който изработва изображения на базата на текстови запитвания. Биотех компанията Absci използва новото чудо, за да подпомогне разработването на терапевтични антитела. Много други фирми потапят пръсти в непознатите води.

Иновативна вълна

Производителите в икономиката на знанието обхванаха в по-голяма степен иновативната вълна. Microsoft обяви редица актуализации, които ще позволят на служителите да се освободят от задачи - от писането на имейли и обобщаване на документи до писането на компютърен код. "Все едно работиш в кучешки години" - така Ерик Бойд, AI ръководител на отдела за облачни изследвания на технологичния гигант, описва забързания график за пускане на нови продукти на компанията. Техният конкурент Google също подобрява своя набор от инструменти, както и Adobe, Salesforce и Bloomberg, създатели на софтуер съответно за творци, търговци и финансисти. Стартъпи като Harvey, подобен на ChatGPT правен асистент, и Jasper, помощно средство за писане, се появяват бързо.

Въпреки всичките експерименти, компаниите все още не са сигурни как да се възползват от новооткритите възможности на изкуствения интелект. Според Бойд повечете от тях или подценяват, или надценяват възможностите на технологията. Полагат се усилия да се определи кои длъжности са най-добрите кандидати за преоткриване. Проучване, публикувано от OpenAI, организацията, стояща зад ChatGPT и DALL-E, разгледа дела на задачите в рамките на дадена професия, който може да бъде ускорен поне наполовина, използвайки новата технология. Начело на списъка бяха професии, включващи голямо количество рутинно писане, пресмятане на числа или компютърно програмиране - например помощник-юристи, финансови анализатори и уебдизайнери.

Малко вероятно е скоро фирмите да се откажат изцяло от тези професии. Генеративният AI може да свърши добра работа при изготвянето на първоначалните проекти, но разчита на хората да му дават насоки и да оценяват резултатите. Показателно е, че Microsoft нарича новия си пакет от инструмент "ко-пилоти". В книгата "Improptu" на Рийд Хофман, съосновател на социалната мрежа за професионалисти LinkedIn, авторът съветва потребителите да се отнасят към ChatGPT и други "като към младши научен асистент" (книгата е била написана с помощта на бот).

Различни препятствия

Нещо повече, тъй като програмистите, търговците и други служители стават все по-продуктивни, все още има малко доказателства, че компаниите искат по-малко от тези служители, твърди Майкъл Чуи от консултантската фирма McKinsey. Софтуерът може в крайна сметка да "изяде света", както предсказва един рисков капиталист, но засега той само гризе в краищата. И повечете компании със сигурност ще изберат повече продажби, отколкото по-малко търговци.

И все пак пред фирмите, желаещи да използват генеративния AI, стоят различни препятствия. Като начало, много компании ще трябва да преосмислят ролята на младшия персонал, който трябва да бъде обучен, а не само да се натоварва. Извличането на максимална полза от генеративния AI може да се окаже трудно за фирмите, използващи тромави стари IT системи и разпръснати набори от данни. От друга страна, големите езикови модели, като тези, задвижващи ChatGPT, са по-добри в работата с неструктурирани бази дании, отколкото по-ранните видове AI, казва Рой Сингх от консултантската фирма Bain, сключила партньорство с OpenAI.

Други резерви могат да забавят възприемането. Компаниите имат много по-висока летва от потребителите стане ли въпрос за възприемане на нови технологии, отбелязва Уил Гранис, главен технолог в отдела за облачни изчисления на Google. Едно от опасенията е свързано със защитата на поверителни или чувствителни данни, опасение, което накара компании от банката JPMogna Chase до отбранителния изпълнител Northrop Grumman да забранят на персонала да използва ChatGPT на работните си места. Zurich не позволява личната информация на клиентите да бъде въвеждана в инструмента ѝ.

По-голям проблем е надеждността. Подобните на ChatGPT инструменти могат да предоставят правдоподобна, но невярна информация, процес, евфемистично наречен "халюцинация". Това може да не е проблем при измислянето на рекламен материал, но е фатален недостатък в други дейности. "Не можете да направите приблизителен дизайн на самолетно крило", отбелязва Майк Хейли, научен ръководител на Autodesk, производител на инженерен софтуер. Хората също грешат. Разликата е, че инструментите с генеративен AI засега не обясняват нито тяхното мислене, нито признават нивото на тяхната увереност. Затова е трудно да им се доверим, ако залогът е голям.

Продуктивност за хората

Апетитът на шефовете към генеративния AI може да отслабне и заради нарастващите притеснения относно рисковете, които технологията създава за обществото, особено когато става все по-умна. Някои се боят от наплив на измами, дезинформация и компютърни вируси, генерирани от AI. Тези опасения подтикват правителствата към действия. Американското търговско министерство търси обществени мнения за това как да подходи към технологията. ЕС променя планиран законопроект за AI, за да обхване последните разработки. Засега Италия е забранила ChatGPT.

Последното опасение е, че въвеждането на интелигентни AI може да подкопае морала на служителите, ако те се притесняват за бъдещето си. Въпреки това досега служителите, изглежда, са сред най-ентусиазираните поддръжници на новата технология. От 12 хил. работници, анкетирани през януари от Fishbowl, приложението за мрежа на работното място, 43% са използвали инструменти като ChatGPT за задачи, свързани с работата - голяма част от тях без знанието на шефовете си. Този ентусиазъм предполага малко сълзи за загубата на задачи за сметка на изкуствения интелект. "Никой не отива в юридическия факултет, за да прекарва времето си в преглеждане на документи", казва Уинстън Уайнбърг, съосновател на Harvey. Това може да е достатъчно, за да насърчи компаниите да продължат да експериментират. Тъй като ръстът на производителността в богатите страни се забавя вече две десетилетия, това не би било лошо.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved