🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кьолн и културният код, който забравихме да разчетем

Германецът от смесен произход Карим Хаял за това защо сексуалните нападения над жени от мигранти можеха да се предвидят и как да не се повтарят

"Сигурни ли сме, че тези млади мъже разбират какво означава свободата в нашия контекст?", пита Карим Хаял.
"Сигурни ли сме, че тези млади мъже разбират какво означава свободата в нашия контекст?", пита Карим Хаял.
"Сигурни ли сме, че тези млади мъже разбират какво означава свободата в нашия контекст?", пита Карим Хаял.    ©  Wolfgang Rattay
"Сигурни ли сме, че тези млади мъже разбират какво означава свободата в нашия контекст?", пита Карим Хаял.    ©  Wolfgang Rattay
Сексуалните нападения над жени в новогодишната нощ в Кьолн и други германски градове оставиха дълбока следа в германското общество, която може да промени драматично общественото мнение и политиките към бежанците в страната. Предвид, че Германия досега даваше пример и водеше цяла Европа в посрещането на стотици хиляди хора, търсещи убежище от конфликтите в Близкия изток и Африка, атаките ще имат сериозен отзвук на целия континент.

Случилото се в новогодишната нощ и последвалите го разкрития за сексуален тормоз и нападения над жени, извършени от млади мигранти в други държави като Швеция, Норвегия и Великобритания, оставиха плашещ и висящ въпрос: "Защо не предвидихме, че това ще се случи?"

Карим Хаял е един от хората в Кьолн, които търсят отговора му активно през последните седмици.

Германец от смесен произход - майка му е германка, баща му е палестинец, в момента той работи с бежанци в лагер в Пулхайм, градче близо до Кьолн. Роден е в Германия, но е прекарал повече от 15 години от живота си в Близкия изток между Саудитска Арабия, Египет и Газа. Завършил е висшето си образование в Университета в Кьолн, където е специализирал история, политика и ислямски науки.

Разговаряхме с Хаял за ефектите от подценяването на междукултурните различия и как стъпването на пръсти около чувствителните въпроси, свързани с бежанците, може да изиграе лоша услуга на европейските общества.

Вие лично как се отнасяте към масовите сексуални нападения над жени в Кьолн и други германски градове в новогодишната нощ?

Със смесени чувства. От три месеца работя в бежански лагер, който се намира в спортна зала в Пулхайм, и виждам, че има известен наивитет в политиката към бежанците. Хората бъркат нуждата да се помогне с това, което действително може да се направи. Основният фокус е: "нещо трябва да се направи", но има твърде малко фокус върху познанието как това да бъде управлявано.

Например би било добре да има по-задълбочено културно знание, по-дълбоко разбиране на обществата, от които идват бежанците, на регионалните конфликти.

А такова липсва и тъкмо това видяхме в новогодишната нощ. Мисля, че с малко повече предвидливост можеше да се прогнозира, че това ще се случи. Ако имаш малко по-добро познание за Близкия изток, за исляма, за културата или за конфликтите, знаеш дали ще стане експлозия или не.

Един мой приятел направи интересен коментар, че само по идеята за свободата можеш да видиш разликите. Ако в западния контекст свободата означава свободата на словото, свободата да мислиш, да пътуваш, свободата на демокрацията, то това е уникален културен контекст. Сигурни ли сме, че тези млади мъже разбират какво означава свободата в нашия контекст или я разбират като това, че могат да правят каквото си искат?

По някакъв начин те са културно объркани, защото са поставени в култура, в която има много повече свобода, отколкото те някога са виждали. Ако добавим към това някои регионални норми за това какво е подходящото поведение към другия пол, за сексуалната етика, за това как да подходиш към жената, как да общуваш с нея, за това какво й е разрешено на нея и какво не, разбира се, че ще се получи катастрофа.

Всички политици сега са объркани какво да правят, защото е объркващо време. Гражданите са изплашени, много от тях настояват за по-стриктни закони спрямо бежанците и по-сурови наказания, но държавата реално не може да ги осигури. Политиците могат да говорят за това, но то няма как да се случи. Единственото, което могат да направят, е да увеличат полицейската сила.

Това са последствията от бежанската политика. Наивно е да мислим, че няма да има последствия.

Наблюдавате ли вече промени във всекидневния живот в Кьолн след случилото се? Промени в начина, по който хората се отнасят към бежанците или към хора от мигрантски произход?

Да, мисля, че вече забелязвам. Радостната политика "Добре дошли, бежанци" идва от добри намерения, но не е устойчива на толкова голямо, колективно ниво. Политиката не работи по този начин и политическите настроения се променят много бързо. Ако нещо такова се случи, e ясно, че хората ще си сменят мнението, защото ценят собствената си сигурност и безопасност над приемането на други култури.

Разбира се, това е коледен подарък за крайно десните движения и политически партии. Но какво правим, ако се случи пак - например на предстоящия карнавал (т.нар. Фашинг, традиционен карнавал, който се провежда през февруари в цяла Германия, но се празнува най-интензивно в Кьолн и околността - бел. .авт)  - общественото мнение ще бъде непоправимо повредено. И дори левите движения, които се застъпват за повече политическа коректност и използват расистката карта, мисля, че дори тяхното настроение ще се промени. Ще дадат на заден ход.

Защото цялата ситуация с бежанците е устойчива, базирана на общественото настроение на германците. А досега то беше изненадващо позитивно и десните движения нямаха успех. Но мисля, че за съжаление, нещата се обръщат.

А какво е настроението сред самите бежанци след новогодишната нощ? Как те гледат на това, което се случи?

За тях е плашещо, защото са наясно, че други държави, като Дания, вече започват да затягат правилата си към бежанците и знаят, че това би могло да се случи и в Германия. Много от тях имат семейства и в други държави. В Дания сега отнема около четири години да доведеш семейството си.

Това е ужасното на цялата ситуация - че те са зависими от поведението на едно малцинство сред тях и в същото време са зависими от настроението на мнозинството в Германия. Седят между два стола.

Шокирани ли са от случилото се толкова, колкото и самите германци?

Определено са. Дори и да си израснал в култура, която няма същите стриктни норми, както нашето демократично общество криминализира физическите посегателства над жени, повечето хора не биха отишли толкова далеч. Дори и това да биеш жена си да не е считано за толкова лошо в някои култури, повечето хора няма да бият жените си.

Бежанците се чувстват много добре приети в Германия и трагичното е, че много от тези жени, които са били нападнати, са помагали на бежанци, дарявали са пари или са отделяли от времето си да помагат. И бежанците са наясно с това. Но не става дума за мнозинството бежанци, а за това малцинство, което не схваща всичко това.

А чували ли сте за случаи на сексуални нападения над жени в самите бежански лагери?

Чел съм за това, но лично не съм ставал свидетел на такива случаи. Това, което съм наблюдавал обаче е физическо насилие. Имаше една пакистанска двойка, които идваше от Саудитска Арабия. Жената идваше често до медицинския кабинет, за да търси болкоуспокояващи и друга бежанка забеляза, че тя има синини от наранявания под забрадката. Оказа се, че мъжът й я е пребивал. Временно беше преместен в друг лагер, но нямаше какво друго да се направи, защото тя искаше той да се върне. Говорих с нея, обясних й, че в Германия никой няма право да те удря, защото е незаконно. Но тя не познава свободата и защитата от закона, която жените тук познават, и не разбира, че това, което й се случва, не трябва да се случва. То е дълбоко кодирано в съзнанието й.

Мислите ли, че социалните работници в Германия, а и в други приемащи общества, трябва да са подготвени за такъв тип разговори?

Да, определено. Аз се опитвам да водя подобни разговори, но в крайна сметка не съм аз този, който прави политиките или взема решенията. Виждам начина, по който млади мъже, щом се появи жена, започват да флиртуват или погрешно тълкуват езика на тялото. За тях е трудно да направят разликата между приятелско отношение и флиртуване. Опитвам се да им го обясня: вижте, първото нещо, което трябва да знаете за жените в Германия е, че ако те кажат "Не", това означава "Не".

Но наблюдавам и друго, например някои млади жени, които не разбират близкоизточната култура, могат да отидат малко по-далеч, да се държат твърде приятелски и по този начин да дават погрешни сигнали. Може би трябва да има образование и от двете страни. Бих посъветвал младите жени, които работят с бежанци-млади мъже, да избягват прегръдките и да казват неща като "обичам те" и да се държат по-професионално.

А къде трябва да се случва това образование - в училище, в бежанските лагери, на интеграционните курсове?

В интеграционните курсове. Според мен има липса на експертиза, има много професионалисти сред социалните работници, но те не са добре разпределени в страната. Парите отиват по-скоро за охрана, не за психолози, или за експерти, които познават културата и региона. А тази част от интеграцията е много важна. Аз не съм психолог, но понеже говоря арабски, хората ми разказват за травмите си. Мисля, че това е много важно - хората имат нужда да говорят. Те имат много въпроси и то не само от типа къде да живеят, как да си намерят квартира. Имат въпроси за местната култура, за нормите, но не знаят кого да попитат.

Мислите ли, че медиите имат своята роля в образоването на хората - и на бежанците, и на обществото за междукултурните различия?

Медиите трябва да играят роля, но мисля, че те самите често са неосведомени, а само възпроизвеждат клишета. Медиите не са тук, за да предлагат експертиза, а за да оформят общественото мнение. Ако мнозинството в Германия е настроено положително към бежанците, медиите също ще бъдат. Но ако се смени и медиите ще го последват. В новогодишната нощ медиите бяха доста некритични и се опитаха да релативизират случилото се като говореха за сексуалния тормоз, който съществува в Германия тъй или иначе. Но това не беше добре, защото ставаше дума за това, което се е случило в тази конкретна нощ. Не бива да се опитваме да отклоняваме темата в името на политическата коректност. Ако говорим за проблема честно и открито, това не ни прави расисти. А и не бяха само медиите, а и полицията в Кьолн. Защото се опитаха да прикрият, че извършителите са били бежанци и мигранти, а това не е професионално.

В полицейските доклади, които изтекоха в германските медии, се говори за 2000 мъже от Северна Африка, които са били замесени в такъв тип престъпления, които смесват джебчийство със сексуални посегателства. Това ново явление ли е за Кьолн или съществува отдавна?

Но това е различен феномен. Това се опита да направи полицията от началото - да обърка хората, че е било само джебчийство, но жертвите твърдяха, че е било по-скоро сексуалното нападение, отколкото грабежа. Че тези мъже са планирали това, че са се организирали предварително и всъщност е било флашмоб за сексуални нападения.

А защо сега? Мигранти са идвали и идват в Германия и други западни държави от десетилетия, но сексуални нападения от подобен мащаб не са се случвали преди?

Това е много интересен въпрос, който и аз съм си задавал. Питал съм се, ако един милион китайци дойдат в Германия, ще има ли толкова много мъже, които да излязат по улиците да нападат жени? Честно казано, не мисля. Мисля, че това има много общо с близкоизточната култура, норми и етика по отношение на пола и отношението на младите мъже там. Опитвано е преди това там, например на площада "Тахрир" по време на Арабската пролет. Това е нещо, с което регионът е известен и събира много неща в себе си - погрешно социално-религиозно възпитание, което е много ориентирано към пола, подтискащия секса морал, липсата на контакт между половете, политическото подтисничество. Не мисля, че трябва да отричаме всичко това и един от провалите на политиките досега е, че това не се разбира. Бях изненадан, че дори феминистки групи, които се борят за правата на жените, бяха мълчаливи по тази тема.

Мислите ли, че самите бежанци също са били шокирани от някои европейски норми или поведение? Ако казваме, че те трябва да се адаптират към нашата култура, до каква степен трябва да го направят, без да загубят идентичността си?

Не мисля, че трябва да променяме каквото и да било тук. Те нямат право да изискват това. Имат право на убежище и на бъдеще. Имат право да бъдат третирани хуманно, имат право на подслон и храна и досега германското население беше повече от щедро. Но нямат право да имат изисквания към културата. Да, вероятно една част от тях ще бъдат шокирани, но това е страната, която са избрали и те знаят, че тя не е ислямски консервативна. Когато си в Рим, правиш като римляните.

Веднъж имах разговор с един алжирски мигрант, който ме питаше дали съм религиозен и се опитваше да ме убеди в идеалистичната идея за халифата, която пропагандира "Ислямска държава". Аз го питах тогава какво прави в Германия, държава, която е базирана на секуларността и хуманизма. И той ми каза: "Всички казват колко е хубаво в Германия, но има и много лоши неща тук". Питах го например какви. Той ми отговори, че е чувал истории за това как момичета канят гаджето си в дома на баща си и забременяват под бащиния покрив. И аз го питах това ли е всичко, което може да намери. Толкова е повърхностно. Един ден по-късно дойде при мен и ме помоли да му направя профил в сайт за запознанства.

Това ли е профилът на младите мъже, които трябва да бъдат образовани за положението на жената в западните общества?

Да, това, което трябва да научат най-вече е джендър етика, законите и правилата за сексуален тормоз, за принципа на съгласието и за правата на жените, които са им дадени за закона. Останалото, надявам се, че ще научат от контактите си с местните хора и с времето. Но това е основата, с която шега не бива. А за някои е било шега, те са се присмивали на полицията в новогодишната нощ.

Защо според вас са се присмивали на полицаите? Не възприемат полицията като силна институция ли?

В Арабския свят всички власти, които те познават, не са легитимни, като започнеш от дребния чиновник, през полицейския служител, до съдията и политиците. Там силата идва от йерархията и няма никой, който да не можеш да подкупиш. Ако някой те набие или ти направи нещо, то не е защото има право или защото си направил нещо лошо, а защото може.

Един сириец веднъж ме попита как може да стигне до Австралия. Аз му отговорих, че не може, защото не може да се качи на самолет без паспорт. Той ми каза: "Няма проблем, аз ще намеря човек, който да ми даде паспорт". Но в Германия, ако имаш фалшив паспорт, няма да стигнеш много далеч, и определено не до Австралия.

Затова си мисля, че тези млади мъже не са възприемали полицията насериозно. Те не познават реалността тук и не знаят, че властта и полицията тук се уважават. И това не е същата полиция като в Сирия, която помага на режима и тероризира населението.

Мислите ли, че германската интеграционна система е добра, каквато е, или има нужда от промяна, за да адресира тези нови проблеми?

Мисля, че се е подобрила доста през последните десетилетия. Но когато говорим за интеграция, трябва да правим разликата между интеграцията на второто и трето поколение мигранти, които са родени и израснали в Германия и са на практика германци, и интеграцията на един милион хора, които дойдоха през последните години. Едно е да научиш дете да се адаптира към средата и езика, друго е да научиш възрастен човек да говори немски и да се пригоди към нормите.

Приказките за това как да интегрираме бежанците на трудовия пазар са само приказки, но никой няма план как да се случи това. Какъв е планът на Ангела Меркел? Не мисля, че нейната партия знае. Никой не отрича, че от хуманна гледна точка тя е абсолютно права, но от политическа гледна точка е смешно и глупаво. Тя играе хазарт със собствената си страна, със собственото си население и със собствения си успех. Политическият въпрос е много труден за разрешаване, ако въобще може да бъде разрешен.

А според вас кое е първото нещо, което трябва да направим в тази ситуация?

Първо мисля, че всички тези приказки за по-строги закони и правила към бежанците няма да проработят изобщо. Защото когато хората дойдат, ги приемаш. Това, което трябва да направим е да имаме по-добре подготвена полиция, по-добре образовани полицаи, по-добро образование и на населението за негативните страни на бежанската криза, които засягат всички ни. И да правим много по-добра интеграция в самите бежански лагери, със самите бежанци. Да говорим с тях.

Повече по темата очаквайте в новия брой на "Капитал".

22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    razlichen123 avatar :-|
    razlichen123
    • - 32
    • + 53

    Поредната простотия поднесена ни тук, с нравоучителен характер.
    Отиваш някъде, където не си канен и очакваш, ония там, да са ти изучили езика, културата, религията, обичаите, нравите, ""културните"" особености. А ти седиш и чакаш всичко наготово, без да искаш нищо да учиш, никакъв труд да полагаш, а само благини.
    Е те такава наглост нЕма!
    Да се въведе задължително обучение във всички училища в ЕВРОПА, не само в Германия, още от 1 клас, ако не и от детската градина, как трябва да се обрязват, как трябва да се забулват, как трябва сексуално и мъже и жени да са дащни, как да се молят по 5 пъти на ден, как да пребиват с камъни различните от тях и желаещи нещо по добро! Задължителни програми с изцяло арабски език, Меркел вече го започна, а след година немска писменост и телевизия не трябва да има. Както и в другите държави, езиците и писмеността са излишни. Нарушаваме им комфорта и етническия толеранс. След време да се издава една единствена книга и тя е Корана. След време не е нужно четмо и писмо. Корана се учи наизуст задължително от всеки!

    Добре дошли в 8-ми век!

    Нередност?
  • 2
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • - 3
    • + 57

    Главното което трябва да се знае за културата на изтока е че там, донякъде и на Балканите, обществата са родови. Това означава че родовите връзки и йерархия са по-силни от закона и формалната власт. Ще дам пример от БГ - карането пиян от село А до село Б. Понеже полицая е от твоето село и ти е н-ти братовчед, то и да те спре, няма да те санкционира. Ето защо много по селата карат пияни и разбира се, се трепят като мухи. Същото е и с другата престъпност. Всичко са семейни връзки и закон няма. Другия устойчив архетип е "големия мъж", който пие, уригва се, миришат му краката и бие в т.ч. децата и жена си. Алфа мъжки и опложда по ведомост :-) Той е "големия сив гръб", казано за семейство горили. Добавете и примитивните "обичаи" и източния селяк добива плът и къръв. Ще минат столетия докато тези се култивират. Разрива е поне 200 години културна еволюция.
    ----
    Спомен от края на 80-те: лежим с приятел на плаж, смесен - нудисти и не. На 2-3 метра от нас гола (нуди) немкиня чете книга. На още няколко метра от нея млади цигани седят и маструбират. Тя се опитва да не обръща внимание на павианите, а те се дървят още по-яростно, защото смятат че ѝ харесва. Не разбрах какво стана накрая, защото се махнахме по-далеч от тази "културна разлика". Е нещо подобно е било и в Кьолн, както разбирам.

    Нередност?
  • 3
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • - 3
    • + 43

    Още един устойчив спомен: млада и хубава жена минава покрай "войници" от строителни войски. По-възрастните вероятно си спомнят ... културните разлики :-)
    Можем да добавим и колега-студент от родопите. В общежитие! Два пъти "слизал" до центъра от Студентски град.
    И говорим за БГ! А тук иде реч за "онези" от маймунските държави, на изток от Босфора!

    Нередност?
  • 4
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011
    • - 5
    • + 18

    Сериозно сито ще трябва да има. Идеята е не да се претопи европейската култура и убият европейските ценности, а обратното - тези хора да се интегрират. Ако имат желание и показват такава воля са добре дошли.

    Нередност?
  • 5
    oex13531876 avatar :-|
    oex13531876
    • - 10
    • + 16

    "Страхуват ли се другите "бежанци" - Определено се страхуват" Да не им развалят рахатлъка, даа...
    За този пришълците освен източник на доходи са и възможност, след време Германия да прилича на Палестина, да има много москета и камили, а мюсляците да командват.

    Нередност?
  • 6
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev
    • + 43

    Хм-м-м...! Аз пък, съм сигурен, че въпросните емигранти са напълно наясно, какво могат да правят и какво не, в Германия или на всяко едно друго място в което са отишли! Но много добре усещат, че номера минава и затова се пробват!
    Нещо подобно на нашите цигани, които много добре знаят, че не трябва да вдигат аларма до небето на една сватба или, че не може 12 годишна циганка да ражда! Но знаят, че минава и го правят без да им пука!
    Голяма работа са културните особености...! Пред тях законите не важат! И... не само в България!

    Нередност?
  • 7
    bagatur74 avatar :-@
    bagatur74
    • + 31

    Врели некипели. Видна е цивилизационната бездна с тях. Но да променяме духа на Европа за това презряно племе "адаптирайки се" към техния примитивизъм е престъпление към нашите прадеди. Май ще трябва още една "френска революция" за нашия континент.

    Нередност?
  • 8
    2.5 avatar :-|
    2.5
    • - 1
    • + 28

    “Но когато говорим за интеграция, трябва да правим разликата между интеграцията на второто и трето поколение мигранти, които са родени и израснали в Германия и са на практика германци, и интеграцията на един милион хора, които дойдоха през последните години.”

    Нека не се заблуждаваме, че второто и третото поколение мигранти(?) са на практика германци. Атентатът в Лондон(ако не греша) беше точно от второ поколение емигранти! Еднонационално общество е химера, точно колкото и интерацията. По-скоро трябва да говорим за асимилация. А при асимилацията водещо е болшинството. Ако циганите станат повече от нас тук в България, кой, кого ще интегрира?! Същото е в сила и за турците и т.н. Затова, колкото и да увъртаме асимилацията ще бъде ефективна доколкото нашият(на европейците) брой е по-голям от този на прииждащите. Има точно два варианта за това: ние да увеличим броя си или да попречим другите да го правят... Всичко останало е бош-лаф!

    Нередност?
  • 9
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648
    • - 1
    • + 32

    Добре бе мама му стара, кой в крайна сметка се очаква да се приспособи, ние, или те. Щом са толкова различни, щом в Европа е толкова кофти, да си седят в халифата. Ама не, хем идваш от кочина, хем и новото си местобиталище искаш да превърнеш в такава. Ай сиктир. Стига с тия човешки права, има една тънкост - само за хора важат.

    Нередност?
  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 5
    • + 11

    На Фашинга няма да се случи нищо с участници бежанци. Залагам 1000 лева. По-скоро скиновете могат да направят някоя магария, за тях не гарантирам.

    Нередност?
Нов коментар