NASA тества първия частен космически кораб след седмица

Crew Dragon на SpaceX ще извърши безпилотен полет до Международната космическа станция на 2 март

Капсулата за Crew Dragon се разработва от 2014 г. по линия на програмата за комерсиални космически полети на NASA
Капсулата за Crew Dragon се разработва от 2014 г. по линия на програмата за комерсиални космически полети на NASA
Капсулата за Crew Dragon се разработва от 2014 г. по линия на програмата за комерсиални космически полети на NASA    ©  SpaceX
Капсулата за Crew Dragon се разработва от 2014 г. по линия на програмата за комерсиални космически полети на NASA    ©  SpaceX
В случай че NASA е доволна от тестовите полети, Crew Dragon трябва да полети с първите двама астронавти на борда си най-рано през юли, а Starliner – през август.

След няколко месеца отлагания американската космическа агенция NASA в петък даде "зелена светлина" за първия безпилотен тестов полет на частната капсула за превоз на астронавти Crew Dragon, разработена от корпорацията SpaceX на милиардера Илън Мъск. Апаратът ще бъде изстрелян на 2 март от космическия център "Кенеди" във Флорида на борда на ракета-носител за многократна употреба Falcon 9 Block 5. Ако всичко премине по план, това ще бъде първия официален полет на частен пътнически космически кораб в околоземна орбита.

Около 27 часа след старта Crew Dragon трябва да се скачи автоматично с Международната космическа станция. Там той ще прекара 5 дни, след което ще се върне на Земята, забавяйки скорост със спирачни парашути и приводнявайки се в Атлантическия океан. По повод предстоящото скачване на автопилот от руската космическа агенция "Роскосмос" са изразили опасения, че новата частна капсула не разполага с резервен компютър и ако основният се повреди, има опасност да се стигне до сблъсък с космическата станция. От NASA обаче уверяват, че възможността за подобен инцидент е практически елиминирана.

Капсулата за Crew Dragon се разработва от 2014 г. по линия на програмата за комерсиални космически полети на NASA. Нейната задача е да финансира създаването на частни космически кораби от следващо поколение, които да наседят пенсионираните през 2011 г. американски космически совалки. На практика през последните 8 години САЩ са напълно зависими от руската космическа агенция "Роскосмос" що се отнася до транспортирането на астронавти до Международната космическа станция. Така се стига до решението SpaceX да получи целево финансиране в размер на 2.6 млрд. долара., за да разработи нов и сравнително икономичен американски космически кораб.

Корпорацията на Мъск обаче не е единствения участник в "приватизацията" на пилотираните полети до Международната космическа станция. Технологичният гигант Boeing получава с около 50 на сто по-голяма сума (4.2 млрд. долара), за да конструира подобна капсула за превоз на астронавти, наречена CST-100 Starliner. Очаква се нейният първи безпилотен тестов полет да бъде извършен през април.

Преди обаче Crew Dragon и Starliner да качат на борда си живи хора, двата космически кораба трябва да преминат през серия допълнителни тестове и изпитания, най-важното от които ще е изпробването на катапултната система в случай на извънредна ситуация. Става дума за аварийни двигатели, които за части от секундата отделят и отдалечава пилотираната капсула от евентуално повредената ракета носител, преди да се стигне до експлозия. По принцип SpaceX вече са изпробвали тази система от статична позиция на земята. Предвижда се обаче през април това да бъде извършено и в условията на реален полет, като космическият кораб ще бъде отделен в точката на максимално аеродинамично напрежение при полета (т.нар. Max Q).

В случай че NASA е доволна от тестовите полети, Crew Dragon трябва да качи на борда си първите двама астронавти-изпитатели най-рано през юли, а Starliner – през август.

Има реален шанс обаче тези дати да не бъдат спазени, тъй като след инцидентите със совалките Challenger и Columbia американската космическа агенция драматично завишава изискванията си към сигурността и е склонна да се презастрахова. Според източници на агенция Reuters NASA продължава да има резерви по отношение на карбоновите резервоари, използвани от SpaceX (т.нар. COPV), както и спрямо процедурата "load and go", при която силно охладеното гориво на ракетата се зарежда в последния момент, когато екипажа вече се е качил в капсулата. Също така от агенцията имали допълнителни изисквания по отношение на спирачните парашути. Reuters твърди, че до началото на февруари NASA е имала списък с между 30 и 35 технически параметъра на Crew Dragon и Starliner, които според агенцията са потенциално проблематични и трябва да бъдат коригирани, преди капсулите да полетят с астронавти на борда си.