Брюксел отхвърли молба на Черна гора за помощ при погасяване на заем към Китай

Случаят е пример за все по-интензивните опити на Пекин да упражнява влияние в периферията на ЕС

ЕС отхвърли молба на Черна гора за помощ при погасяването на заем от 1 млрд. долара към Китай за недовършена магистрала. Заемът се равнява на една четвърт от целия дълг на страната и показва нарастващото влияние на Пекин в Западните Балкани, пише Politico.

Черногорски правителствени представители призоваваха Брюксел да помогне в изплащането на задължението, което доведе кандидатката за присъединяване към ЕС до дългова криза. Но в понеделник Европейската комисия заяви, че няма да удовлетвори тази молба. Отказът може да доведе до това Китайската външнотърговска банка да придобие активи на държавата.

Риск от дългова зависимост

Говорителят на ЕС по външната политика коментира: "Ние вече сме най-големият източник на финансова помощ за Черна гора, най-голям инвеститор и най-голям търговски партньор. Продължаваме да стоим до тях, но няма да изплащаме заеми, взети от трети страни." И допълва, че Брюксел има притеснения относно социалноикономическите и финансовите ефекти на някои китайски инвестиции или от дълговете, до които могат да доведат някои китайски инвестиции: "Съществува риск от макроикономически дисбаланси и дългова зависимост." Все пак ЕС е склонен да помогне с финансиране на завършването на магистралата чрез своя Икономически и инвестиционен план за Западните Балкани.

Критици твърдят, че предишното черногорско правителство е взело неправилно решение през 2014 г., когато въпреки съвета на ЕС е прибягнало до заем от Пекин, покриващ 85% от цената на спорния проект за магистрала, който все още не е довършен. Страни като Пакистан и Шри Ланка също са взели кредити по силата на китайската инициатива, известна като "Новия път на коприната", и сега са под натиск да ги изплатят, рискувайки да попаднат под влиянието на Пекин.

Геополитическа битка за влияние

Първите 41 км от магистралата, които са около една четвърт от цялата й дължина, струват по 20 млн. евро на км, което я прави една от най-скъпите магистрали на км в света, пише Financial Times. Според анализ на изданието случващото се с незавършения проект, изграждан от китайската Корпорация по пътищата и мостовете, е част от по-голяма геополитическа битка за влияние в периферията на ЕС. Пекин прави опити за настъпление на Балканите чрез инфраструктурни и енергийни проекти, както и чрез "ваксинната си дипломация" на фона на пандемията от коронавирус. Азиатската страна вече дари 30 хил. дози от своя ваксина на Черна гора и продаде няколко милиона дози на Сърбия.

"За първи път Черна гора или която и да било друга страна от Западните Балкани прави такъв вид стъпка към Брюксел за справяне с нарастващото китайско влияние", казва Стефан Владисавлев от Белградския фонд за политическа експертиза. Според Тена Прелеч от University of Oxford ЕС е трябвало да се намеси: "Черна гора е в задния двор на ЕС и това в крайна сметка би бил конкретен начин да се покаже, че той е истински геостратегически играч."

В доклад от февруари Европейският съвет по външна политика предупреждава: "Китай е на път да придобие реално предимство спрямо политическите решения, политическото поведение и наратива в някои части от Западните Балкани."

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 12

    Балкано-сръбските цървули чак сега разбраха, че китайците им сложиха примка на врата с тези заеми.

    Нередност?
  • 2
    lubomirgavrilov avatar :-|
    Любо
    • + 12

    Гласът на разума надделя. Ако им платом дълга, те веднага ще вземат нов. Този номер вече е правен. Нека Черна гора първо фалира, за да е за пример на останалите почитатели на китайските инвестиции. Пък после то е ясно, пак ЕС ще ги спасява.

    Нередност?
  • 5
    johnniewalker avatar :-|
    johnniewalker

    Да фалират.

    Нередност?
Нов коментар