ЕС обмисля маршрути за износ на украинското зърно през Балтийско море

Според полския еврокомисар по земеделието износ през Черно море е "възможно, но не и оптималното решение"

Украйна се договори да изнася зърно през румънското пристанище Констанца
Украйна се договори да изнася зърно през румънското пристанище Констанца
Украйна се договори да изнася зърно през румънското пристанище Констанца    ©  Reuters
Украйна се договори да изнася зърно през румънското пристанище Констанца    ©  Reuters

Европейският съюз (ЕС) предлага план за улесняване на износа на украинските запаси от хранителни продукти по суша, след като руската инвазия блокира достъпа до жизненоважните черноморски пристанища на страната. Инициативата е на Европейската комисия и цели преодоляването на технически и логистични пречки за ускоряване на износа на растителни масла, царевица и пшеница и други от Украйна. Към момента се обмислят специални търговски маршрути между Полша и Украйна, които заобикалят дунавските и черноморските пристанища (включително през Румъния и България), за да се гарантира, че селскостопанските и хранителните стоки могат да се придвижват възможно най-лесно.

Какво предлага ЕК

Комисията предлага създаване на т.нар. коридори на солидарността, за да се гарантира, че Украйна може да изнася зърно, но също така да внася стоките, от които се нуждае - от хуманитарна помощ до фуражи и торове, казват от институцията. "Разглеждат се спешните решения, но също така и средносрочните и дългосрочните мерки за по-добро свързване и интегриране на инфраструктурата на Украйна с тази на ЕС. Ще работим с украинските власти за намирането на решения, както и в тясно сътрудничество, особено със съседните държави членки, които не пестят усилия да помогнат по време на тази криза", споделя еврокомисарят по транспорта Адина Валеан. ЕК и държавите членки се очаква да активизират допълнителни влакове, плавателни съдове и камиони, да увеличат капацитета на транспортните мрежи и терминалите за претоварване, да улеснят митническите процедури и други проверки и да оптимизират складирането на стоки на територията на ЕС, се съобщава в представянето на плана. В средносрочен до дългосрочен план Брюксел ще работи и за увеличаване на инфраструктурния капацитет на новите коридори за износ и за създаване на нови инфраструктурни връзки в рамките на възстановяването на Украйна.

Износ през Черно море е "възможно, но не и оптималното решение"

Някои други еврокомисари обаче имат свои виждания за създаването на алтернативни пътища и нови инфраструктурни връзки. Полският еврокомисар по земеделието Януш Войчеховски вече изрази позицията си: "Основното решение са коридорите към (полските) пристанища в Балтийско море", каза той, като спомена Гданск и Гдиня. Комисарят омаловажи възможността за създаване на хуманитарни коридори за износ на храна от Черно море, описвайки го като "възможно, но не и оптималното решение".

Въпреки това логистични затруднения биха могли да попречат на усилията за използване на сухопътни маршрути през съседни страни, основно заради пропуски в инфраструктурата. "Разширяването на пътните, железопътните и речните връзки между ЕС и Украйна няма да е достатъчно за предотвратяване на икономическа и хуманитарна криза", каза заместник-министърът на икономиката на Украйна Тарас Качка пред брюкселското издание на Politico. Според него основният проблем е, че не може да се осигури същият обем на износ с други видове транспорт през следващите седмици или дори месеци, а "единственият начин да се гарантира правилното организиране на износа е да се деблокират морските пристанища".

Към момента част от товара на Украйна се е преместил в Измаил, Рени или Килия - по-малки пристанища на брега на Дунав, близо до Румъния, в югозападната част на страната. Но те също имат ограничен капацитет. В същото време, ако се реализират идеите на полския еврокомисар, се пропуска възможността за развитието на алтернативни пътища, преминаващи през пристанищата Констанца и/или Варна, които са по-близо до досегашните украински маршрути, а и биха били предпоставка за привличане на европейски инвестиции в разширяването и модернизирането им (повече за възможностите за това четете в интервюто на транспортния комисар Адина Валеан за "Капитал").

Защо износът на украинското зърно е толкова труден

Украйна и Русия са основни износители на храни за Африка и Близкия изток. Селскостопанският и хранителният сектор на Украйна представляват почти 10% от БВП. Миналата година страната е изнесла хранителни продукти на обща стойност почти 28 млрд. долара за света, включително 7 млрд. евро за ЕС. Преди войната около 5 млн. тона са били превозвани всеки месец през Черно море, което в момента е блокирано от руски военни кораби.

ЕС и Украйна трябва да намерят спешно решение на проблемите с износа, тъй като страната трябва да пласира най-малко 25 млн. тона до лятото, преди началото на следващата реколта. "В рамките на по-малко от три месеца 20 млн. тона зърно трябва да напуснат Украйна, използвайки инфраструктурата на ЕС. Това е огромно предизвикателство, така че е от съществено значение да се координират и оптимизират логистичните вериги, да се създадат нови маршрути и да се избегнат затрудненията, доколкото е възможно", казва транспортният комисар Валеан.

Максималният капацитет за износ по железопътен транспорт се оценява на 1.1 млн. тона зърно на месец и 250 хил. т слънчогледово олио на месец, каза през април Роман Сластон, главен изпълнителен директор на Украинския клуб за агробизнес. Има предизвикателства за достигането на този капацитет, който би бил доста под това, което обикновено може да се изнася по море.

Продуктите на Украйна също са изправени пред безброй фитосанитарни мерки и квоти за сухопътен транспорт, които усложняват способността им да преминават през различни държави членки до крайната си дестинация.

"Украйна е богата страна, тя е кошницата с пшеница на Европа", каза президентът на Европейската инвестиционна банка Вернер Хойер пред репортери във вторник. Намирането на решение за износа на храни от Украйна трябва да бъде приоритет не само за облекчаване на продължаващата световна продоволствена криза, но и за осигуряване на приходи за покриване на неотложните финансови нужди на Киев.