🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Съревнование с цените може да е следващият етап на стрийминг войната

Платформите на Disney продължават да набират скорост, но Netflix има какво още да покаже

Netflix получава средно над 11 долара от потребител през второто тримесечие в сравнение с 10 през първото на 2020 г. Средният приход на Disney+ намалява до 4.35 долара на клиент за трите месеца до март спрямо 5.63 долара година по-рано.
Netflix получава средно над 11 долара от потребител през второто тримесечие в сравнение с 10 през първото на 2020 г. Средният приход на Disney+ намалява до 4.35 долара на клиент за трите месеца до март спрямо 5.63 долара година по-рано.
Netflix получава средно над 11 долара от потребител през второто тримесечие в сравнение с 10 през първото на 2020 г. Средният приход на Disney+ намалява до 4.35 долара на клиент за трите месеца до март спрямо 5.63 долара година по-рано.    ©  Reuters
Netflix получава средно над 11 долара от потребител през второто тримесечие в сравнение с 10 през първото на 2020 г. Средният приход на Disney+ намалява до 4.35 долара на клиент за трите месеца до март спрямо 5.63 долара година по-рано.    ©  Reuters

Докато стрийминг пазарът достига точка на пренасищане, конкуренцията между водещите компании става все по-ожесточена. Към второто тримесечие платформите на Disney заедно изпревариха по брой абонати лидера в индустрията Netflix, който се затруднява да поддържа досегашния си растеж. Водещата стрийминг услуга обаче остава по-доходоносна и има по-голяма възможност да извършва маневри с цените за разлика от основните й конкуренти, твърди анализ на Reuters.

Осем от десет американски домакинства вече имат абонамент за поне една стрийминг услуга, показва скорошно проучване, а експанзията на компаниите е значителна през последните години. Индустрията, изглежда, достига своя пик в най-печелившите си пазари, тъй като Netflix започна да губи абонати през последните тримесечия. Потребителските навици се трансформират - от една страна, клиентите започват да пестят, изправени пред перспективата от предстояща рецесия, а от друга, отново насочват по-голяма част от разходите си към услуги и развлечения на открито след отпадането на свързаните с пандемията ограничения.

Претендентът Disney

Наскоро Disney се похвали, че нейните стрийминг услуги, сред които Disney Plus, Hulu и ESPN Plus, общо са увеличили потребителската си база до 221 млн. души през април - юли и са надхвърлили абонатите на Netflix, макар разликата да е под половин милион души. Въпреки това Disney понижи дългосрочната си прогноза и сега очаква основната ѝ платформа да има 245 млн. вместо 260 млн. към 2024 г. Към момента те са 152 млн. Компанията ще се възползва от растежа и обяви, че от декември ще вдигне цените на Plus услугата с 3 долара на американския пазар. Disney се опитва да расте по-бързо и като предлага на абонатите на Hulu специални оферти за Disney+.

Опасения за инвеститорите остава въпросът за доходността на индустрията. Стрийминг звеното на Disney отчете загуба от 1.1 млрд. долара за периода, но финансовият директор на групата Кристин Макарти очаква то да излезе на печалба през 2024 г.

Потребителите на Netflix се намаляват две поредни тримесечия. През последното компанията нетно е останала с 1 млн. абонати по-малко, което е под очакванията. 1.3 млн. са загубените клиенти в най-доходоносните пазари - САЩ и Канада. Netflix очаква да прекъсне тенденцията и да се върне към ръст на потребителите през третото тримесечие.

Кой ще предложи по-добра оферта

И двете компании планират да пуснат нова оферта с по-ниска цена, която отчасти да се издържа от реклами. Disney очаква предложението, което ще бъде достъпно от декември, да бъде популярно и допълнително да разшири аудиторията. Икономичният абонамент на Netflix е планиран за следващата година.

Що се отнася до ценообразуването, Netflix все още има по-широко поле за маневри. Компанията получава средно над 11 долара от потребител през второто тримесечие в сравнение с 10 през първото на 2020 г. За сравнение, средният приход на Disney+ намалява до 4.35 долара на клиент за трите месеца до март спрямо 5.63 долара година по-рано. Част от спада се дължи на включването на индийския пазар, най-бързо развиващия се, но и най-малко доходоносен регион за Disney. Netflix има и предимството на утвърден бранд, докато Disney стартира своята платформа преди по-малко от три години. Маржовете на печалбите на двете компании се очаква да достигнат около 20% през 2024 г., но този на Disney пада, докато на Netflix значително се повишава според Refinitiv. Никоя от компаниите не би искала да се въвлече в ценова война, но Disney изглежда в по-неизгодна позиция.