🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Може ли Paramount да се конкурира с Netflix и Disney

Доминацията на двата гиганта в стрийминг услугите принуди много фирми да обединят усилията си

През последните седмици Уолстрийт постави фокус върху рентабилността на стрийминг бизнеса
През последните седмици Уолстрийт постави фокус върху рентабилността на стрийминг бизнеса
През последните седмици Уолстрийт постави фокус върху рентабилността на стрийминг бизнеса    ©  Reuters
През последните седмици Уолстрийт постави фокус върху рентабилността на стрийминг бизнеса    ©  Reuters
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

През януари бордът на Paramount се срещна с група банкери, за да получи информация за потенциални сделки, които биха могли да помогнат на компанията да се конкурира по-добре със стрийминг гигантите Netflix и Disney. Най-логичното, казват тогава банкерите от Goldman Sachs, е комбинирането на някои части от Paramount, която притежава мрежи като Nickelodeon и MTV, и услугата за стрийминг Paramount+, с услугите на Comcast, кабелния гигант, който притежава NBCUniversal и услугата за стрийминг Peacock.

В крайна сметка обаче бордът, Шари Редстоун, председателят на компанията, и Боб Бакиш, главният изпълнителен директор, решават да не следват предложенията. Paramount, със своето портфолио от стрийминг услуги, включително Pluto TV и Showtime в допълнение към Paramount+, решава да продължи да работи сама.

Бързото нарастване на стрийминг услугите промени коренно медийната индустрия за няколко години, тъй като компаниите изпитваха натиск да харчат милиарди за нови телевизионни предавания и филми, за да привлекат достатъчно абонати и да се конкурират с гигантите в индустрията. Не и Paramaunt. Откакто компанията е създадена при сливането на Viacom и CBS преди три години, тя не е търсила друга голяма сделка. Вместо това, Paramount се опитва да изгради свой собствен печеливш стрийминг бизнес, преди потокът от пари от традиционната телевизия, нейният основен източник на пари, да изтече.

В интервюта г-жа Редстоун и г-н Бакиш показват увереност, че Paramount, със своя глобален отпечатък, стрийминг бизнес и филмовото студио зад новия хитов филм "Top Gun: Maverick", ще пожъне успех по свой собствен начин. "В много отношения ние продължаваме да бъдем аутсайдерите и това е добре, твърди Бакиш. Но мисля, че с течение на времето хората ще продължат все повече да виждат, че Paramount е мощна."

Редстоун и Бакиш все още трябва да убедят голяма част от Уолстрийт в това. През годините, откакто Редстоун подкрепи усилията за обединяване на двете половини на медийната империя на семейството ѝ - Viacom и CBS - за формирането на Paramount, стойността на комбинираната компания намаля значително. В деня на обявяването на сливането, през август 2019 г., Уолстрийт оцени и двете компании на 29.6 млрд. долара. Днес Paramount струва 22.1 млрд., което е спад от 25%. Цените на акциите на конкурентите на Paramount, включително Disney и Netflix, обаче също са се понижили през същия период.

Слабостите наNetflix

През последните седмици Уолстрийт постави фокус върху рентабилността на стрийминг бизнеса. През април Netflix заяви, че е загубил абонати през първото тримесечие на годината, обръщайки десетилетие на растеж, което доведе до спад на акциите на платформата. Бакиш от Paramount твърди, че конкуренти като Netflix едва сега стигат до важността на стратегиите за приходи, с които Paramount е запозната от години, включително рекламата. Боксофисът, друг традиционен бизнес, до голяма степен избягван от Netflix, е друг пример, казва Бакиш. "Top Gun: Maverick" генерира почти 130 млн. долара от продажби на билети само през първия си уикенд в кината, нещо, от което Netflix не може да се възползва.

Потенциалът на Paramount

Някои експерти смятат, че стратегията на Paramount е добра. Брет Фелдман, анализатор на Goldman Sachs, смята, че глобалният пазар за абонати за стрийминг е много по-голям от аудиторията за абонати за платена телевизия. Paramount+ добави 6.8 млн. абонати през първото тримесечие на 2022 г. "Не всеки плаща за кабелна, особено извън САЩ, казва Фелдман. Повечето хора имат интернет връзка или мобилен телефон за поточно предаване на видео." Компанията получи и скорошен вот на доверие този месец от холдинговата компания Berkshire Hathaway на милиардера Уорън Бъфет. Berkshire Hathaway заяви в документация, че е натрупала акции за 2.6 млрд. долара в Paramount. Компанията отказа да даде обосновка за инвестицията си в Paramount. Но новината накара акциите на Paramount да скочат с 15%.

Съгласно настоящата стратегия за стрийминг на компанията, основните филми на Paramount - с изключение на някои хитове като "Top Gun: Maverick" - се пускат на Paramount+ в рамките на 45 дни след излизането им в киносалоните. Идеята зад този подход е, че позволява на Paramount да се възползва от популярния стрийминг, но и да е твърдо стъпила в традиционните начини за печелене на пари на стария Холивуд.

"Мисля, че пазарът продължава да казва: "Покажи ми, покажи ми", казва Редстоун. И наистина вярвам, че продължаваме да им показваме."