🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новият хит е добре забравеният стар: как сериалите върнаха няколко поп класики

Какво казва това за навиците ни като слушатели

Всъщност не е нужно да е дори забравен, а просто непознат за определена публика. Една от най-известните песни на Кейт Буш, Running up That Hill от 1985 г., се завърна в класациите през юни, постигна безпрецедентен за над 40-годишния творчески път на Буш успех в САЩ и постепенно се изкачи към върха на британския чарт миналата неделя.

Причината: използването на песента в някои от най-напрегнатите моменти в четвъртия и финален сезон на сериала Stranger Things, един от най-големите успехи на Netflix и един от най-явните примери за попкултурната носталгия към 80-те години.

Успехът води и до все по-голямо внимание и към албума ѝ от този период, Hounds of Love, а милиони зрители, които са родени далеч след първата вълна на популярност на Running up That Hill, за първи път откриват музиката на Кейт Буш. Размяна на съобщения като "Коя е тя, струва ли си да я слушам или всичко е просто шум?", последвано от отговор "Тя е една от най-влиятелните изпълнители на всички времена, изслушай всичко" са често срещани в коментарите из YouTube и Twitter.

Това е особено явление и заради самия профил на Кейт Буш като енигматична изпълнителка, която се появява публично само когато е нужно: албумите ѝ излизат между дълги периоди на пауза и очакване (последният ѝ албум е от 2011 г.), тя е единствен композитор и продуцент на проектите си (артистичният контрол се отплаща: всички приходи от сегашната популярност на песента отиват към нея), изявите ѝ на живо са изключителна рядкост:

През годините песента всъщност на няколко пъти е била припомняна, но по-скоро покрай множеството кавъри от имена като Placebo (чиято версия идва в ключов момент от популярния през 2000-те сериал The OC и присъства също в Big Little Lies и How To Get Away With Murder), Chromatics, Georgia, First Aid Kit, Car Seat Headrest.

"Ако песента ти е велика, тя винаги ще намери своята публика", казва пред "Капитал" Шон Адамс, музикален журналист, основател на един от най-старите музикални сайтове - Drowned in Sound, по-късно издател, мениджър на социалните канали на BBC и в момента консултант. Към днешен момент това е едно по-скоро непопулярно мнение, когато все повече се смята, че успехът може да е само продукт на агресивна реклама, калкулирано позициониране, все по-голямо отношение към музиката като към "съдържание" - следствие от също така малкото приходи от стрийминг платформите към музикантите и свиващите се приходи от турнета между 2020 и 2021.

Но според Адамс случаи като този със Strangers Things показват друга тенденция: че публиката не се интересува задължително от това какво е модерно. Слушателите търсят нещо качествено, независимо към какъв период принадлежи. За него успехът на Кейт Буш през 2022 г. доказва, че истински добрата музика никога не остарява. Той вижда стратегиите как да се владее "икономиката на вниманието" на слушателите - от постоянно присъствие в плейлисти с издаване на сингъл всеки месец до албума до ангажиращо публиката съдържание в Tik-Tok - са силно надценени.

"А колкото до сериалите - например "Анатомията на Грей" изпрати в космоса Snow Patrol с включването на Chasing Cars, същият сериал помогна и на Имоджен Хийп. Саундтраците на филми като "Черната пантера" и "Здрач" се превърнаха в културни феномени. Задачата на кампаниите на големите лейбълите е да изградят верига между слушателя - песента - изпълнителя, но не е като около всеки изпълнител да има бюджет, който да създаде необходимия шум. Саундтраците са начин да превърнат тези връзки в истински функционални. Но вместо да съпоставяме нова и стара музика, мисля, че по-важното е да помним в какво точно се състои силата на музиката и колко добър резултат може да се получи, ако тя уцели подходяща аудитория в правилното време, с правилния маркетинг."

Stranger Things подобри статистиките и на друг хит от 80-те години: реге класиката Pass the Dutchie на британско-ямайската група Musical Youth, която в сериала следва един от новите герои, винаги напушения Аргайл. Песента е един от символите на зараждащата се музикална сцена сред имигрантските общности на Великобритания в края на 70-те и началото на 80-те. Видеото става един от първите хитове по MTV, a режисьор е Дон Летс, документирал междувременно пънк епохата с клиповете си.

Сериали и филми и преди са успявали да изкарат песни, създадени през десетилетия, на върха: R n' B стандартът Stand By Me на Бен Е. Кинг от 1961 г. получи нов живот покрай едноименния филм на Роб Райнър по Стивън Кинг от 1986 г., What a Wonderful World на Луис Армстронг от 1967 г. всъщност не се води сред големите му хитове до излизането на "Добро утро, Виетнам" (1987). Something in the Way на Nirvana, песен от Nevermind, но никога издавана като сингъл, влезе в класациите по-рано тази година заради новия "Батман".

С нарастващата популярност на сериалите като на конкурентни на киното като качество, малкият екран също започва да прави подобни големи пробиви: преди почти десетина година финалът на Breaking Bad представи на съвсем ново поколение Baby Blue, позабравена песен на уелската рок група Badfinger от 1971 г., а заради сериала DLZ е все още сред най-слушаните песни на TV on the Radio, една от водещите експериментални групи на 2000-те.

Heaven is a Place on Earth на Белинда Карлайл от 1987 г. отбеляза двоен успех през последните години, след като беше използвана в две поредици, които виждат близкото бъдеще на общество в дистопични окраски - Black Mirror и The Handmaid's Tale.

"Когато си говоря с по-млади фенове, хора в ранните си 20 години, винаги ги питам как, по дяволите, са ни открили. Отговорите, които получавам, са, че са намерили плочите на родителите си и обложката на някой от албумите им се е сторила интересна, втори са ни намерили покрай някой плейлист в Spotify, има и такива, които са открили групата покрай използване на песни в сериали и филми: например Never Land беше включена в American Horror Story", каза пред "Дневник" по-рано през юни китаристът Бен Кристо от също свързваните с музиката на 80-те години Sisters of Mercy, които скоро ще са в София за фестивала Hills of Rock.

Новите платформи често са асоциирани с усилване на шума около каквото е модерно в момента, но на няколко пъти се е случвало напълно съвременни явления да са допринесли за връзката с миналото - през 2020 г. Dreams на Fleetwood Mac от 1977 г. внезапно се превърна в Tik-Tok хит миналата година, което доведе и до изключително продължително присъствие на албума им Rumours в класациите.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sladur avatar :-|
    Stoyan Guglev
    • + 1

    Не е ли Белинда Карлайл?

    Нередност?
Нов коментар