🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Руският износ на горива се забавя в началото на европейското ембарго

Москва пренасочва износа към Африка и Азия

Въпреки ембаргото на руски горива цените на дизела остават стабилни
Въпреки ембаргото на руски горива цените на дизела остават стабилни
Въпреки ембаргото на руски горива цените на дизела остават стабилни    ©  Reuters
Въпреки ембаргото на руски горива цените на дизела остават стабилни    ©  Reuters

Руският износ на горива показва признаци на забавяне, след като Европейският съюз - основният пазар на Москва, забрани морските доставки на рафинирани петролни продукти. Потокът на петролни продукти, вариращи от дизел до реактивно гориво, се очаква да е спаднал до около 1.9 млн. барела дневно през седмицата след влизането в сила на санкциите според данни на Vortexa, събрани от Bloomberg. Това е с около 37% под средните нива през предходните четири седмици.

Със сигурност данните са малко по-забавени, тъй като забраната е в сила едва от 5 февруари. Световните потоци на руски суров петрол също се сринаха, а след това се възстановиха, след като ЕС забрани вноса на суров петрол от страната през декември. Този месец Русия планираше да изнесе най-много дизелово гориво от ключовите си западни пристанища от поне три години насам. Въпреки това по-голямата част от спада на доставките, наблюдаван досега, е при дизела и газьола.

От влизането в сила на забраната досега са натоварени около 2.7 млн. барела от това гориво. По-голямата част от тези товари са транзитни и се насочват към Средиземно море и Латинска Америка. През същия период на януари потоците са били над 5 млн. барела. Доставките на други рафинирани продукти, включително мазут и нафта, също са се понижили средно през последните дни.

Русия обяви, че ще намали добива на петрол през март в отговор на ценовите ограничения на Г-7 върху продажбите ѝ. Ако Русия изпитва затруднения да изнася горива за продължителен период от време, рафинериите в страната може да бъдат принудени да ограничат преработката, като ограничат собствените си покупки на суров петрол.

Пренасочване

Според данните на друга компания за данни, Refinitiv, и на търговци Русия пренасочва износа на дизелово гориво след ембаргото на ЕС към Африка и Азия, както и за зареждане на кораби. Москва отдавна е основният доставчик на дизелово гориво за Европа, където рафинериите не произвеждат достатъчно гориво, за да задоволят вътрешното търсене на големия дизелов автомобилен парк.

Данните за корабоплаването на Refinitiv показват, че основната част от товарите с нискосернист дизел и газьол от руските черноморски пристанища Туапсе и Новоросийск се насочват към Турция, както и към Оман, Того и Тунис.

Руските черноморски пристанища се ползваха от близостта на турския пазар за доставки на дизелово гориво и преди, докато износителите от балтийските пристанища Приморск и Висоцк трябваше да заменят европейските дестинации с много по-дълги пътувания, което увеличаваше разходите за превоз.

"Собствениците на кораби вероятно са основните печеливши от цялата тази ситуация поради дългите маршрути и високите фрахтови ставки", казва един търговец пред Reuters.

От началото на февруари Русия пренасочва обеми нискосернист дизел от балтийските си пристанища към Мароко, Алжир, Гана, Тунис и Бразилия. Също така два товара, превозващи около 130 хил. тона дизелово гориво, се насочват от пристанище Приморск към пристанище Джеда в Саудитска Арабия, сочат данните на Refinitiv.

Някои товари са били предназначени с някаква непрозрачна дестинация като "Гибралтар по поръчка", "Сеута по поръчка" или дори само "по поръчка", според данните за корабоплаването на Refinitiv. Търговците смятат, че такива номинации или нямат купувач, или са резервирани за разтоварване на друг кораб.

Европейските държави заместват руските доставки на дизелово гориво, като увеличават вноса от Индия, Саудитска Арабия, Китай, Кувейт, Малайзия и дори Того, сочат още данните на Refinitiv.