🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Електро бъдеще

Много или малко са 1300 зарядни станции в България

На 6.8 електромобила, регистрирани в ЕС, се пада една зарядна станция. В България този показател е 6.7

Към този момент в страната има общо 1286 станции на 926 локации
Към този момент в страната има общо 1286 станции на 926 локации
Към този момент в страната има общо 1286 станции на 926 локации    ©  Цветелина Белутова
Към този момент в страната има общо 1286 станции на 926 локации    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • На 6.8 електромобила, регистрирани в ЕС, се пада една зарядна станция. В България този показател е 6.7.
  • Спрямо година по-рано броят на електромобилите в страната скача с близо 50% и през юли те достигат над 8500. Зарядните точки са 1286.
  • Лидери по най-големи мрежи са Eldrive, Fines Charging, EVpoint и Wink.

През 2022 г. в ЕС е имало над 448.6 хил. зарядни точки за електромобили, показват данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA). Недоброто покритие за зареждане на електромобили в населени места и основни пътни артерии в страни като България, Полша и Чехия, е сочено и като една от основните причини за ниския дял на е-колите спрямо общите продажби на нови автомобили през 2022 г. - съответно 4%, 5% и 3.9%. На другия полюс са Нидерландия (34.5%) и Германия (31.4%), които съответно имат 111.8 хил. и 87.7 хил. зарядни точки. Това са и лидерите в общността по зарядна инфраструктура и дори формират 42% от всички станции в целия съюз, макар и територията им да е под 10% от общата на 27-те членки.

За съотношението електромобили към зарядни точки Европейската комисия (ЕК) има изискване на всеки 10 регистрирани коли да се пада по поне една станция. По този показател при регистрирани към края на 2022 г. почти 3.1 млн. електрически автомобила и 448.6 хил. зарядни точки, средно за ЕС се падат по 6.8 е-коли на една зарядна станция, което е в нормата от изискването на ЕК. Според сайта vsichkotok.com към днешна дата в България има 1286 станции, разположени на 926 локации. При регистрирани 8559 автомобила към 1 юли по данни на Министерството на вътрешните работи (МВР) това прави почти 6.7 електроколи на една зарядна точка, т.е. съотношението в страната е по-добро спрямо това в целия ЕС.

Колите на ток са все още твърде малък процент от общия брой регистрирани в страната. По данни на МВР към 1 юли в България се водят на отчет 2.95 млн. леки автомобила независимо от техния двигател. Тези на ток са 8559, или едва 0.29% от общия брой. За разлика от това тези на дизел и бензин са съответно 1.43 млн. (48.3%) и 1.07 млн. (36.2%). Оптимистичното е, че за една година електромобилите в страната са нараснали близо двойно (46%) спрямо 1 юли 2022 г., когато са били 4614.

Сред причините за нарасналото търсене на електромобили в сектора посочват увеличените цени на горивата през 2022 г., все по-достъпната зарядна инфраструктура в страната, както и увеличаващият се брой модели на ток, позволяващи по-голям пробег с едно зареждане. При зарядните станции в началото на 2022 г. дори бе подписан меморандум за изграждането на общо до 10 хил. нови станции през следващите пет години. На този фон според vsichkotok.bg в страната има общо 1286 станции на 926 локации. Те са разпределени основно в мрежите на няколко големи компании, като лидер е Eldrive с над 600 (коригирано от 500 на 28 юли в 14:17 - бел. ред.). Следват мрежите на Fines Charging с над 260, EVpoint с над 100, както и тази на Wink, която по плановете на компанията към края на 2023 г. трябва да наброява около 160 зарядни точки.

В унисон със засилващото се изграждане на зарядна инфраструктура, през юни от Eldrive съобщиха, че ще инвестират над 170 млн. евро за изграждането на 10 500 зарядни станции в трите си пазара България, Румъния и Литва, както и в Латвия, където предстои да навлезе. Първите около 40 млн. евро са одобрени от борда на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), но за да бъдат окончателно отпуснати, е необходимо да бъдат изпълнени допълнителни условия от страна на Eldrive. Целта на одобреното финансиране е да се ускори електрификацията на автосектора в Европа чрез увеличаване на зарядната инфраструктура.

Картата на vsichkotok.bg ясно показва съсредоточаването на зарядни станции в столицата София, Пловдив и по Черноморието като за първите два града спомага и присъствието там на услугата за споделено пътуване Spark, която използва инфраструктурата на Eldrive. Основно локациите, на които може да бъде открита зарядна инфраструктура, са паркингите на големи търговски обекти като ритейл паркове, хипермаркети и mall-ове. "Кауфланд България" развива собствена мрежа още от 2017 г., като към днешна дата има зарядни точки в 15 от обектите ѝ из страната, като до края на 2023 г. локациите ще се увеличат с още две.

Немалка част от зарядните станции в страната са на територията на бензиностанции, разположени по основни пътни артерии извън градовете. Успешно партньорство развиват OMV и Eldrive, които през 2020 г. сключиха договор за разполагането на зарядна инфраструктура на 30 локации в страната и в съседна Румъния.

Според данните на vsichkotok в България преобладават AC станциите а мощностите варират от 20 до 300 kW. Повечето от големите оператори, с които "Капитал" разговаря, казват, че усилията им са съсредоточени в изграждането на станции за бързо и супербързо зареждане (DC). Лидерът Eldrive например вече е започнал обособяването на хъбове с по няколко зарядни точки на централни пътни артерии из страната. Такива има вече на паркинга на The Mall на бул. "Цариградско шосе" в столицата, на паркинга на ритейл парк "Via Park Север" на бул. "Карловско шосе" на входа на Пловдив, както и в района на винарска изба "Дамяница" (на 12 км от Кулата) на метри от автомагистрала "Струма". Хъбовете разполагат съответно с по 20, 10 и 8 конектора за зареждане, а според Димо Колчев, изпълнителен директор на компанията, в момента из страната се подготвят още подобни локации.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    imaligoogle_hr avatar :-?
    imaligoogle_hr

    ''На 6.8 електромобила, регистрирани в ЕС, се пада една зарядна станция. ''

    Това значи, че ако някой е на 1% и иска 100%, втората кола ще трябва да чака минимум 4 часа.
    Колко часа ще трябва да чака седмата кола, която също е на 1%, на 50 метра от колонката, не може да бъде бутана, а навън е вилеица и минус 9 градуса?

    Нередност?
Нов коментар