🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как се пилеят здравни вноски в болница "Св. Екатерина"

Болницата е на загуба, но наема консултанти и въпреки тях прави проблемни обществени поръчки. След два одита здравното министерство не е предприело мерки

Как се пилеят здравни вноски в болница "Св. Екатерина"
Как се пилеят здравни вноски в болница "Св. Екатерина"
   ©  УМБАЛ
   ©  УМБАЛ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В края на 2023 г здравният министър проф. Христо Хинков изненадващо смени името на болница "Проф. д-р Александър Чирков", което тя получи в средата на 2022 г., отново на "Света Екатерина". И това бе най-запомнящото му действие по отношение на една от големите кардиохирургични държавни болници. Но вероятно трябваше да има още, защото министерството е получило два сигнала на депутата доц. Васил Пандов ("Продължаваме промяната"), който е и заместник-председател на парламентарната здравна комисия.

В тях той съобщава на министъра, че има сигнали за безстопанственост и незаконосъобразно изразходване на средства в болница "Св. Екатерина". Министърът назначава две поредни проверки в болницата от "Вътрешен одит" на здравното министерство, одиторите установяват редица нарушения. Хинков препраща одитите на Пандов и не предприема други действия.

"Писах няколко пъти до министъра с въпрос какво ще предприеме, тъй като нарушенията са основание той предсрочно да прекрати договора за управление на изпълнителния директор на лечебното заведение", казва Пандов и допълва, че проф. Хинков нееднократно е заявявал, че ще бъде безкомпромисен при данни за нарушения от ръководителите на държавните болници. "Безкомпромисността", обаче, явно не важи за "Св. Екатерина" и одитите, с които "Капитал" разполага, са просто поредният документ, който показва как държавата управлява собствеността си и как надзирава поръчки за стотици хиляди левове, идващи от здравните вноски на гражданите.

Най-общо проверките показват, че болницата има четирима юристи, но те трудно се справят с "лавината" от 46 обществени поръчки за година и два месеца и с процесуалното представителство на болницата по дела в съда. В допълнение ръководството има непрекъсната нужда да бъде съветвано как да управлява болницата и юристите не могат да се справят и с това задължение. Затова се налага да бъдат наемани консултанти, адвокати, адвокатски кантори и съветници със спорни мотиви. В допълнение задължителният по закон финансов контрольор е уволнен, тъй като е заподозрян, че е "изнесъл" данните за нарушенията, а самата болница работи на загуба.

До редакционното приключване на статията от здравното министерство не отговориха планират ли да санкционират ръководството на болницата по двете проверки.

Какво пише в одитите

Държавните и общинските болници получават средногодишно само от здравната каса около 3 млрд. лв. за лекувани пациенти. С този обществен ресурс те плащат заплати, купуват медикаменти, консумативи и апаратура и провеждат всевъзможни обществени поръчки за милиони левове.

От 2019 г. тези лечебни заведения (общо 189 на брой) трябва да съгласуват за целесъобразност с Министерството на здравеопазването всяка поръчка за медицинска апаратура и строителство на стойност над 70 хил. лева без ДДС, независимо дали я провеждат със собствени средства или със средства по проекти и европари. Не всички го правят, а министерството често си затваря очите за нарушенията на някои от болниците.

Министърът като принципал има право да уволни или накаже директора за лошо управление на болницата, като се започне от финансовите резултати и се продължи с всички нива на дейност. Но това с наказанията рядко се случва, което пък създава у директорите на държавни болници, които боравят с бюджети от милиони левове, усещането за безнаказаност.

Например "Св. Екатерина" е била на печалба от 108 хил. лв. за последно през 2021 г. През 2022 г. е на загуба от близо 4 млн. лв., а само за първото полугодие на миналата година е натрупала 2.6 млн. минус. В допълнение натрупаната загуба е пораснала от 6.8 млн. на 10.050 млн. през първото шестмесечие на 2023 г. Одитът на МЗ показва и просрочени задължения от 96 хил. в края на 2022 г.

Болницата е проверявана за периода от юли 2022 г. до декември 2023 г., през който са се сменили трима директори.

Сегашният - проф. Димитър Петков, е на поста от 31 март 2023 г. Преди това професорът беше дългогодишен заместник-директор на управлявалия 16 години болницата проф. Генчо Начев, който пък беше уволнен през лятото на 2022 г. След Начев клиниката беше последователно оглавявана от проф. Николай Димитров, който се задържа на поста само няколко месеца и беше освободен от служебния здравен министър д-р Асен Меджидиев. След него директор за около половин година беше проф. Валентин Говедарски, а проф. Петков спечели конкурс в конкуренция с Говедарски и още двама кандидати. При цялото това управление болницата потъва финансово.

Какво вършат външните консултанти

През май миналата година болницата сключва едногодишен договор с адвокат Христо Петков и се задължава да му плаща до 3000 лв. месечно за технически и консултантски услуги в областта на обществените поръчки, включително устни и писмени становища, както и за цялостното провеждане на обществени поръчки.

Адвокатът получава пълната сума през следващите месеци, като в документите е посочено, че изпълненото от него може да се потвърди от заместник-директора или пък да се види в системата на Агенцията за обществени поръчки. Одиторите не са получили протоколи, с които се определя стойността на извършената работа и как всеки месец тя е възлизала на стойност точно 3000 лв.

Ако оставим настрана, че договорът е с номер, даден три дни преди деня, в който е сключен наистина, и обяснението, че това е техническа грешка, директорът е питан от одиторите защо се е наложило сключването на този договор, който дублира дейността на съществуващо административно звено. Отговорът е, че контрактът е в резултат от "необходимостта от повишаване на административния капацитет при предстоящи планирания, подготовка и провеждане на обществени поръчки. Притежаваният опит от консултанта е от необходимост за ръководството, тъй като служителите са с голяма натовареност. Не на последно място е негативната тенденция за образуване на жалби по обществени поръчки, както и забавеният процес на подготовка на текущи поръчки".

"В момента на сключването на договора в болницата съществува отдел "Пазарни проучвания и доставки", в който работят четирима души, които отговарят за обществените поръчки на болницата - началник, двама експерти по обществени поръчки и един главен експерт. Въпреки това е сключен договор, който дублира дейността им", констатират одиторите.

Явно натоварването е много голямо, защото проф. Петков продължава да се обгражда с консултанти.

Веднага след влизането му в директорския кабинет, болницата сключва и още един договор, дублиращ длъжността този път на главния юрисконсулт. Той е с адвокат Асен Велинов, на който е изплатена сумата от 15 600 лв за процесуално представителство в съда по жалба срещу болницата. По принцип главният юрисконсулт осъществява процесуално представителство на дружеството по граждански и административни дела пред всички съдилища, власти, банки и т.н.

Одиторите казват, че директорът им е обяснил, че болницата от години работи с този адвокат, който е представлявал болницата по всички дела за неимуществени вреди и няма загубено дело. Освен това се отбелязва, че делото е сложно, необходим е огромен брой часове за запознаване с него, а главният юрисконсулт е много зает с други дела.

В дните, преди да бъде вписан като директор, проф. Петков си назначава още един консултант - д-р Деян Матев. Първото му задължение е с помощта на адвокат да впише за 350 лв. промените по партидата на болницата в търговския регистър, т.е. да впише директора и членовете на борда. Сключването на този договор не е съгласувано с главния юрисконсулт, "Човешки ресурси" и дори със служителя, в случая икономическия директор, който е направил предложението за този договор, пишат одиторите.

Веднага след вписването Матев получава консултантски договор с болницата за 2000 лв. месечно. Матев е адвокат, който е завършил право в Академията на МВР, а преди това - морско дело. Доктор е по право от Университета по библиотекознание и информационни технологии - София. През 2011 г. е бил председател на Комисията по цените на лекарствата, а преди това съветник на министъра на здравеопазването, по онова време - д-р Стефан Константинов (от правителството на Бойко Борисов).

Според първия си консултантски договор д-р Матев трябва да извършва текущо консултиране на съвета на директорите и на заместник икономическия директор по "повишаване на административния капацитет, организационни и фактически действия", като освен това да "подпомага и насърчава установяването на цели, стратегии и планове, предназначени да задоволят потребителските нужди и ефективното използване на ресурсите на организацията". Той може да предоставя устни консултации по управленски проблеми, да води кореспонденцията на болницата с държавните органи и да подпомага изготвянето на административна документация.

В отчетите за дейността на консултанта е записано, че той е предоставил "устни и писмени консултации по конкретни въпроси от гражданско-правен характер и административно-управленски характер, както и осъществяване на фактически действия".

Матев получава и трети договор - на стойност 14 хил. лв. за седем месеца, с който се задължава да систематизира актуалната и архивната документация на директора и съвета на директорите "по различни критерии". Специално за този договор одиторите не са получили документ, който да обосновава необходимостта от него, нито пък отчети за свършена работа и протоколи за изплатени суми.

Проф. Петков е заварил един двегодишен консултантски договор, който е прекратил след две плащания. Той е с адвокатско дружество "Панев и партньори" и е на обща стойност 46 080 лв. Финансовият контрольор е питан да разреши разхода, след като договорът вече е бил в сила. Според него адвокатското дружество приема да "подпомага и консултира болницата в осъществяване на дейността й, като предоставените правни консултации ще са в рамките на предмета на дейност на дружеството и извън възложените с длъжностна характеристика функции на главния юрисконсулт и юрисконсулта на болницата". Договорът не съдържа клаузи за отчитането и приемането на извършената работа. Одиторите отбелязват, че болницата не е съхранила отчети за извършената работа, но въпреки това на кантората е платено.

При проверката на тези договори, одиторите установяват и че болницата предоставя на медицинския си център под наем оборудвани шест кардиокабинета, лаборатория и скенер за сумата от 2387 лв. месечно от 2018 до 2023 г. Най-високият наем на кабинет, в който преглеждат частно лекари на болницата е 363 лв., има и такъв за 74 лв. месечно. Лабораторията плаща 374 лв. наем, а наемът на скенера на болницата е 1258 лв. Разходите за ток, вода, режийни, както и за канцеларски материали, влизат в наема.

Получило се е така, че болницата е забравила да анексира договора с медицинския си център дори със законовата инфлация. След одита тя се е "поправила" и вече има нов договор за наем на стойност 55 234 лв. месечно. Проверяващите обаче отбелязват, че болницата е дала под наем на медицинския център ядрено-магнитния си резонанс, но без да посочи цена за това, което означава, че това става безплатно.

Тези сложни обществени поръчки

Одиторите проверяват 11 от 46-те проведени от болницата поръчки, като критерият е прогнозната им стойност да бъде над 1 млн. лв. без ДДС.

Те не намират проблем при най-голямата поръчка - доставка на медицински изделия за 24 месеца на стойност 25 млн без ДДС, въпреки че са записали, че болницата е искала от доставчиците си само регистрация като търговец на медицински изделия и никакви данни за икономическото и финансовото им състояние, нито пък дали имат технически и професионални способности да се занимават с този тип продукти. Проверяващите не са намерили пропуски и в поръчки за още около 15 млн. лв.

Нататък обаче въпреки консултациите, болницата е допуснала пропуски при обществените поръчки, довели до обжалване и загуба на време за подготовка на документация на десетки фирми.

Например "Св. Екатерина" е открила процедура за доставка на компютърен томограф на стойност 3.6 млн. лв. без ДДС. Само че поръчката е открита, без да получи разрешение за разхода от здравното министерство, което е довело до прекратяване. А болницата забравила да изпрати съобщение до Агенцията за обществени поръчки, че прекратява процедурата.

При следващата поръчка за 1.02 млн. за монитори за наблюдение на пациенти, болницата, в пълен разрез с публикувания проектодоговор, намалила гаранцията на доставчика от 50 на 20% от стойността, а след това забравила да публикува договора с победителя в процедурата, заедно с приложенията към него. И двете фактически действия и бездействия са нарушение на Закона за обществените поръчки.

Въпреки консултациите, юристите и експертите си по обществени поръчки в "Св. Екатерина" грешките продължават. В поръчка за лекарства за 1.2 млн. лв. в документацията и проектодоговора е записано, че лекарствата трябва да имат остатъчен срок на годност поне шест месеца, което пък не съответства на текста на техническото предложение, където е записано, че остатъчният срок трябва да бъде поне 12 месеца.

Участващите в процедурата са поискали разяснение колко трябва да са "годни" лекарствата през ЦАИС и болницата отговаря, че допуснала техническа грешка и трябва да се чете "остатъчен срок 12 месеца". Само че нататък не е променила сроковете в документацията и отново е забравила да публикува всички сключени договори и приложенията по тях, за да е видно какъв е срокът последно. В единия, все пак публикуван, контракт е записан срок на годност от шест месеца.

Нататък одиторите констатират, че болницата редовно губи времето на своите доставчици, като обявява обществена поръчка за милиони, с редица изисквания и необходима документация, избира изпълнител и след това прекратява поръчката, защото е допуснала "пропуски при подготовката на документацията във връзка с разписаните вътрешни правила на болницата за управление на цикъла на обществени поръчки". С такива мотиви се прекратяват две поръчки - за модулна система за операционни зали и за апаратура за хирургични зали на обща стойност 4.7 млн. лв.

При една от поръчките за строителни работи на стойност 4.166 млн. без ДДС, болницата прилага този подход, след като една от фирмите подава жалба за процедурата в Комисията за защита на конкуренцията. Два дни след жалбата "Св. Екатерина" прекратява процедурата, отново, защото е установила пропуски при подготовката на документацията според вътрешните си правила.

Одиторите не са дали изрични препоръки как да се подобри управлението и работата на администрацията на болницата. Отавили са това задължение на здравния министър, който досега само е препратил изводите до парламентарната ресорна комисия.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар