🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Рекорди в развитието на мобилните портфейли за България по данни на лидера Mastercard®

Над 85% от картите на Mastercard в страната ще могат да плащат през смартфон до края на 2021 година

Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Косово и Албания
Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Косово и Албания
Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Косово и Албания
Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Косово и Албания
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Смартфонът е новият портфейл за младите

В страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) 38% от младите потребители от поколението Z вече плащат само със смартфон. Това сочат данните на последно изследване на Mastercard (количествено и качествено изследване на 6600 души между 18 и 24 години от 11 страни в ЦИЕ, включително България).

Това са digital native младежите, които стремително навлизат в живота и бизнеса, които се интересуват повече от екология, устойчиво развитие, толерантност и споделена икономика, отколкото от лукс, кеш и скъпи придобивки. Данните за България показват над 70% готовност в този сегмент в най-близко бъдеще да се плаща вече само със смартфон, т.е. с токенизирана карта за iOS или Android, финтех портфейл или разработка на плащане с умно устройство като Garmin и Fitbit.

Инфраструктурата е готова

Междувременно технологичните екипи на Mastercard и банките издатели са в готовност да посрещнат и стимулират мобилните плащания, тъй като това е основен фокус на съвместните разработки през последните 5 години благодарение на визионерската технология Mastercard Digital Enablement Service (MDES). В световен план преди няколко дни Mastercard обяви окончателното премахване на магнитната лента от картовите пластики да се случи до 2033 г., което ще отбележи и успешното преминаване към мобилни безконтактни плащания - по-бързи, по-сигурни и улесняващи цялата търговско-банкова система. България се намира в благоприятната ситуация да е сред първенците по навлизане на безконтактни и мобилни плащания така или иначе поради сравнително късното навлизане на картовите плащания и решението на Mastercard да се инвестира директно в по-иновативното - в система за безконтактни плащания.

"До края на 2021 г. очакваме над 85% от картите на Mastercard в България да могат да се токенизират. Tова е голям успех и резултат за нас и нашите партньори, банките издатели, които неуморно работиха в тази посока през последните години. Всички големи банки на пазара ще предлагат мобилни плащания с Mastercard, както и много от по-малките - общо 13 български институции и 2 телекома", казва Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Косово и Албания.

"Пандемията ускори изключително този сегмент и тази година ще отпразнуваме 17 нови мобилни портфейла в България - повече от всякога досега. Много от партньорите ни предлагат по повече от един мобилен портфейл - свой портфейл и възможност за използване на картата в Apple Pay, Google Pay, Garmin, Fitbit. През 2021 г. 3% от плащанията с Mastercard в България ще са направени със смартфон с тенденция тези трансакции да надминат броя трансакции, осъществени с чип и въвеждане на ПИН. Удобството, сигурността и допълнителните функционалности на мобилните портфейли ги правят предпочитан метод за плащане за все повече българи. Биометричната верификация през смартфона и отпадането на нуждата да се въвежда ПИН на ПОС терминал правят мобилните разплащания най-безопасни в период на пандемия. И нека не забравяме, че дигиталната карта е и най-екологичното платежно средство на планетата", добавя Иван Хаджов, мениджър бизнес развитие на Mastercard в сферата на дигиталните иновации и разплащания.

Смарт устройствата се превръщат не само в удобни платежни решения, но и в ПОС терминали - Mastercard гордо подкрепя на европейско и световно ниво решенията на soft pos (софтуерен ПОС) разработчиците, финтех компаниите и приемащите банки по цял свят, от които и българските phos и MyPOS Glass, които дават изключителна гъвкавост за малкия и средния търговец - да приема безконтактни плащания през приложение на собствено устройство без необходимост от закупуване на хардуер и допълнителен терминал.

Ръст и рекорди за България

Очакванията за страните от ЦИЕ са потребителите на мобилни порфтейли да се утроят до 2026 г., а обемът на трансакциите да нарасне средно с 25%. (Source: Juniper Research). Карти, токенизирани за Apple Pay, имат най-голям дял в броя трансакции и техния обем на ПОС терминал спрямо Google Pay и други портфейли както за Европа, така и в България.

Само от януари до юли 2021 г. обемът трансакции на месец с мобилна Mastercard почти се е удвоил, а спрямо месец юли 2020 г. е нараснал три пъти - ръст, който е съизмерим с ритъма на един от първенците в този сегмент в региона на ЦИЕ - Украйна. Все повече потребители са превърнали в ежедневие плащането със смартфон в бързооборотни категории като магазини за хранителни стоки, кафенета, бензиностанции.

От тази година в София може да се плаща безконтактно и мобилно на място в градския транспорт, което допълнително ще допринесе за ръста на мобилните плащания и ежедневния навик на потребителите, както сочи световният опит на Mastercard в тази сфера. Все повече в България навлизат умните решения за самообслужване на различни терминали, които спестяват време, усилия и човешки ресурс - паркомати с безконтактни плащания за престой на паркинг, колонки за зареждане на бензин с интегрирано безконтактно плащане, каси в супермаркети без касиер, киоски и приложения за поръчване и плащане на храна и напитки в ресторантския бизнес, машини за ски пасове и други. Не на последно място, наблюдаваме все по-голямо разпространение на безконтактни банкомати, които допълват мозайката и скоро това ще доведе до пълна възможност смартфонът да замести изцяло картата.

Финтех и иновации - устойчиво развитие, екология, услуги с добавена стойност

"През 2021 г. наблюдавахме развитие на тенденцията т.нар. нетрадиционни играчи да продължават офанзивата си във финтех индустрията . Tелекомите A1 и Vivacom например успешно развиват мобилните си портфейли, предлагайки нови функции и преимущества на клиентите си. Те създадоха уникален модел на интероперабилност помежду им, както и с други финансови институции, използвайки инфраструктурата на българската компания Paynetics и Mastercard като платежна технология", добавя Иван Хаджов.

"Oсвен мобилните портфейли в България, на които осигуряват инфраструктура - Phyre, А1 Wallet и Pay by Vivacom, през тази година Paynetics излязоха стабилно на международен пазар с партньорството си с иновативния финтех във Великобритания ekko. Така иновативното приложение, което е създадено като екологичен играч с амбиция да окаже промяна върху климатичните промени, дава възможност на картодържателите на Mastercard да участват в екологичната трансформация на индустрията в ежедневието си - нещо, което е в абсолютен синхрон с визията и усилията на Mastercard за следващите години", казва Ваня Манова.

"Мобилните приложения дават неограничени възможности за иновации и удобства за потребителите - те комбинират дигитализация на карти, различни финтех решения, възможност за управление на финансите, а вече и кредитиране. От 2021 г. портфейлите Phyre и Pay by Vivacom предоставят възможност за дистанционно получаване на кредит изцяло през мобилния телефон. Проектът на Paynetics е реализиран в партньорство с "БНП Париба Лични Финанси". Можем да кажем, че бъдещето принадлежи на интелигентните партньорски модели и решения, които комбинират най-доброто, което всеки играч може да предложи", добавя Иван Хаджов.

Още от Капитал