Кризата в Крим срина круизните пътувания в Черно море

През 2015 г. пристанище Бургас е посрещнало 5 туристически кораба при планирани 31

"Изумрудената принцеса" е най-големия круизен кораб, който е акостирал през миналата година в пристанище Бургас
"Изумрудената принцеса" е най-големия круизен кораб, който е акостирал през миналата година в пристанище Бургас
"Изумрудената принцеса" е най-големия круизен кораб, който е акостирал през миналата година в пристанище Бургас
"Изумрудената принцеса" е най-големия круизен кораб, който е акостирал през миналата година в пристанище Бургас
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Круизният бизнес като всеки друг бизнес цели печалба, но на първо място винаги стои сигурността на туристите. Ако няма подобрение в обстановката в Черноморския регион, резултатите ще са като миналата година и круизните компании може да не ни предпочитат като дестинация."

Диян Димов, изпълнителен директор на "Пристанище Бургас"

През 2016 г. пристанище Бургас има договорени няколко посещения от пасажери на круизните оператори MSC и Costa. Първият кораб, който се очаква да открие круизния сезон на 6 май, е Costa neoRomantica. "Круизният бизнес като всеки друг бизнес цели печалба, но на първо място винаги стои сигурността на туристите. Ако няма подобрение в обстановката в Черноморския регион, резултатите ще са като миналата година и круизните компании може да не ни предпочитат като дестинация. И друг път съм казвал, че е необходимо да се пристъпи към обсъждане, разработване и приемане на цялостна круизна визия на България в рамките на националната ни туристическа стратегия", посочва изпълнителният директор на "Пристанище Бургас" Диян Димов.

Проблемният круизен сезон 2015 г.

Плановете на "Пристанище Бургас" за 2015 г. бяха изготвени на базата на 31 посещения на круизни кораби. "Поради продължаващата криза в Крим и завишените такси за преминаване на корабите през Босфора повечето круизни компании анулираха предварително заявените посещения", казва Димов. Неблагоприятната геополитическа обстановка се отрази негативно на цялата дестинация Черно море. Всички черноморски пристанища отчитат спад на круизните посещения.

През изминалия круизен сезон на Морска гара Бургас акостират пет круизни кораба с почти 8000 пасажери. Въпреки този резултат дестинация Бургас заема челно място в регион Черноморски басейн.

По-малко метали и зърно

"Пристанище Бургас" очаква финансовото приключване на 2015 г. да отчете положителни резултати. "Печалбата ни през 2015 г. основно се влия от намаления брой на круизните пътувания и структурата на обработените товари. Три-четири вида от обичайните за пристанищен регион Бургас товари не се обработваха през 2015 г. Част от обема на износа на български цветни метали промени логистичната си транспортна схема и от морски се преориентира към автомобилен транспорт предвид крайните дестинации като получатели – Гърция и Турция. Сривът на цените за скрап през 2015 г. също оказа осезаемо влияние. Освободените и намалени износни мита на зърнените храни в Украйна и Русия чувствително понижиха износа на зърно през 2015 г. Пристанищен регион Бургас от няколко години вече премина котата от обработени над 1 млн. тона зърнени храни. Независимо от изброените по-горе промени общият товарооборот за 2015 г. е в съответствие с показателите по бизнес плана на дружеството и същия като през 2014 г. В пристанището са обработени 161 кораба и 500 хил. тона товари. През 2015 г. "Пристанище Бургас" постига ръст от 36% на обработените насипни товари, които са с по-ниски приходни ставки за сметка на генералните (основно метали). По оперативни данни очакваната печалба на дружеството за 2015 г. (ЕBITDA) е в размер на 350 хил. лева.

Върху финансовите резултати на дружеството оказва влияние и повишението на цената на електроенергията за промишлените предприятия. През изминалата година дружеството намалява потреблението си на ток чрез мерките за енергийна ефективност с над 450 хил. киловата в сравнение с предходната година. Въпреки това платените средства за електрическа енергия са със 100 хил. лева повече в сравнение с 2014 г. Електроенергията формира 70% от материалните разходи и 30% от общите разходи на дружеството. След проведена тръжна процедура дружеството подписа договор за доставка от свободния пазар на електроенергия, което значително ще подобри структурата и относителния дял на разходите за електроенергия в общите разходи.

Още инвестиции в обновяването на порта

През последните години визията на "Пристанище Бургас" се промени, то вече е отворено за жителите и гостите на града. Освен модернизирания център, обновените пешеходни улици и красива морска градина любимо място за разходка на гражданите е и Зоната за свободен достъп на бургаското пристанище. "Заявените при официалното откриване на 6 декември 2014 г. на зоната за обществен достъп от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщения Ивайло Московски инвестиционни намерения в размер на 12 млн. лв. са в напреднал стадий на реализиране", казва Диян Димов. Инвестициите основно се извършват чрез програмата на ДП "Пристанищна инфраструктура" и в допълнение със собствени средства на държавния пристанищен оператор. През 2015 г. в Бургас заработи модерен брегови център за управление и информационно обслужване на корабоплаването. Неговата визия кореспондира с построената и успешно функционираща морска гара. Започна планираната пълна рехабилитация на най-стария пристанищен склад "Магазия 1", който ще се превърне в морски културен център с функционалност за втори пасажерски терминал и основен каботажен терминал. Продължават инвестициите в благоустрояването на района в зоната за свободен достъп. Значителни средства се влагат в рехабилитацията на основните складови полета, подкрановите пътища, жп развитието, ВиК техническа инфраструктура, пристанищна техника. "Очакваме всеки момент да започне мащабното благоустрояване на първите 30 хил. кв.м от зоната за обществен достъп по проекта. То ще обхване територията на "Марина порт Бургас" и морската гара – от нулево до трето корабно място", казва Диян Димов. Инвестицията е в размер на 2 млн. лв. и включва нова транспортна схема с паркинги за автобуси и автомобили, велоалеи, тротоарни алеи, зелени площи, дървесна растителност, храсти. "Желанието ми е до 6 май за първия пасажерски кораб да имаме съвършено нова визия на района", допълва Димов.

След осъществени предпроектни проучвания ДП "Пристанищна инфраструктура" подготвя и процедурата за проектиране и изграждане на експо център с разгърната площ от 12 хил. кв.м в територията между "Магазия 1" и морската гара, който след няколко години да бъде отлично място за провеждането на асамблеята на лидерите в световния круизен бизнес, на която "Пристанище Бургас" ще е домакин през есента на 2020 г.

Средиземноморските круизни пристанища

През юни 2015 г. "Пристанище Бургас" стана първото българско пристанище пълноправен член на MedCruise - Асоциацията на средиземноморските круизни пристанища. От района на Черноморския басейн членове на асоциацията са пристанищата Констанца, Одеса, Сочи и Батуми. Това дава възможност пасажерски терминал Бургас да бъде представян на всички европейски и световни круизни форуми. "Черноморските пристанища, членове на MedCruise, подготвихме писмо до ръководството на асоциацията, в което поставихме проблема със завишените експортни такси през Босфора, които се отразиха негативно на круизния сезон. Очакваме от името на асоциацията да бъде изпратено писмо до турските власти. Надяваме се на разбиране от тяхна страна", коментира изпълнителният директор на "Пристанище Бургас" Диян Димов. На свое заседание в Олбия, Италия, бордът на директорите прие решение Бургас да бъде домакин на Генералната асамблея на MedCruise, която ще се проведе 20-24 септември 2020 г.
Все още няма коментари
Нов коментар