"Победа" отбеляза ръст на износа си с 15%

Производителят на захарни изделия планира инвестиции от 3 млн. евро през следващите три години

Ръстът на компанията през 2015 г. до голяма степен се дължи на това, че е пуснала на пазара различни разфасовки и вкусове, с което е обхванала по-широк кръг от клиенти
Ръстът на компанията през 2015 г. до голяма степен се дължи на това, че е пуснала на пазара различни разфасовки и вкусове, с което е обхванала по-широк кръг от клиенти
Ръстът на компанията през 2015 г. до голяма степен се дължи на това, че е пуснала на пазара различни разфасовки и вкусове, с което е обхванала по-широк кръг от клиенти
Ръстът на компанията през 2015 г. до голяма степен се дължи на това, че е пуснала на пазара различни разфасовки и вкусове, с което е обхванала по-широк кръг от клиенти
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Бургаското предприятие за захарни изделия "Победа" АД постигна през 2015 г. ръст на износа си от 15%. "Ниската цена на еврото благоприятства износа в много направления. Постигнахме безспорен успех в редица страни от Близкия изток", обяснява изпълнителният директор на предприятието Михаил Чоролеев. Компанията изнася захарни изделия за Израел, палестинските територии, Ливан, Йемен, Либия, Египет. Към Близкия изток "Победа" изпраща предимно вафли, крекери, кроасани и бисквити. "Разширяването на износа неизбежно е свързано с допълнителни инвестиции в нови разфасовки и опаковки. Това са пазари с традиционни разбирания за външния вид на сладките изделия, които няма как да се продават във вида, в който се предлагат в Европа", посочи Чоролеев. В момента износът на "Победа" е близо 13% от общата произведена продукция.

Сладък ръст

Пазарът на "Победа" през 2015 г. бележи ръст от 5%. Предприятието очаква ръст от 10% на оборота и печалбата. При продажбите на бонбони "Черноморец" компанията отчита ръст от 10%. "Победа" се радва на добри продажби и при бисквитите "Закуска", "Анелия" и "Еверест". "Произведохме вафли за износ с различни вкусове за Близкия изток - лешник, лимон, какаов вкус. Правим маркетингови проучвания с различни разфасовки, за да видим дали потребителите и в България очакват нови формати, казва Чоролеев. Ръстът ни през 2015 г. до голяма степен се дължи на това, че успяхме да вкараме различни разфасовки и вкусове и да обхванем по-широк кръг от клиенти." "За целия сегмент на шоколадовите и захарните изделия като част от сегмента на бързооборотните стоки годината протече спокойно и без сътресения и резки промени в трендовете. Успяхме да запазим пазарния си дял, като в различните стокови групи имаме различни движения", казва Чоролеев.

Ръководството на "Победа" планира инвестиции от 3 млн. евро през следващите три години. Това са основно производствени инвестиции, свързани с подмяна на техниката и модернизация на някои линии. "Възможно е, ако успеем да се включим с проект по европейските програми, да реализираме голяма част от инвестициите още тази година. За съжаление обаче за големите предприятия в България, сред които е и "Победа", има относително малко европейски програми", казват от компанията.

Надвиснали проблеми

Каква ще бъде 2016 г. за бизнеса от компанията не се заемат да прогнозират. Причината за това са готвените промени в Закона за данък за общественото здраве, станал известен като данък "вредни храни", срещу който почти всички работодателски организации в България изразиха отрицателно становище.

"Ние от Асоциацията на шоколадови и захарни изделия от самото начало също изразихме нашето становище", казва Чоролеев. От браншовата организация са пресметнали, че ако подобен данък бъде въведен, той ще доведе до драстичен спад на потреблението на захарни и шоколадови изделия. Ще се появи контрабандна стока, която влиза от ЕС, а захарните изделия на родните производители ще станат по-скъпи и съответно ще се консумират по-рядко.

"Ако данък вредни храни бъде въведен в България, той ще доведе до 30% спад на производството в нашия сектор. Съответно с приблизително същия процент ще бъдат намалени работните места", казва Михаил Чоролеев. Според него с въвеждането на данък обществено здраве държавата ще загуби и приходите си от ДДС, защото ще се увеличи сивият сектор. "Ако нашите продукти бяха вредни за здравето, ЕС щеше да ги забрани. Няма как с данък да се докаже, че един продукт е вреден за здравето. В България има Закон за храните, който казва кои продукти са вредни", посочва изпълнителният директор на "Победа".

Все още няма коментари
Нов коментар