"Карнобатплод" планира да удвои производството си

Предприятието очаква одобрение на проект за 1.2 млн. лева

Консервното предприятие изнася значителен дял от продукцията си за Европа - Италия, Испания, Румъния, Финландия, Словакия.
Консервното предприятие изнася значителен дял от продукцията си за Европа - Италия, Испания, Румъния, Финландия, Словакия.
Консервното предприятие изнася значителен дял от продукцията си за Европа - Италия, Испания, Румъния, Финландия, Словакия.
Консервното предприятие изнася значителен дял от продукцията си за Европа - Италия, Испания, Румъния, Финландия, Словакия.
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През последните години производството на български плодове и зеленчуци бележи значителен спад и затова част от продукцията на "Карнобатплод" е с вносна суровина.

Консервното предприятие "Карнобатплод" планира да удвои производството си с помощта на средства по Програмата за развитие на селските райони, мярка 4.2. Предприятието е подало документи и очаква одобрение на проекта си в размер на 1.2 млн. лв. Половината от сумата е от собствено финансиране, което ще бъде осигурено с банков кредит. "Планираме със средствата да закупим осем нови машини, с помощта на които ще имаме възможност да произвеждаме двойно по-голям обем продукция", казва изпълнителният директор на дружеството Атанас Атанасов. Част от планираните инвестиции са насочени и към изграждането на хладилна база, която ще позволи производствения сезон да бъде удължен чрез замразяване и охлаждане на суровината. Хладилната база ще даде възможност на компанията и след активния сезон да продължи производството най-вече на мармалади и сокове за пиене.

"Карнобатплод" вече има опит с използване на възможностите на програма САПАРД. През 2006 г. фирмата успешно прилага проект по програмата на стойност 440 хил. лв., свързан с подновяване на машините и съоръженията в производствената си база. "Карнобатплод" произвежда 2 млн. компота годишно, като зеленчуковите консерви заемат сравнително малък дял от производството. В активния сезон то осигурява заетост на 80 до 100 души.

Нови пазари

Преди години основен пазар за "Карнобатплод" е бил руският. Тогава 50% от продукцията на карнобатското предприятие се е изнасяла към Русия. "Днес този пазар е много проблемен, което ни кара да компенсираме с нови", казва търговският мениджър на "Карнобатплод" Емануил Атанасов. Консервното предприятие сега изнася значителен дял от продукцията си за Европа - Италия, Испания, Румъния, Финландия, Словакия. През последната година консервите на "Карнобатплод" пробиват и на пазарите в САЩ, Израел, Австралия. "Успяхме да постигнем разширение на пазарите си най-вече с помощта на международните изложения. Тази година бяхме на изложение в Германия, предстоят ни изложения в Холандия и Франция", казва Атанасов. Част от разходите за тези участия на българската консервна фабрика се покриват от Агенцията за малки и средни предприятия.

Къде са плодовете

Трудностите в работата на карнобатската фирма идват основно от липсата на достатъчно суровина за производството. "През последните години производството на български плодове и зеленчуци бележи значителен спад", казват собствениците. Затова част от продукцията на "Карнобатплод" е с вносна суровина. От Гърция предприятието внася предимно праскови от сортове, подходящи за преработка и консервиране, казва Атанасов. Гръцките консервни предприятия остават основен конкурент на българските при производството на компот от праскови. "Нашето предимство е, че предлагаме компотите в стъкло, докато гръцките фирми ги произвеждат основно в метални консерви", посочват от "Карнобатплод". Предприятието прави непрекъснати инвестиции, за да подобри процеса си на производство. През миналата година инвестира в депалетизатор за празни буркани, с който успява значително да намали ръчния труд. Проблеми в работата на карнобатската фирма създава очакваното поскъпване на цената на промишления газьол за паровата централа, с помощта на която се стерилизират консервите. Вдигането на акциза ще доведе до увеличаване стойността на произвежданите от нас продукти. "Реална е опасността да станем неконкурентни на пазара", казват собствениците. Промишлената част на Карнобат все още не е газифицирана и това създава трудности за предприятията в града.

Все още няма коментари
Нов коментар