Има индикации за връщане на руските туристи през 2016 година

Златко Димитров, изпълнителен директор на "Слънчев бряг" АД

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Дейностите, които ние извършваме в по-голямата си част, е работа, която осъществява всяка община. Разликата с общината е, че на нас никой не ни плаща.

Господин Димитров, ще се повтори ли и тази година трудният старт за туристическия сезон на българското Черноморие?

- Действително, началото на туристическия сезон през 2015 година беше трудно. Имаше натрупано напрежение, породено, от една страна, от късния старт, а от друга страна, от неясна ситуация и най- вече от липсата на информация в началните месеци около руските туристи. За всеки беше ясно, че конфликта в Украйна ще даде своето отражение на туристическия пазар. Проведоха се много срещи със съдействието на Министерството на туризма именно в посока спасяване на летния сезон. Моето мнение е, че както браншът в лицето на туроператори и хотелиери, така и Министерството на туризма предприеха адекватни действия като намаления на пакетните цени, предлагане на допълнителни услуги безплатно, позициониране в интернет сайтовете за настаняване, по-силна реклама на традиционно силни за България туристически пазари. Въпреки трудностите се постигнаха добри резултати и сезонът продължи по-дълго от обичайното. Чисто статистически се отчита спад на туристи по определени направления, но не се сбъднаха и най- мрачните прогнози на някои специалисти за пълен провал, крах на летния сезон. Моето мнение по отношение на курорта Слънчев бряг като цяло е, че хотели с примерен баланс между качеството на предлагания продукт и пакетна цена постигнаха добра заетост на легловата си база и добри финансови резултати. По отношение на приходите е нормално те да намаляват, когато се правят отстъпки в пакетните цени и се предлагат допълнителни услуги безплатно.

По данни на регионалната туристическа камара през осемте месеца на 2015 г. Бургаска област е посетена от 1.14 млн. чуждестранни туристи, като в сравнение със същия период на миналата година отбелязваме спад от 7.09%. Това са общо 81 хил. туристи по-малко спрямо 2014 г. За сметка на руските туристи, които намаляха с 24%, положителни тенденции отчетохме при туристите от Чехия, които са се увеличили с 10%, от Англия - със 7.55%, от Израел – с 26%, от Франция – с 22%, от Белгия – с 26.5%, от Естония - с 43%. Най-голям спад имаме на туристическия пазар в Украйна, Русия и Швеция.

Какви са очакванията ви за новия туристически сезон?

- Големи са надеждите ни за възстановяване на руския пазар. Индикациите, които идват от Русия в последните няколко месеца, са много обнадеждаващи. С помощта на министъра на туризма Николина Ангелкова се проведоха важни срещи между туристическия бранш на България и Русия. През февруари ще се проведе и кръгла маса в Москва. Ще се начертаят важни стъпки и преки послания за връщането на руските туристи в България. Разбира се, позиционирането ни на руския пазар би ни гарантирало и един много успешен туристически сезон. Считам, че и Министерството на туризма, и туроператорите са осъзнали, че трябва да направим всичко необходимо руските туристи отново да дойдат в България.

Докъде стигна предложението ви за обявяване на Слънчев бряг за самостоятелна административна единица?

- Не става въпрос само за Слънчев бряг, а за всички национални туристически комплекси в България. Има сформирана работна група със заповед на министъра на туризма и е разработена концепция, която се съгласува с бизнеса и институциите. Работата по този въпрос е в доста напреднала фаза. Надявам се до края на годината главата за статута на националните курорти в закона за туризма да бъде готова. В тази връзка искам да подчертая, че основното желание на туристическия бизнес, собственици на хотели и ресторанти, на всички, които се грижат за комфорта на туристите, е да се намери начин за реинвестиране на данъците, които се плащат за поддръжката на туристическата инфраструктурата на курорта. За Слънчев бряг конкретно са необходими над 1.5 млн. лв., за да поддържаме инфраструктурата на ниво. Министерството на туризма ясно е разбрало проблема с курортните комплекси. Само при реинвестиране в туристическата инфраструктура бихме постигнали по-добри резултати и високо ниво на обслужване.

Как ще разрешите проблема с незаконните обекти в Слънчев бряг, които продължават да се увеличават?

- Според мен проблемът с незаконните обекти се корени в липсата на добър контрол и прехвърляне на отговорността между контролните органи. В много случаи това са обекти, които изникват за една нощ. След това започва прехвърляне на отговорността между община Несебър и регионалната дирекция "Национален строителен контрол" - Бургас, в това число и Слънчев бряг. Сложната процедура по установяване на нарушителя, констативни протоколи, актове, срокове за обжалвания и куп административни похвати водят до протакане във времето. А сезонът е кратък и това се повтаря всяка година. Част от решението, разбира се, е в издаването на заповеди за премахване с предварително изпълнение. Не на последно място и повече морал от всички и институции и собственици в името на туристите, на които толкова много разчитаме. "Слънчев бряг" АД е готово да осигурява съдействие на всички органи, от които зависи премахването на незаконните обекти, и да участва активно в тяхното установяване и премахване.

Подобри ли се финансовото състояние на дружеството през последната година?

- Много труден въпрос, когато говорим за финансовото състояние на едно дружество, от което се изисква да поддържа общата инфраструктура на най-големия туристически комплекс в България. Дейностите, които ние извършваме, в по-голямата си част е работа, която осъществява всяка  община. Разликата с общината е, че на нас никой не ни плаща. Парите от бизнеса, който е косвен ползвател на нашата инфраструктура, отиват под формата на данъци в бюджета на община Несебър. Финансирането на дейностите по поддръжката са само и изключително от собствени приходи на дружеството "Слънчев бряг".
Основната ни дейност е поддръжката на общата инфраструктура на кк Слънчев бряг, на практика от тази дейност не се реализират приходи. Услугите по поддръжка на общата инфраструктура включват поддържане на алеи и пътища, ВиК и канализационни услуги, озеленяване, охрана, обща реклама и др. дейности, който са от ключово значение за оперирането на конкретните туристически обекти.

"Слънчев бряг" е публично дружество и когато работим с данни трябва да бъдем максимално точни. В момента изготвяме годишния отчет за 2015 година. По предварителни данни загубата на дружеството ще бъде по-висока от отчетената загуба от 873 хил. лв. през 2014 г. Трябва да отбележим обаче, че амортизациите на активите са в много висок размер и това е една от основните причини за загубите, които дружеството ежегодно реализира. Като пример за 2015 г. те са в размер 1.548 млн. лв. С всяка изминала година става все по трудно и трудно, но нашата задача е да водим балансирана политика между приходите и разходите, като стремежът ни, разбира се, е да увеличаваме приходите.

Все още няма коментари
Нов коментар