🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мечти от метал

"Металстрой" - Бургас, планира удвояване на производството си

Прогнозите са, че през следващите години на пазара на труда в България буквално няма да има заварчици и монтажници
Прогнозите са, че през следващите години на пазара на труда в България буквално няма да има заварчици и монтажници
Прогнозите са, че през следващите години на пазара на труда в България буквално няма да има заварчици и монтажници    ©  Капитал
Прогнозите са, че през следващите години на пазара на труда в България буквално няма да има заварчици и монтажници    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Бургас". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Когато си на върха, понякога е трудно да останеш там. Бургаското предприятие "Металстрой" обаче задържа инерцията си от миналата година, когато бяха първи в класацията за малък и среден бизнес на "Капитал" - "Гепард", в сектор "Метали". Ръстът на приходите им за 2016 г. беше 198.76%. Още в първите дни на януари 2018 г. фирмата е сключила договори за 4 големи обекта и има пълна яснота за работата си през първото тримесечие на годината. Поръчките включват изработване и монтиране на около 1800 тона метални конструкции. Предприятието ще изработи и монтира метални конструкции за 2 нови бензиностанции на OMV, складова база с 4000 кв.м площ и модерна фурна. "Очакваме и тази година да стигнем миналогодишните нива, когато успяхме да изработим метални конструкции от 3800 тона метал, казва собственикът на предприятието Петко Великов.

В завода работят постоянно 60 души, като в някои месеци на годината броят на заетите стига и до 110 души в зависимост от обема на поръчките.

Базата

на "Металстрой" е изградена върху площ от 7 дка в Северната промишлена зона на Бургас. Основният производствен цех е с площ от 4000 кв. м и е оборудван с всички необходими машини за едно съвременно производство на метални конструкции и кранове с товароподемност от 50 до 120 тона. Високото ниво на оборудване позволява тук да се изпълняват и най-сложните поръчки. "Всички пари, които дойдат като печалба, инвестираме обратно в машини. Така облекчаваме труда на хората и увеличаваме производителността си", казва Великов. Не е достатъчно само да направиш една метална конструкция - тя трябва да бъде качествена и да отговаря на всички нормативни изисквания, допълва той.

Предприятието му е затворило изцяло цикъла си на производство. За направените инвестиции собствениците са ползвали предимно собствени средства. Избягват банковите заеми. До този момент не са използвали и европейско финансиране. Желанието им е до края на годината да разширят двойно производствените си помещения и да купят модерна поточна линия, която напълно да автоматизира производството на метални конструкции. Това ще даде възможност на бургаското предприятие да увеличи двойно производствените си възможности. "Не е необходимо да излизаме на външни пазари, в България има предостатъчно поръчки", казва Великов и отбелязва, че още в началото на годината се е наложило да откаже няколко поръчки поради максималното натоварване, което е поела фирмата му. Бургаското предприятие свързва името си с възлови за страната и Бургаския регион обекти. Дело на "Металстрой" са около 200 бензиностанции в цялата страна – на "Газпром", ЕКО, OMV. Предприятието участва активно в изграждането на "Автогара Юг" в Бургас, в сервизната база на "Тойота" в морския град, в завода за гипсокартон в Раднево, в обновяването на мостика в Поморие, в изграждането, реконструкцията и разширението на редица хотели по Черноморието.

Бавни плащания и други проблеми

Заради спецификата на работата си "Металстрой" може да работи само като подизпълнител на обектите. Това носи проблеми, тъй като често плащанията от инженеринговите фирми се бавят с по 5-6 месеца, дори с години, казва Великов, който управлява семейната фирма с помощта на сина си Свилен, дъщеря си Мариана и съпруга й Борис. С течение на годините успяхме да отсеем коректните фирми и да работим предимно с тях, иначе няма как да оцелеем, казват те. "Подобно бавене е пагубно за малка фирма като нашата. Вложили сме предварително средства в купуването на метала, в плащането на работни заплати, в осигуровки, в консумативи", посочва Великов. Затова фирмата, подобно на много други подизпълнители, има заведени няколко съдебни дела за просрочени плащания.

Но дори по-голям проблем от нередовното разплащане е липсата на работна ръка, която представлява реална заплаха за бъдещето на предприятия като нашето, казват от "Металстрой". Прогнозите са, че през следващите години на пазара на труда в България буквално няма да има заварчици и монтажници. Този проблем е свързан, от една страна, с липсата на желание у младите хора да работят тежък и специфичен труд, а от друга, с липсата на добро образование и възможности за квалификация на млади кадри. Каквито малко майстори има в тези области, те отдавна са в Германия и други по-големи икономики, където месечните им заплати не могат да се сравняват с тези в Бургас.

За работа често кандидатстват хора, които дори не могат да работят с чертежи, казва Великов. Затова фирмата трудно намира нови работници. Почти всички от работещите в бургаското предприятие са тук от самото му основаване през 1992 г.

Очертава се и друг проблем – още в първите седмици на 2018 г. металът е повишил цената си с около 10%. Расте и цената на тока, както и на другите разходи. Въпреки това поскъпването на основните суровини и ресурси няма да се отрази върху вече сключените договори, категорични са от "Металстрой".

Все още няма коментари
Нов коментар