Димитър Николов: 80% от терените в Индустриален логистичен парк вече са продадени
Кметът на община Бургас пред "Капитал"
Сашка Панайотова
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Господин Николов, докъде стигна изграждането на индустриалната зона на Бургас?
- Първата фаза по изграждане на Индустриалния логистичен парк е пред финал. Зоната се намира северозападно от Бургас и заема площ 300 дка. Осемдесет процента от терените в парка вече са продадени. Фирмите, закупили терени, са 18 на брой. Едни от тях са на етап проектиране, други вече строят. Има заявени различни инвестиционни намерения – от хранително-вкусовата индустрия, от машиностроенето, за производство на авточасти и други. Залагаме спешно средства в новия бюджет на община Бургас за изграждане на инфраструктурата в парка и за подобряване на достъпността. Усилията ни ще бъдат насочени към изграждане на пътни връзки между новите индустриални терени.
Втората фаза от проекта включва изграждане на инфраструктура за по-голяма достъпност в индустриалните терени на Южна промишлена зона Бургас. Тя граничи както с морето, така и с три езера, две от които са резервати. В нея има обширни санитарни зони, в които строителството е забранено. Заради тези завишени изисквания се стараем да осигурим добра инфраструктура в малкото свободни терени.
Третата фаза на проекта ще бъде насочена към Индустриална зона Равнец. Това е зоната на бившето летище, разположено върху площ близо 3000 дка. Разчитаме на партньорството си с Държавно предприятие "Индустриални зони", за да осигурим необходимите средства за инфраструктурата.
Оказа ли се удачно партньорството с държавата при изграждане на индустриалните зони?
- Бих казал, че изграждането на индустриалните зони в община Бургас е добър пример за полезно сътрудничество между общината и държавата. Една голяма част от решенията за инвестициите, както и самите административни решения се взимат именно от страна на държавата. Касае се за държавни територии и държавни нормативни актове. Когато реализираме проекта съвместно с държавата, имаме възможност по-мащабно да се рекламираме, да привличаме инвеститори и да бъдем по-гъвкави във взимането на решения, защото 51% от тази територия е собственост на държавата, а 49% на общината и се управлява от общинския съвет.
Кои са инфраструктурните проекти, които ще реализирате през тази година?
- За наша голяма радост завършихме така необходимия за Бургас и Южното Черноморие южен обход на града с ул. "Крайезерна" и пътен възел "Запад". Това ни дава самочувствието да подготвим съвместно с Агенция "Пътна инфраструктура" процедура за изграждане на северния обход на Бургас, за да се стига безпрепятствено до зоните на Несебър и Слънчев Бряг. Вече изграждаме отсечката между Бургас и Слънчев бряг, както и отсечката Поморие – Ахелой. Последната фаза на този четирилентов път ще бъде северният обход на Бургас. Територията е определена, работният проект е в сила, обжалванията приключиха. Съвместно с Агенция "Пътна инфраструктура" трябва да осигурим финансиране по изграждането на тази отсечка. Община Бургас има ангажименти да помогне за освобождаването на терените и изграждането на локалите. Тези локали ще ни помогнат да развием индустриалната зона в западна посока, защото тези места засега са недостъпни заради каквато и да било довеждаща инфраструктура. За реализацията на проекта ще се използват държавни средства. Размерът на финансирането все още не е окончателно уточнен.
Докъде стигнаха проектите на общината по ОП "Региони в растеж"?
- Изпълняваме втора фаза на реконструкцията на пешеходната зона на ул. "Алеко Богориди" и съседните малки, свързващи улички. Това на практика е историческият център на град Бургас, любимо място за бургазлии и туристи. Стойността на проекта е 2.8 млн. лв. Изпълняваме няколко проекта по благоустрояване на междублоковите пространства. До момента сме благоустроили зони за около 18 000 души и предстои да довършим такива за още около 10 000 души. Изцяло подобряваме жизнената среда в кварталите - подменяме подземната инфраструктура, изграждаме нови паркоместа, зелени площи, осветление, нови зони за спорт, детски площадки, места за отдих.
Успяхме да вкараме голяма част от жилищните блокове в програмата за саниране. При нас приключи транспортният проект във всичките му фази, като общата стойност на проекта беше в размер на 16 млн. лв. Закупихме нови автобуси, тролейбуси, изпълняваме пътните проекти, пътна инфраструктура, електронна система. Сега предвиждаме надграждане на интегрирания градски транспорт с пускане на автобусни ленти по бул. "Демокрация" в центъра на Бургас, както и по-мащабно навлизане в електронното обслужване. Планираме създаване на мобилно приложение, реализиране на втората фаза от проекта за интелигентни светофари с отчитане на трафика, надграждане на системата за видеонаблюдение и управление на градския транспорт.
Транспортната фирма "Бургасбус" постигна добри финансови резултати. Как се случва това с една общинска фирма?
- Действително преди началото на проекта за интегриран градски транспорт фирма "Бургасбус" беше в много тежко финансово положение. Успяхме да вдъхнем надежда и оптимизъм на служителите, да изправим фирмата на крака. Тя вече е с 900 служители, които получават добри заплати, имат редица социални придобивки. Мисля, че тази общинска фирма е достойна конкуренция на частните транспортни фирми. Ключовите действия към успеха бяха административна реорганизация, инвестиции по "Интегриран градски транспорт", нови правила на работа и стриктен контрол от страна на общинския съвет и община Бургас.
Възможни ли са изненади в бюджет 2018 г.? Къде са рисковете?
- Няма да има изненади, параметрите на данъците в общината не са променени. Бюджетът ни тази година е 248 млн. лв., като общинските приходи са в размер на 99 млн. и 905 хил. лв., държавната субсидия е 86 млн. лв., имаме и преходен остатък от миналата година. Акцентът и тази година е върху средствата, които отделяме за образование. През миналата година планирахме да открием три нови училища, едното вече работи. Изградихме една нова детска градина, сега строим още три нови детски градини и две училища – в кв. "Горно Изворово" и кв. "Меден рудник".
Важна стъпка беше решението ни да открием училище по програмиране и компютърни технологии . Изграждайки новото училище в партньорство с IT фирмите в България, сме убедени, успехът е гарантиран. Въведохме навсякъде ранно езиково и компютърно обучение. Много важно за града остава откриването на Медицинския факултет в сградата на бургаския университет "Проф. Асен Златаров". До момента инвестицията на общината в Медицинския факултет достига близо 6 млн. лв. Тази година е знакова като инвестиция в здравеопазването по посока на общинската ни болница. Стартира мащабна програма на стойност 8 млн. лв. за закупуване на нов MSD скенер за ранна диагностика на онкозаболяванията, ново оборудване за хирургията. Започваме да строим две нови сгради в онкоболницата. Едната ще бъде за химиотерапия, а в другата ще бъде ситуирано новото оборудване. Наскоро завършихме новата поликлиника, която е изградена изцяло с общински средства. През последните 5-6 години заедно с новите инвестиции през онкосектора на Бургас ще минат 15 млн. лв. Това са основно средства, осигурени от бюджета на нашата община.
Как оценявате изминалия туристически сезон и какви са очакванията за новия?
- В Бургас през 2017 г. туристите бяха с 10% повече, като тенденцията е през 2018 г. да постигнем още по-голям ръст. Върнахме не само руските, но и скандинавските туристи, а през изминалата година имаме рекорд в посещението на унгарци, чехи, словенци. В началото на 2018 г. заедно с Ryanair от летище Бургас ще се лети до 11 града в Европа на ниски цени. WizzAir лети целогодишно до Лондон. Убедени сме, че тези дестинации бързо ще станат популярни.
Интервюто взе Сашка Панайотова
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.