🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

От гаража до Индия и Китай

"Милкотроник" от Нова Загора продава в цял свят гама продукти за контрол на качеството и хигиенните норми на млякото

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Технологии за бизнеса. Всички текстове по темата може да откриете тук.

Ако някой ви попита колко високи технологии има в производството на мляко, сигурно ще отговорите, че няма никакви. Но истината е, че през XXI век млечната индустрия използва все повече иновации, за да подобри ефективността и да гарантира качеството на продуктите. И доказателство за това е и българската фирма "Милкотроник", която произвежда ултразвукови анализатори за мляко.

"Започнахме с четирима души през 1995 г. в едно гаражно помещение", разказва инж. Диньо Динев - основател на фирмата от Нова Загора. Идеята идва след работата му в компанията "Сибагроприбор" към Академията на селскостопанските науки в гр. Краснообск. Това е "времето на перестройката" в тогавашния Съветски съюз, а Диньо Динев е студент в Новосибирския електротехнически институт. Завършва с отличие, завръща се в България и съвместно с руската фирма сформира екип за подобряване на вече разработения в Краснообск ултразвуков анализатор за мляко. "След 3-4-месечни тестове на усъвършенствания вариант на уреда започна серийното производство на първия, изцяло български, анализатор на мляко. Нарекохме го "Лактоскан", а първият клиент бе едно от най-големите по това време млекопреработвателни предприятия – "Млечен път" - Нова Загора", обяснява инж. Динев.

Да затвориш продуктовата гама

Днес производственото портфолио на "Милкотроник" включва: млекоанализатори, термостатни устройства, тестове за откриване на замърсяване в млякото, брояч на соматични клетки. "Всичките ни продукти са иновативни, съобразени с най-новите достижения в електрониката, софтуера, нано- и биотехнологиите", казва инж. Динев.

Ултразвуковите млекоанализатори са основните продукти, които фирмата произвежда и с които е известна на пазара. Разширената продуктова линия включва седем базови модела, всеки от които се предлага в много варианти, предназначени за различни групи клиенти от различни сегменти на пазара. Най-новият продукт на компанията е броячът на соматични клетки Lactoscan SCC, базиран на флуоресцентна микроскопска техника.

"На практика дружеството е затворило гамата продукти за млекодобивния и млекопреработвателния сектор, чрез които се контролират както качеството, така и хигиенните норми на млякото", обобщава инж. Динев.

Кой стои зад иновациите

Екипът от специалисти на "Милкотроник", които създават продуктовата гама, не е голям – ядрото е от 5-6 души, като за отделни проекти привличат специалисти от БАН и от някои български институти. Във фирмата има инженери - софтуерни специалисти, инженери - конструктори на механика, инженери - разработчици на електронни елементи. При необходимост се включват професор по органичен синтез, професор и доктор по биотехнологии, специалисти по оптични технологии и обработка на изображения, обяснява инж. Динев. И уточнява: "Крайната цел е за електрониката, софтуера, механиката, оптиката, химичния синтез, биотехнологичната и в последно време нанотехнологичната част на разработваните продукти да не сме зависими от външни фирми и да създаваме ценово конкурентни продукти." Затова почти всички елементи и комплекти в устройствата на "Милкотроник" са собствено производство.

От компанията нямат точна статистика за средствата, отделяни за развойна дейност, но посочват, че те са около 10-15% от оборота. Според данните в Търговския регистър през 2015 г. дружеството отчита 8.828 млн. лв. приходи от оперативна дейност.

От цял свят

"Милкотроник" работи с предприятия в млекодобива и млекопреработката от цял свят и използва всички налични канали на продажба – дистрибутори, директни продажби, онлайн.

"Сред най-големите ни клиенти е стратегическа държавна фирма, която диктува и законодателно, и методологично млекоприемането в световния най-голям производител на мляко – Индия, както и втората по големина мандра в света (в Пакистан). В Китай намериха успешно приложение на уредите ни в банките за майчино мляко. Имаме клиенти в най-силните европейски икономики, както и в развиващите се страни, тъй като продуктите ни са на най-високо технологично ниво и са универсални", коментира инж. Динев. Според отчета на фирмата за 2015 г. приходите от износ на продукция са 99.4%.

Предимствата

Ултразвуковите млекоанализатори Lactoscan са самостоятелни устройства, които се управляват от собствен електронен дизайн и софтуер. Могат да бъдат използвани за измерване на масленост, сух безмаслен остатък, протеин, лактоза, съдържание на вода в проценти, температура, pH, сухо вещество, проводимост, както и за плътност на една и съща проба.

Фирмата предлага две серии анализатори – преносими и лабораторни. Затова устройствата са подходящи и за центрове за събиране на мляко, ферми, малки млекопроизводители, камиони за мляко. По информация на "Милкотроник" млекоанализаторите Lactoscan притежават висока точност и скорост на измерване, минимална консумация на ел. енергия и не използват консумативи. Уредите са лесни за работа и имат ниски разходи за поддръжка. Бързите и точни резултати от изследването дават възможност за незабавно и справедливо заплащане на млекопроизводителите според качеството на доставяното от тях мляко, посочват от дружеството.

Сред предимствата на млекоанализаторите Lactoscan е и възможността им да установят фалшификациите в суровото мляко - например добавена вода, отклонение в маслеността. Сред честите фалшификации е и смесването на различни видове мляко – например козе и овче и предлагането му като овче, обезмаслено с пълномаслено биволско и предлагането му за пълномаслено овче. Отклонение от нормите е и добавянето на необичайни вещества с цел да се прикрие друг вид фалшификация или да се спре вкисване на млякото - в този случай се използват брашно или нишесте, дават примери от фирмата.

"Цените на уредите са в различен диапазон поради спецификата на продуктите – клиентът трябва да избере скорост на измерване, вид на почистване (ръчно или автоматично), възможните опции и аксесоари, и всичко това променя цената. Но имаме модели, които са достъпни както за най-малкия фермер, така и за най-големите млекопроизводители", коментира Динев.

Конкуренцията

Дейността на "Милкотроник" е специфична, но конкуренция не липсва. "В световен мащаб има няколко фирми, произвеждащи скъпи анализатори за централизирани лаборатории. В България има една-две фирми, които, както често се случва, се образуваха от наши нелоялни специалисти. Като цяло конкуренцията не е многобройна, но има монополисти в някои направления. В медицинските приложения на новите ни продукти за анализ на кръв засега има само трима-четирима производители на подобно оборудване", казва Динев.

От 2005 до 2012 г. дружеството е изпълнило осем проекта, финансирани с европейски средства. Благодарение на тази помощ фирмата закупува по-голямата част от стандартното технологично оборудване и разработва иновативния соматичен брояч. Част от субсидиите й позволяват да наеме младежи на стаж, някои от които остават на постоянна работа след това.

"Трудно се правят иновации в България, няма да се заблуждаваме. Основните проблеми, които имаме, са свързани с растежа на фирмата – нови клиенти, нови поръчки, нови продукти – трябват нови производствени мощности, нови хора, които да бъдат обучени, много усилия да се наложат продуктите на пазара. Но се справяме", обобщава Диньо Динев.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi hifi
    • + 3

    Браво

    Нередност?
  • 2
    kgb1458835938492850 avatar :-|
    iva1lo Zhelyazoff
    • + 1

    ДА СА ЗА ПРИМЕР!

    Нередност?
  • 3
    had1413789571379649 avatar :-|
    Boiko Angelov

    Фирмичката е супер! Малка, спретната, hi-tech. Аз работя от няколко години в нея :-)

    Нередност?
  • 4
    m17 avatar :-(
    m17

    Интересно съждение: " от наши нелоялни специалисти.".
    Уж модерни хора, правят хай-тек продукт а са с мисленето от феодалната епоха че имат божествените и изключителни права над този бизнес в България. И дори си позволяват публично да плюят бившите си колеги които ги конкурират.
    После се чудим защо по-примитивни индивиди се опитва да феодализират цели отрасли от икономиката.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал