🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Български екип създаде иновативна минна машина

"Алеги инженеринг" проектира единствена по рода си миникарета за "Лъки инвест"

Големите компании имат някакви продукти и е много трудно да се договориш с тях да направят промяна. Докато ние сме още в самото начало и сме гъвкави и отворени, казва Георги Атанасов, който стои зад проекта
Големите компании имат някакви продукти и е много трудно да се договориш с тях да направят промяна. Докато ние сме още в самото начало и сме гъвкави и отворени, казва Георги Атанасов, който стои зад проекта
Големите компании имат някакви продукти и е много трудно да се договориш с тях да направят промяна. Докато ние сме още в самото начало и сме гъвкави и отворени, казва Георги Атанасов, който стои зад проекта    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Големите компании имат някакви продукти и е много трудно да се договориш с тях да направят промяна. Докато ние сме още в самото начало и сме гъвкави и отворени, казва Георги Атанасов, който стои зад проекта    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Технологии за бизнеса. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Плановете сега са такива карети да се произвеждат и за други добивни компании в региона.

Минна машина от нов тип работи от няколко месеца в рудниците на "Лъки инвест". Макар че подобни аналози съществуват, около т.нар. карета има две специални неща. Първото е, че е по-малка и точно това е голямото инженерно предизвикателство, което я прави единствена от този вид. Второто е, че е създадена от български екип.

Зад целия проект – от идеята, през проектирането до изработката, стои младият предприемач Георги Атанасов, който успява да събере екип и за година и половина да доведе начинанието до успешен край. Проектът се случва благодарение на доверието и с подкрепата на "Лъки" (част от групата на КЦМ). Сега плановете са такива карети да се произвеждат и за други добивни компании в България и региона.

Предизвикателството

Каретата е стандартно минно оборудване. С нея се пробиват дупките, в които се зарежда експлозивът за взривяване на скалата. Идеята на Атанасов е била да изгради по-малка машина от съществуващите към момента, за да може да влиза и на места, където преди се е работело на ръка.

За всичко това, разбира се, си има добра причина. Специфичното за рудниците на "Лъки", която е концесионер на две оловно-цинкови находища, е, че често са с променливо или ниско съдържание на полезни изкопаеми и затова е особено важно изработките да са възможно най-малки.

Подобни малки машини се произвеждат от няколко китайски фирми, както и от една латиноамериканска, но те не отговарят на европейските изисквания и не могат да се използват в България. "Има хармонизиран стандарт, който регламентира изискванията за конкретния тип машини. Те определят габаритите на самия оператор, пространството, което трябва да остава около него в седнало положение, за да работи нормално, и т.н. В съществуващите на пазара машини таванът е много нисък и операторът стои приведен", обяснява Атанасов.

И решението

За да се справи с този проблем, екипът му прилага някои технически решения. "Използвахме хидростатично задвижване, което ни даде възможност да нямаме кардани и подът да е по-нисък. Успяхме да го направим с 20 см дебелина, докато при другите машини той е 40-50 см. Така свалихме целия габарит на машината до 2.20 м височина", разказва той. В същото време миникаретата, която е наречена "Лъки", позволява на оператора да стои изправен и му осигурява нормална видимост.

Машината използва и повече технологии от съществуващите досега. Системата е автоматизирана и се управлява посредством контролер. "Следим всички параметри, имаме запис, имаме екрани – все пак сме 2016 г.", казва Атанасов. По думите му в този клас няма машина с такова техническо ниво към момента. "Дали това е добро или не, ще разберем във времето. Хората се притесняват малко от технологиите", добавя той.

Всичко започва с идеята

Както зад всяко начинание, в началото стои идеята. Атанасов е завършил Техническия университет и Училището по мениджмънт към Нов български университет, работил е за Sandvik и "Дънди прешъс металс Челопеч", където е отговарял за поддръжката на минното оборудване. В един момент решава, че има нужда от предизвикателство и иска да потърси нови хоризонти. "Завъртя ми се идея за такава машина и потърсих "Лъки", с тях бях работил, докато бях в Sandvik", разказва той. От българската компания приемат предложението.

В новото партньорството Атанасов отговаря за инженеринга. Той създава семейната компания "Алеги инженеринг" заедно с брат си, който е специалист по автоматизация, и съпругата си, която е счетоводител и управител на фирмата. Финансира своята част от проекта със собствени спестявания. "Лъки" пък инвестира в закупуването на всички части и осигурява помещението и оборудването за сглобяването на машината. "Още преди да стартираме проекта, направихме проучване за себестойността и за щастие прогнозите ни почти на 100% се оправдаха", казва Атанасов.

От "Лъки", през Пирдоп до Ботевград

В инженерния екип постоянно ангажирани са седем души, има и хора, които работят на граждански договор. Повечето инженери са от района на Пирдоп, където живее Атанасов, а един конструктор работи по Skype от Ботевград. Самата машина пък е сглобена в "Лъки", където партньорът осигурява помещението и необходимото оборудване. Част от детайлите са изработени от самия екип, а други са възложени на външни фирми по чертежи на "Алеги".

Целият проект – от идеята до въвеждането в експлоатация, е отнел около година и половина. По думите на Атанасов най-трудната част се е оказала писането на документацията. "Трябва да се направят инструкции за поддръжка, инструкции за оператора, документация за резервни части, документи за съответствие със съответния стандарт", разказва той. Останалото е въпрос на планиране и да знаеш какво правиш. "Работил съм дълги години в тази област, познавам минното оборудване, познавам как работят пробивните машини и на практика това, което знам, съм го приложил", казва той.

С новата машина съществено е намаляло обедняването на добиваната руда в "Лъки". "Понеже тя е по-малка от съществуващите, дава възможност за работа повече в детайл и като цяло да бъде намален размерът на изработката", обясни той.

Търсят се клиенти

Сега идеята е компанията да започне да произвежда такива машини и за други минни оператори. Фокусът първоначално ще бъдат компании от региона, тъй като с машината върви и ангажимент за поддръжка. "Освен това на Балканите има доста рудници със сходни характеристики като "Лъки" – малък профил, руда, разположена под формата на жили, и се надяваме да се договорим с тях", обяснява Атанасов. В момента дори вървят преговори с компания от Босна. "Но там имаме конкуренция от Китай, докато в България сме без конкуренция, тъй като сме в Европейския съюз и тук машините трябва да отговарят на европейските норми", казва той. В момента "Алеги" изгражда собствена работилница в Пирдоп, където да се сглобяват машините. "Концепцията е да си намерим фирма, която да произвежда металната част (шаси, капаци), а ние да правим само асемблирането", обясни той.

Целта е новата българска машина да е 30% по-евтина от аналозите, които обаче са малко по-големи. "Много е амбициозно да създадеш нещо от нулата с минимални средства и при това да е по-евтино", казва Атанасов. И уточнява: "Но ако има достатъчно поръчки, ще можем да се договаряме директно с производителите на компоненти, което ще намали производствените ни разходи."

Да си малък обаче си има и предимства. "Големите компании имат някакви продукти и е много трудно да се договориш с тях да направят промяна. Докато ние сме още в самото начало и сме гъвкави и отворени, включително към разработването на други продукти според нуждите на клиентите", казва Атанасов.

Той признава, че успехът на проекта все още не означава успешен бизнес. "Винаги съществува вариантът идеята да бъде продадена на някоя голяма компания, но ми се иска ние да произвеждаме машината", казва той. Най-важната предпоставка за това е предприемчивост. А нея я има.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал