🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Автосалон Франкфурт: Започва ли електрическата революция?

Свързаността и автономността са другите ключови качества за колите на бъдещето

Въпреки фокусът върху електромобилите изложението във Франкфурт беше атакувано от екоактивисти.
Въпреки фокусът върху електромобилите изложението във Франкфурт беше атакувано от екоактивисти.
Въпреки фокусът върху електромобилите изложението във Франкфурт беше атакувано от екоактивисти.    ©  Reuters
Въпреки фокусът върху електромобилите изложението във Франкфурт беше атакувано от екоактивисти.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Началото на истинската електрическа автомобилна революция се постави с автосалона във Франкфурт, провел се от 10 до 22 септември тази година. Това е единодушното мнение на редица анализатори, отразили едно от най-престижните изложения в Европа.

И наистина на много щандове за пръв път колите с електромотор - електромобили и хибриди, бяха изместили от сцената тези с традиционни двигатели. В допълнение почти всички дебютирали концептуални модели, ако не електромобили, бяха плъгин хибриди.

Дори при производител като Porsche цялата видима част от щанда беше заета от различни варианти на първия им електромобил Taycan. Същата беше ситуацията при Volkswagen, Seat, Honda и други.

Във Франкфурт дебютираха важни нови модели в различни сегменти, като се започне от най-достъпните – Volkswagen ID.3, Honda e иOpel Corsa e, базовите модели на които ще струват под 30 хил. евро, и се стигне до вече споменатия Taycan със стартова цена над 152 хиляди евро.

Към момента като класове модели на ток има от ултракомпактния Smart EQ ForTwo, който дебютира изцяло обновен, чак до вана Mercedes EQV, който също отбеляза световната си премиера във Франкфурт. Очакванията са до 2021 г. на пазара в ЕС да се появят около 20 нови модела.

Големите планове на производителите

Респектиращо звучат и плановете на водещите производители за навлизането на коли с електромотори в тяхното портфолио. При представянето на своя eлектромобил ID.3, за който надеждите са да има същата революционна роля като "бръмбара" в края на 30-те години на миналия век, от Volkswagen обявиха, че ще инвестират 9 млрд. евро в разработването на екомодели. Нещо повече - плановете са до четири години да предлагат 20 модела с електромотор, продажбите на които да стигнат 10 млн. броя в следващите десет години.

От Mercedes, които представиха прототипа Vision EQS, смятан за предвестник на електрическата алтернатива на лимузината S-класа, казаха, че ще имат 10 електромобила до 2025 г.

От BMW Group форсираха леко плановете си за електрификация, като планират да пуснат 25 модела с електродвигатели (електромобили и плъгин хибриди) до 2023 вместо 2025 г. Във Франкфурт беше показано първото MINI на ток, както и прототип, от които ще се появи сериен модел на водород с горивна клетка. Като цяло очакванията на BMW Group са да продаде 1 млн. електрифицирани автомобили до 2021 г.

Готови ли са обаче купувачите

Редица анализатори обаче предупреждават, че производителите имат интерес да лансират и продават повече модели на ток, за да могат да покрият все по-ниските средни нива на отделяни вредни емисии от техните коли, налагани в ЕС. В същото време пред електромобилите има редица предизвикателства.

Остава проблемът със зарядните станции, като към края на 2018 г. в страните от ЕС е имало 145 хиляди подобни точки. От една страна, те са три пъти повече, отколкото през 2013 г. От друга обаче, 75% от тях са в четири държави - Холандия, Германия, Франция и Великобритания.

Не е без значение и фактът, че прогнозите са за нужни поне 2.5 млн. зарядни станции през 2030 г., ако плановете за навлизането на електромобилите се реализират. Има и нещо друго - в страните с по-нисък стандарт на живот са далеч от постигането на целите на всеки 100 километра по основните европейски пътища да има поне по една точка за заряд.

Все още стои въпросът и с по-високата цена на колите на ток спрямо тези с традиционен двигател. Проучване на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА), оповестено през септември, открива пряка връзка между доходите на населението в една държава и продажбите на електромобили.

Според данните в страните с БВП под 29 000 евро на човек те държат под 1% от продажбите през миналата година, като това важи за почти всички страни от Централна и Източна Европа плюс Гърция, Испания и Италия. В същото време дял 4.5% от общите реализации електромобилите имат в държави с БВП на човек от 42 000 евро. От АСЕА са притеснени, че към момента само 12 държави дават бонуси при покупка на електромобили.

Потенциална пречка пред налагането на колите на ток е и тяхната съмнителна екологичност, идваща от поне два фактора – вредните емисии, които се отделят при производството на тока за тях, и опасните отпадъци, оставащи след края на живота на батериите.

Атаки срещу електромобилите по тези два фронта могат сериозно да объркат плановете на автомобилните производители. Така или иначе обаче колите на ток ще стават все по-значим фактор за успеха на концерните и ще трябва задължително да присъстват в тяхното портфолио.

Свързани и автономни

Автосалонът във Франкфурт очертава още поне две посоки на развитие за автомобилите на бъдещето – все по-широкото навлизане на автономността и свързаността с външния свят. На практика вече почти всички производители имат коли достигнали до трето ниво на автономност, тоест могат да се придвижват сами, като поддържат намаляват, ускоряват, спират и потеглят в зависимост от поведението на останалите автомобили и следват избраната лента на движение.

Липсата на законов регламент обаче е причината тези функции да са налични за кратък период от време. Така или иначе обаче вече все повече производители са склонни да позволят автономността поне при ниски скорости – при пълзене в задръстване например. Във Франкфурт, от една страна, видяхме все по-съвършени асистиращи системи, а от друга, навлизането им в по-масовите сегменти.

Ако става дума за свързаността на автомобилите, идеята, от една страна, е те да си обменят информация със смартфони и компютри, така че музиката, слушана у дома, или целта в навигацията, намерена на телефона, да е на разположение и в колата. От друга страна, се търси и бърз достъп до всякаква сервизна информация, без това да води до разсейване на водача.

За да се получи това, все по-голяма роля имат гласовите асистенти, предлагани вече от компании като Mercedes и BMW. С тях, образно казано, може да се води разговор, като с разговорни фрази се поиска промяна в температурата в колата, слушаната станция, свободни паркоместа в района, най-близка бензиностанция и т.н.

Все повече компании предлагат - срещу доплащане, разбира се - връзка с оператори на телефон, които да резервират маса в ресторант, стая в хотел и т.н.

Освен всичко друго телефонът се превръща и в ключ за автомобила, като достъп за определен период може да се даде на доста сериозен кръг от хора. Все по-рекламирани са и дистанционно управляваните функции по колата от смартфона като отключване, заключване, включване на климатизацията, стартиране на зареждането на електромобилите, проверка на местоположение, количеството гориво, състоянието на гумите и т.н.

Предвид масовото навлизане на свързаните автомобили обаче от Mercedes предупредиха, че производителите трябва да работят сериозно за защитата на личните данни на клиентите си, които колите така или иначе събират. Другата посока, в която компаниите ще работят, е да започнат да продават коли онлайн. От Mercedes отчитат, че автоиндустрията сериозно изостава от всички други по този показател, и си поставят за цел през 2025 г. една четвърт от всички продажби да стават, без купувачите да са посетили шоурум.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ajsayder avatar :-|
    sim4o

    Започва

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал